Trainingstempo

Plaats reactie
Roelf
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:08

Trainingstempo

Bericht door Roelf »

Beste Sportrusters,

Met veel interesse ben ik volgende de sportrusten-methode gaan trainen.
Ik ben 42 en loop nu ca. 15 jaar.
De laatste anderhalf jaar ben ik gedisciplineerder gaan trainen (vrijwel altijd 3x per week) en daardoor heb ik het afgelopen jaar mijn PR's op 5km, 10km en halve marathon verbeterd. Het zal daarbij zeker meespelen dat ik tegelijk ook lichter ben geworden. (nu 67kg bij 1.78m)

Nu heb ik een vraag over de interpretatie van de het halve marathon-schema (en eigenlijk van alle schema's).
Aan de ene kant lees ik namelijk dat jullie in het boek schrijven:
"Wij raden aan om de helft van de trainingstijd in d2 te lopen".

Aan de andere kant staat bij het schema duurlopen in je halve marathon-tempo te lopen en daarnaast korte afstanden vogels kijken of op max.

Ik heb een inspanningstest gedaan en mijn omslagpunt (4 mmol) ligt bij hartslag 155. Bij die hartslag loop ik ruim 14km/u.
In mijn meest recente halve marathon liep ik ongeveer dit tempo gedurende de hele wedstrijd. (eindtijd 1:31u)
Als ik het goed begrijp is dit dan het tempo voor mijn duurlopen, maar dit is hoog d3.
In praktijk loop ik meestal ca. hartslag 150, dan loop ik 14km/u gemiddeld.
Ik loop de duurlopen in dit tempo in de training overigens zelden zonder onderbreking, maar meestal als intervallen van 1 of meerdere km's onderbroken door een korte wandel/dribbel pauze.
Dit twee keer per week doen, bevalt me prima, maar ik weet niet of dit de bedoeling is, aangezien ik het grootste deel van de trainingsomvang hoog d3 loop en niet d2.

Kunnen jullie mij helpen met deze vraag?

Alvast hartelijk dank

Roelf

P.S. voor het marathon-schema zal het anders zijn, want mijn berekende marathon-tempo ligt op ca. 12,5-13 km/u. Dit tempo loop ik hoog d2 (ca. 138 hartslag).
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Trainingstempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roelf,
Roelf schreef:"Wij raden aan om de helft van de trainingstijd in d2 te lopen".
Dat klopt, als je niet voor een specifiek doel traint dan is dit een prima uitgangspunt.

Als je specifiek traint voor de halve of de hele marathon dan train je op de hartslag die je tijdens de wedstrijd denkt te lopen, en je zult zien dat je dan ook sneller wordt bij die specifieke hartslag.

De zone waarin deze hartslag ligt is afhankelijk van de verwachte eindtijd, hoe sneller je bent, hoe korter je loopt en dus hoe hoger je hartslag zal zijn. Voor de een kan dit laag D2 zijn, en voor de relatief snelle lopers als jij zal dit dus hoog D3 zijn.

Het kan echter best onaangenaam zijn om zo vaak zo snel te moeten lopen en als je dit ook zo ervaart, doe het dan niet, anders of minder vaak. Het allerbelangrijkste is dat je plezier houdt in de trainingen en dan is het beter een keer een training met plezier in D2 te lopen dan zonder plezier (veel) sneller. Dit houd je op een gegeven moment niet meer vol. ;)

De intensieve training kun je gerust als interval doen, dat is geen probleem.

met blijde groet,

Rob
Roelf
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:08

Re: Trainingstempo

Bericht door Roelf »

Beste Rob,

Dank voor je duidelijke antwoord.
Trainen op flink tempo bevalt me wel.
Alleen na de wedstrijden op vol tempo doe ik wel een paar keer rustiger aan tot ik me goed hersteld voel.

Dus ga ik gewoon door op de ingeslagen weg.

Hartelijke groet

Roelf
Plaats reactie