Inspanningsastma

Plaats reactie
Noel
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mei 2015, 23:25

Inspanningsastma

Bericht door Noel »

Ik ben nu ongeveer een half jaar lid van een hardlopersvereniging. Ik heb last van Inspanningsastma en neem voor een training steeds een pufje ventolin.
Tijdens de training moet ik de eerste kilometers echt moeite doen om voldoende lucht te kunnen inademen.
En het maakt eigenlijk niet uit of er D1 of D3 gelopen wordt... De ventolin maakt het enigszins makkelijker.
Het is moeilijk om de ademhalingsoefeningen te doen. Omdat inademen niet volledig (100%) lukt, is het lastig om na het uitademen even te wachten met opnieuw inademen.
Zijn er nog tips om verbetering in de ademhaling te krijgen als er sprake is van een vorm van astma?
Thanks.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Inspanningsastma

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Misschien dat ik je verkeerd begrijp, maar de pauzeren na de ademhaling doe je tijdens een ademhalingsoefening in rust, niet tijdens de training. Tijdens de training probeer je langer uit te ademen dan in te adem maar pauzeer je niet na het uitademen.
Groet,
Rob
Linda_Rotterdam
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Inspanningsastma

Bericht door Linda_Rotterdam »

Ik heb ook inspanningsastma en heb het idee dat het te weinig inademen meer een 'eng' gevoel is, dan dat je echt lucht te kort komt. Ik ben vooral tijdens het zwemmen veel met m'n ademhaling bezig geweest en daar had ik hetzelfde probleem.

Probeer gewoon eens rustig door te blijven lopen met te weinig lucht, op die manier kan je er prima aan wennen en die controle opbouwen. In D1 zou je zelfs door je neus moeten kunnen ademhalen.

En inderdaad niet pauzeren hoor, alleen het uitademen verlengen! Dat hoeft maar net iets langer te zijn dan het inademen in eerste instantie.
Plaats reactie