gemiddelde hartslag of maximale hartslag??

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
BK

gemiddelde hartslag of maximale hartslag??

Bericht door BK »

Wat ik nog steeds niet goed begrijp is of ik nu gemiddeld de hartslag uit het schema moet lopen of dat het een maximale hartslag is.
Bijvoorbeeld vandaag moet ik 6K lopen met een hartslag van 161. Als ik maximaal met een hartslag van 161 mag lopen dan loop ik gemiddeld dus lager want het duurt even voordat ik op 161 zit. Ik liep vandaag gemiddeld 156. Dit heb ik dus in het schema ingevuld (waar dus 161 stond ingevuld als hartslag)

Als ik gemiddeld 161 moet lopen dan loop ik maximaal dus een stuk harder.

Hoe zit het nou? Wat moet ik doen?
RunningRob - Sportrusten

Re: gemiddelde hartslag of maximale hartslag??

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi BK,
BK schreef:Wat ik nog steeds niet goed begrijp is of ik nu gemiddeld de hartslag uit het schema moet lopen of dat het een maximale hartslag is.
Je probeert ongeveer op de gewenste hartslag te lopen. Dus je start rustig en laat dan de hartslag oplopen tot de hartslag in je schema. Als je die bereikt heb probeer je deze vast te houden tot het einde van de training.

Het kan dus best zijn dat je gemiddeld over de hele training lager uitkomt, omdat je hartslag in het begin lager was. Dat is geen probleem.

met blijde groet,

Rob
BK

Bericht door BK »

Duidelijk!
Dank.
gr BinK
DennisK

Bericht door DennisK »

Beste Rob,

Klein aanvullend vraagje....
Hoeveel KM moet/mag je rekenen voordat je op de gewenste hartslag zit?
Als ik een "lange"training moet doen op marathon hartslag duurt het het soms ( excl inlopen) wel 4-5 km.... Bij intensieve trainingen (soms )gemiddeld meer dan dan helft van de afstand.
Is dit goed of maakt de afstand niet zovee uit ,als je maar op de gewenste hartslag komt?

mvg
Dennis
RunningRob - Sportrusten

Hoi Dennis,

Daar hebben we niet echt een richtlijn voor ;)

Je zou wel naar je tempo kunnen kijken. Als je tempo aan het begin (iets) hoger is dan de fase waarin je op marathonhartslag loopt, dan is het goed. Als dat niet het geval is dan duurt het alleen maar langer om je marathonhartslag te bereiken...

Met blijde groet,

Rob
DennisK

Bericht door DennisK »

Beste Rob,

Dank voor de info, de tijd is inderdaad rdelijk hoog in het begin. Later in de loop, als de hartslag omhoog gaat ,gaat de tijd ook iets nar beneden. Zeker met de intense trainingen.
Dus het maakt dan niet uit dat het wat langer duurt? Zoals mn laatste training duurde het ongeveer 8 km(van de 11) voordat ik op de juiste hartslag kwam....

mvg
Dennis
RunningRob - Sportrusten

Hoi Dennis,

8 is wel wat aan de lange kant, maar als het niet eerder lukt dan lukt het niet ;)

Met blijde groet,

Rob
DennisK

Bericht door DennisK »

Hoi Rob,

Of is dan de bedoeling meteen een (zeer)hoog tempo te lopen zodat je redelijk snel op de hartslag komt en dan vervolgens de hartslag vol te houden??
Met gevolg snelle tijden en redelijk stuk in het begin en later in de loop een verval naar langzame tijden?
Sorry voor de vele vragen maar wil graag weten dat ik het goed doe....

gr
Dennis
korz

Bericht door korz »

Dennis, zo deed ik het altijd. Sprinten in het begin en op het moment dat de juiste hartslag er is, dan rustiger lopen en ademhalings oefeningen en de HR stabiel houden. bij het schema van de halve is dat trouwens een stuk lastiger. schema voor hele marathon zit je eerder op je marathon HR

groet,

Maarten
Lopen met je hart: heerlijk!
RunningRob - Sportrusten

Hoi Dennis,

Stel aan het einde van mijn training loop ik 6:00 min/km op marathonhartslag, dan start wat sneller, dus tussen de 5:30 en 6:00 min/km. Je hartslag loopt dan rustig richting je marathonhartslag. Meestal is dat wel binnen 1 a 2 km.
Stel je start op 6:15min/km, dan zal je de marathonhartslag nooit halen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Wat Maarten doet kan natuurlijk ook, gewoon snel starten en dan het tempo weer afzwakken, dit werkt prima als je de hartslag dan ook kan volhouden.

Wat met name bij intensieve trainingen en trainingen op halve marathonhartslag nog wel eens gebeurt is dat lopers al moeite hebben de hartslag te halen. Als je dan ook nog eens start met een sprint, verbruik je gelijk al je energiesnelle suikers die je tegen het einde van de training ook nog graag over zou willen hebben. Met name dan is het zaak niet te snel te starten.

met blijde groet,

Rob
DennisK

Bericht door DennisK »

Beide,

Dank voor de informatie en tips. Ik ga, zeker, in het begin een stuk sneller van start dan nu zodat ik inderdaad na een 2-3km op de juiste hartslag zit en nog wat over heb voor het einde. Momenteel loop ik in het begin ook harder maar wil graag op het einde wat over houden....

gr
Dennis
Plaats reactie