Start schema Rotterdam na vorige marathon

Plaats reactie
Marjolein30

Start schema Rotterdam na vorige marathon

Bericht door Marjolein30 »

Ha Sportrusters!

Ik ben van plan 30/12 met het schema voor Rotterdam. Vol goede moed, want...

anderhalve week geleden, op 17/12 heb ik in Spijkenisse, compleet tegen mijn verwachting in, mijn eerste marathon uitgelopen, alleen op basis van de laatste zeven weken van het schema. Ik liep daarvoor al zo'n 35km per week, met duurlopen tot 23km. Mijn idee was dan ook dat ik prima in week 8 van het schema kon instappen, om dan bij de marathon in Spijkenisse gewoon van start te gaan om zien waar ik zou uitkomen, om te "testen" of het schema voor mij zou werken. Ik zou dit vertrouwen hebben als ik verder dan 30km zou komen. Dit allemaal met het doel om in Rotterdam 2018 mijn eerste "echte" marathon te lopen. Een inspanningstest gedaan, hartslaghorloge aangeschaft en aan de gang gegaan.

Mijn voorbereiding voor de "testmarathon" was zacht gezegd niet best. Ik heb de laatste weken van het schema erg losjes (lees: minimalistisch ;)) gevolgd met het idee dat het gewoon een oefening was, zelfs zonder de vogels-kijken training (wel veel krachttraining en wandelen, maar dat was ik al gewend) en de 10km-voluit-trainingen. Ook is het me maar een paar keer gelukt om echt op de goede hartslag te lopen. De zwaarste twee weken was ik ziek, ik heb de dag voor de marathon 6 uur op een kerstmarkt rondgelopen en maar één maaltijd kunnen eten, en de twee nachten voor de marathon nauwelijks geslapen. Kortom... ik ben in Spijkenisse gestart met niet al te hoge verwachtingen (maar natuurlijk wel met veel enthousiasme ;)).

Hoe ontzettend verrast was ik toen ik het hele eind kon uitlopen! Ik heb één keer een kwartier moeten wandelen bij 37km, voor de rest alles hardlopend gedaan, en ben uiteindelijk letterlijk met tranen van geluk gefinisht in 4:29. Ik kon het bijna niet geloven. Niet alleen vanwege de slechte voorbereiding maar ook omdat de marathon voor mij heel lang een onbereikbaar doel is geweest. Ik heb de afgelopen 5 à 6 jaar zo vaak geprobeerd op te bouwen naar een marathon met "conventionele" schema's, maar iedere keer kreeg ik een blessure zodra de wekelijkse duurlopen verder dan 20km gingen. Ik ben ongelofelijk blij en Sportrusten heeft er weer fan bij!

Op zich heeft dit onverwachte succes me heel veel vertrouwen gegeven dat Rotterdam gaat lukken. Er kwamen wel twee vragen bij me op.

- Het schema van Rotterdam start op 30/12, met gelijk 16km in de eerste twee dagen. Ik zou dan 13 dagen rust hebben gehad sinds de afgelopen marathon... daar had ik helemaal niet op gerekend. Is 13 dagen rust wel genoeg om van die belasting te herstellen? Mijn spierpijn was na twee dagen al verdwenen, maar ik weet niet precies wat verantwoord is voor de pezen en gewrichten. Ik kan me voorstellen dat die een langere periode nodig hebben. Ik las elders op internet 3 weken... wat zou jullie advies zijn? Ik heb vanaf de dag na de marathon elke dag wel minstens een uur lichte trainingen gedaan als wandelen, crosstrainer op M-hartslag, fietsen en fitness.

- Ik vond de trainingen van het schema erg makkelijk, omdat ik daarin instapte terwijl ik al langere duurlopen gewend was. Als ik zin had deed ik bijvoorbeeld ook wel eens 16km in plaats van 12km of 14km. Zou het kunnen dat de marathon mede daarom "zomaar" gelukt is met zo'n slechte voorbereiding?

Dank alvast!

Groetjes, Marjolein
RunningRob - Sportrusten

Re: Start schema Rotterdam na vorige marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marjolein,

Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! :) Hulde :D

Wat zeker meegeholpen heeft aan je succes is dat je al gewend was aan redelijk wat kilometers per week te lopen.

Je kunt het beste zelf aanvoelen of je weer klaar bent om te gaan trainen. Ik adviseer altijd eerst, als je het gevoel heb hersteld te zijn, weer eens een training te gaan vogels kijken. Dus zonder hartslagmeter een kilometer of 5 lekker op je gemak een rondje lopen. Als dat goed gaat pak je voorzichtig het schema op, voelt het toch wat moeizaam neem je een dagje je extra rust en probeer het dan nog eens.

Succes!

Rob
Marjolein30

Re: Start schema Rotterdam na vorige marathon

Bericht door Marjolein30 »

Thanks voor je antwoord!
Plaats reactie