Marathon Boedapest: hartslag of min.per km??

Plaats reactie
Geert1967
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2017, 05:06

Marathon Boedapest: hartslag of min.per km??

Bericht door Geert1967 »

Goedemorgen,

Mag ik nog een vraag stellen.

Ik heb een marathon hartslag van 148 en train dus op HF 148 - 153 en intensief 158.

Die HF 148 komt overeen met ca 5 min per km, volgens de sportrusten tabellen.
Maar als is HF 148 loop zit in er de eerste 10/12 km 20-25 seconden onder dus loop ik op ca. 4.40 min.
Dat lijkt me wat te hard om in te zetten in Boedapest over 14 dagen.

Is het dan niet verstandiger om op 5 min per km te lopen?
Dan begin ik wel te laag in mn hartslag maar dan is dat maar zo :D

Vraag : Dus starten op hartslag 148 (en sneller gaan dan tabel) of 5min per km?

Hoor graag...

Geert
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Boedapest: hartslag of min.per km??

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Geert,

Op zich is het geen probleem om te starten met 5min/km.
Mocht blijken dat je hartslag toch hoger oploopt dan 148, houdt dan de hartslag aan.

Succes! Ik ben benieuwd hoe het gaat!

Met blijde groet,

Rob
ditgaatlukken
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2017, 21:20

Re: Marathon Boedapest: hartslag of min.per km??

Bericht door ditgaatlukken »

Als ik Geert goed begrijp, is het punt juist dat hij op marathonhartslag sneller loopt dan zijn marathonsnelheid (volgens de tabel uit het boek.
Ik heb precies hetzelfde probleem en zit dan ook met hetzelfde vraagstuk. Mijn marathonhartslag is 159 en marathonsnelheid zou dan 5.35 moeten zijn. Echter, als ik op hartslag ga lopen, dan loop ik ongeveer 5.10 min/km. (vandaag bij vogels kijken liep ik met hartslag 149 zelfs 5.25).

Wat te doen bij de marathon... op hartslag 159 (zoals getraind) starten en sneller lopen dan de tabel? Of klap ik dan ergens na de 14km in elkaar? Ik weet namelijk niet hoe groot het verval na die 14km zal zijn.

Of echt op 5.35 lopen, wat aanzienlijk langzamer is dan ik heb getraind? Of een tussenweg kiezen?

Mijn voorkeur zou gevoelsmatig uitgaan naar lopen zoals getraind (op hartslag 159), dat zou ook het best aansluiten bij de theorie, toch? Maar enige support hierin zou welkom zijn:).

Alvast bedankt!
Geert1967
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2017, 05:06

Re: Marathon Boedapest: hartslag of min.per km??

Bericht door Geert1967 »

Precies Ditgaatlukken. Dat is exact het probleem. Ik zit ook niet te wachten op in elkaar klappen. Heb zondag de halve van Breda gedaan en moest echt op te rem en dat valt niet mee kan ik je zeggen. Maar de laatste 4 km had ik veel over dus dat was weer heel gaaf. Dan merk je dus dat het schema werkt. Ik ga dus mee in het voorstel van Rob, lopen op die 5 minuten en uiteindelijk genoeg over hebben voor de laatste fantastische 12 km.
ditgaatlukken
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 aug 2017, 21:20

Re: Marathon Boedapest: hartslag of min.per km??

Bericht door ditgaatlukken »

Misschien valt alles toch op zn plaats doordat mn hartslag op de dag van de marathon door de spanning verhoogd is :D
En anders moet ik gewoon maar met een wat lagere hartslag gaan lopen om wat dichter bij de marathonsnelheid in de buurt te komen. Helemaal op 5.35 kan ik niet starten, dat weet ik nu al. Maar 5.20 of 5.25 lijkt me wel schappelijk. Dan heb ik een lekker begin en hopelijk toch ook genoeg over voor de laatste zware kilometers
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Boedapest: hartslag of min.per km??

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ik merk dat het goed gaat komen :D

Succes!!

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie