Onzekerheid - iedereen loopt 25+ en ik maar 12...

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ineke Huijsdens

Onzekerheid - iedereen loopt 25+ en ik maar 12...

Bericht door Ineke Huijsdens »

Ik wil zo graag vertrouwen op het schema en de trainingen.
Maar nu iedereen uit mijn loopgroep zo langzaamaan 25+ duurlopen gaat doen, word ik behoorlijk onzeker :shock:

Ik loop nu als langste afstand 12 à 13 kilometer.
Hoe kan ik ooit een marathon lopen als mijn lijf niet gewend is aan die lange afstanden?
Vorig jaar heb ik de marathon gelopen met een "traditionele" opbouw van 23 tot 35 kilometer en elke keer dat stukje verder gaf me steeds meer vertrouwen dat ik die 42 kon redden.

Volgende week loop ik een halve marathon in Schoorl, om mezelf toch wat moed en vertrouwen te geven.
Is het verstandig om dan 1 van de andere 4 trainingen over te slaan?

En hebben meer sportrusters last van deze onzekerheid?

Fijn weekend allemaal!
Bobbi

Re: Onzekerheid - iedereen loopt 25+ en ik maar 12...

Bericht door Bobbi »

Hallo Ineke,

Vorig jaar heb ik voor het eerst een marathon gelopen. Ik had nog niet eerder hiervoor getraind. En dus ook nog nooit verder dan 14 km gelopen. Ik dacht dus ook bij mezelf, als ik tot de helft kom heb ik mezelf al overtroffen. Ik heb de marathon uit gelopen onder zeer zware omstandigheden. Ik vond het wel heeeel erg zwaar, maar het is gelukt. Later hoorde ik van verschillende kennissen die ook gelopen hadden, en die getraind hadden volgens de traditionele methode dat ze kampten met uiteenlopende blessuren en langere tijd niet konden lopen hierdoor. Ik had, behalve twee dagen spierpijn, nergens last van. Ik denk toch dat het 100 dagen programma daaraan bijgedragen heeft. Omdat je je lichaam niet helemaal uitput. En die marathon? Die loop je naar mijn idee toch op karakter, met welke training dan ook. Succes

Groetjes van Bobbi
mirjamst

Bericht door mirjamst »

Ha Ineke,

Eens met Bobbi. Deel van de meerwaarde zit zeker ook in het herstel na afloop. Ik had wel iets langer spierpijn, maar blessures als gevolg van de marathon zijn me bespaard gebleven.
Plus: doordat je loopt op hartslag, heb je volgens mij minder kans te forceren straks in Rotterdam.

Mbt jouw vraag over volgende week. Ik heb na HM Zoetermeer vorige week 1 (intensieve) training weggelaten uit mijn schema en heb op woensdag de training opgepakt met vogels kijken. Extra rustdag is na een HM wel verstandig.

Houd moed en succes vast voor zondag!
Yvonne Lee

Bericht door Yvonne Lee »

Hallo Ineke,
Ik deel dezelfde mening, zelf ben ik ook onzeker hoe je 42 km kunt lopen met max 14 km training. Vandaag wou ik een lange duurloop lopen maar ben bij 15 km gestopt vanwege kramp bij mijn rechterboven knie. En dat al bij 15 km. In ieder geval, je bent niet alleen. We moeten gewoon vertrouwen hebben.

Groetjes, Yvonne
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Niets meer aan toe te voegen :D

Blijde groet,

Rob
MrsSjaan

Bericht door MrsSjaan »

Anders dan: heel herkenbaar :-))
Plaats reactie