runnersknee

Plaats reactie
Sylviajukic
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 okt 2015, 14:30

runnersknee

Bericht door Sylviajukic »

volgens de HA heb ik een runnersknee opgelopen tijdens de marathon van Rotterdam.
Hoe kan ik nu het beste weer opbouwen?
Na de marathon heb ik 2 x gelopen waarna ik na 4 km last kreeg en ook echt niet meer verder kon. Afgelopen weekend 2 km gelopen pijn vrij. Tips en adviezen graag!!!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: runnersknee

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sylvia,,

Als je weer pijnvrij kunt hardlopen dan is het ergste achter de rug. Verleng heel geleidelijk de afstanden weer, mocht het toch een keer niet goed gaan las dan een extra rustdag in.

Het is wel zaak te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Knie problemen zijn vaak techniekproblemen.

Zorg dat je tenen recht naar voren wijzen tijden het neerzetten van de voet, houd een hoge stapfrequentie aan (plm. 180) en probeer zoveel mogelijk haklanding te vermijden (dus op je middenvoet landen). Als je twijfels hebt ga dan even bij een sportfysiotherapeut langs.

Bij een klein percentage mensen is aangepast schoeisel nodig, maar ik denk niet dat dit bij jou het geval is want dan had je er waarschijnijk wel eerder last van gehad :)

met blijde groet,

Rob
Sylviajukic
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 okt 2015, 14:30

Re: runnersknee

Bericht door Sylviajukic »

Dank je voor je antwoord. Ik ga morgen weer eens een stukje proberen!!
Aukeloopbenen
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 apr 2017, 08:21

Re: runnersknee

Bericht door Aukeloopbenen »

Ik heb zelf erg veel aan het masseren van mijn knieen.
Zoek maar eens op Youtube naar massage runners knee of iets dergelijks.

Het is overigens niet alleen de knie maar ook de boven en onderbeen die gemasseerd worden.
Die spier en pezen die de pijn veroorzaken zitten aan de zijkanten en over de knie heen.

Auke
Busschops
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 sep 2016, 20:18

Re: runnersknee

Bericht door Busschops »

ik moet hier helaas op aanhaken. Bij mij duurt deze blessure al sinds de Rotterdam marathon. Dat zijn dus al vier maanden.
Ook met (langdurig) autorijden is mijn linkerknie gevoelig/ pijnlijk.

Ik heb al een tijdje specifieke spieroefeningen gekregen, maar tot nu toe kan ik nog maar heel weinig pijnvrij lopen.

Zijn er mensen bij wie dit ook zo lang heeft geduurd?

gr. Tim
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: runnersknee

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tim,

Dat niet leuk. Je zegt dat je specifieke spieroefeningen hebt gekregen dus ik ga er even vanuit dat je bij een sportarts / sportfysiotherapeut bent geweest.

Wat zegt hij /zij ervan dat het zolang duurt? Is dat verklaarbaar?

Rob
Sabinehuys
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:48

Re: runnersknee

Bericht door Sabinehuys »

een sessie bij een goede fysiotherapeut want die masseren ook de pezen van en naar je knie, onderrug enz. dit alles hangt samen dus enkel de knie bewerken zal weinig opleveren. ikzelf ben ook blessuregevoelig en dat samen met rust blijft de beste heling
Busschops
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 sep 2016, 20:18

Re: runnersknee

Bericht door Busschops »

Oorzaak zou extreme overbelasting zijn. Zou ter compensatie anders zijn gaan lopen (andere houding) dat de klachten heeft verergert.
Rust blijft de remedie.
Plaats reactie