10K voluit: ging niet lekker

Plaats reactie
Marlies E.
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2017, 15:31

10K voluit: ging niet lekker

Bericht door Marlies E. »

Hallo,

Ik ben sinds 30 december aan het trainen voor de marathon van Rotterdam.
De training gaat tot nu toe voorspoedig, met uitzondering van de 10K voluit training.
(Mijn omslagpunt is 173, snelste 10K in 50 min, marathonhartslag 144, en in andere trainingen 149 en 153).

Misschien had ik mijn dag niet, maar afgelopen woensdag 10K voluit gedaan, althans geprobeerd. Ik zat er tegen aan te hikken, want echt diep gaan, vind ik niet zo fijn, dus waarschijnlijk was het meer mentaal. Na 2km had ik er eigenlijk al geen zin meer in. Ik heb deze 2 km, 5:00 per km gelopen, had het gevoel dat ik heel erg naar lucht moest happen, maar met een gemiddelde hartslag nog onder mijn marathonhartslag! Daarna heb ik het nog wel in stukjes van 2 km geprobeerd, dus hard rennen en daarna even rust. Vwb snelheid (5:20/km) en hartslag (153) leek het heel erg op de training op mijn hoogste hartslag, dus niet maximaal. De laatste 2 km wilde ik nog het beste eruit halen en ben ik even in de buurt van mijn omslagpunt geweest, maar met een snelheid van 5:12 per km. Kortom: ik vond het een beetje frustrerende ervaring, maar ook omdat ik van mezelf baalde dat ik dat (mentaal) niet voor elkaar kreeg, terwijl ik normaal best een bikkel ben.
Nog tips voor mij?
Aloys
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 okt 2017, 12:49

Re: 10K voluit: ging niet lekker

Bericht door Aloys »

Heb hetzelfde hier,ben op 5 km gestopt.Was niet vooruit te branden :oops:
Begin langzaam te twijfelen.Zondag maar 2de poging
mirjamst
Berichten: 49
Lid geworden op: 04 nov 2016, 11:46

Re: 10K voluit: ging niet lekker

Bericht door mirjamst »

Marlies, het was woensdag best warm he, dat kan zomaar invloed hebben gehad, na een relatief koudere tijd. Zelfs met alleen een t-shirt aan vond ik het warm.

En voor jullie allebei: als ik de 1e km(s) al heel hard ga, kom ik mezelf ook al snel tegen. Ik probeer dus de 1e km iets te matigen, sowieso fijn om juist aan het einde nog echt volle bak te kunnen gaan. Wat dat betreft vind ik voluit ook lastig, een beetje doseren blijft (iig voor mij) wel noodzakelijk.

Succes de komende weken en hopelijk gaat jullie 10km voluit de volgende keer beter!

Groeten Mirjam
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: 10K voluit: ging niet lekker

Bericht door jleeuwer »

Ook nog even een hart onder de riem: 10km voluit gaan doet pijn. En het kost veel mentale kracht om jezelf pijn te doen. Mijn ervaring is dat dat de ene dag beter lukt dan de andere.

Suggestie: Misschien werkt het voor deze training beter om niet al te veel op je hartslag te letten, maar gewoon op gevoel te proberen om het maximum eruit te halen 10km lang. En dan achteraf naar de data kijken.
schuurmanski
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 okt 2017, 00:28

Re: 10K voluit: ging niet lekker

Bericht door schuurmanski »

Suggestie van mijn kant: probeer de 10 km voluit te plannen, tijdens een evenement(je) in de buurt.

Ik hou er ook niet van me het snot voor de ogen te lopen. Dus zag het me in mn eentje ook niet redden om voluit te gaan. Datzelfde mentale dingetje denk ik. Ik schoof de 10 km voluit 4 dagen naar voren in het schema op om zondag aan een evenement mee te kunnen doen. En ik verbaasde mezelf. Liep sneller dan dat ik dacht dat ik aan kon op dat moment. Het hielp enorm om met de mensen mee te lopen.

Tegelijk is dit voor mij t enige positieve puntje momenteel. In de 100 dagen groep heb ik al een vraag gesteld, omdat de andere trainingen alleen maar steeds trager gaan en mn rusthartslag stijgt ( nu ook onder invloed van een griepje). Ben op dezelfde dag als jij aan het schema begonnen trouwens.

Succes verder! Groet, Diana
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 10K voluit: ging niet lekker

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marlies,

je bent niet de enige hoor, intensief lopen is ook wel iets dat je moet ondergaan.
Wat mij goed helpt, op het moment dat ik het niet lekker vind gaan, is niet te proberen sneller te lopen maar netter te lopen.
Dus hoge stapfrequentie met grote stappen, voeten flink optillen en goed de armen mee laten bewegen. Hoofd rechtop en niet laten hangen en niet teveel op je hartslagmeter kijken!

Succes!
Blije groet,
Rob
Marlies E.
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 nov 2017, 15:31

Re: 10K voluit: ging niet lekker

Bericht door Marlies E. »

Hoi allemaal,

Dank voor de reacties! Dat doet me goed en daar heb ik wat aan :)

Ik ga sowieso de 10K voluit op zondag lopen en niet op woensdag (meer tijd en meer uitgerust).
Denk dat een wedstrijd lopen voor mij ook een goed middel is, want dan ga ik wel.
En ik zal niet meer zoveel op mijn horloge kijken ;)

Succes met trainen!

Groeten,
Marlies
Chrisvp
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2016, 00:40

Re: 10K voluit: ging niet lekker

Bericht door Chrisvp »

Voluit lopen lukt bij mij alleen tijdens een wedstrijd, dat geldt ook voor de snelste training. En als er op dat moment geen wedstrijd is terwijl het schema dat wel voorschrijft....nou, dan de volgende keer maar.
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: 10K voluit: ging niet lekker

Bericht door jleeuwer »

Wat ook nog een optie is, om voor de 10km voluit niet op 100% te lopen maar op 95%.

Dat hoeft soms maar 5 of 10 seconden per km te schelen. Dan loop je jezelf niet echt helemaal leeg, maar het blijft nog steeds een heel intensieve training. En het kan ook nog gebeuren dat je in de 2e helft alsnog wat kunt versnellen omdat je alsnog een beetje in de "wedstrijdmodus" bent gekomen.
Plaats reactie