Eerste 10 minuten lopen ademhaling rustig krijgen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Karina

Eerste 10 minuten lopen ademhaling rustig krijgen

Bericht door Karina »

Hoi,

Ik zit nu op dag 18 van het schema en doe netjes m'n ademhalingsoefeningen voor de training, tijdens de training experimenteer ik met div. oefeningen, na de training, voor het slapen en vaak ook nog op momenten tussendoor. De hartslag daalt ook altijd netjes en is in rust tussen 48 en 58 slagen per minuut.

Voor het hardlopen doe ik de oefening zo'n 2 minuutjes, hartslag daalt, maar dan ga ik lopen en dan moet ik echt in m'n ritme komen met lopen, maar ook met m'n ademhaling. De eerste 10 minuten voelen gewoon echt niet prettig, de ademhaling voelt heel onrustig / ongecontroleerd, ook als ik wat ademhalingsoefeningen probeer te doen of er juist niet op probeer te letten. Na zo'n 10 minuten kom ik in m'n ritme qua looppas en wordt ook m'n ademhaling rustiger / gecontroleerd en loop ik als een dieseltje heerlijk m'n kilometers en kan ik blijven gaan.

Het heeft geen invloed op m'n hartslag, die heb ik goed onder controle, maar de ademhaling voelt onprettig in die eerste 10 minuten. Moet ik dit maar gewoon accepteren of hebben jullie nog tips voor me?

groet, Karina
RunningRob - Sportrusten

Re: Eerste 10 minuten lopen ademhaling rustig krijgen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Karina,

Tel je je passen bij het ademhalen?

Als je loopt kun je je passen tellen, dus bijvoorbeeld 3 passen in, 4 passen uitademen.

Het aantal passen is afhankelijk van je tempo, hoe sneller je loopt, hoe minder passen.
Dus b.v. voluit doe je 2 in 2 uit.

Je moet zelf wat experimenteren om te kijken wat je lekker vindt.

Met blijde groet,

Rob
Karina

Re: Eerste 10 minuten lopen ademhaling rustig krijgen

Bericht door Karina »

Hoi Rob,

ja ik tel de passen, meestal zit ik inderdaad rond 3 passen in, 4 passen uit, naarmate ik versnel wordt dit sneller, de voluit laatst was 2 in 2 uit.
Misschien ben ik er wel teveel mee bezig. Als we met ons loopgroepje inlopen heb ik het nooit, maar dan is er meer afleiding :-)

groet, Karina
Plaats reactie