Opbouwschema Sportrusten na hielspoor behandeling

Plaats reactie
san00000
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2017, 15:15

Opbouwschema Sportrusten na hielspoor behandeling

Bericht door san00000 »

Met veel interesse heb ik de website doorgenomen, mijn geschiedenis is als volgt.
Ik heb zes jaar geleden een keer een half jaar gelopen, toen zwanger geraakt. Twee zwangerschappen, 2 bevallingen en 2 kinderen verder ben ik vorig jaar maart weer begonnen met hardlopen. Met een schema opgebouwd naar 5 kilometer, en daarna uitgebreid naar 10 kilometer. Vanaf najaar (ongeveer oktober 2016) kwam de klad erin, en heb toen weinig gelopen. Vanaf februari dit jaar weer begonnen, tijd 5 km zit rond de 28m30s, en 10 km iets boven het uur. Laatste 4 maanden twee keer per week 5km per keer gelopen, maar zonder doel dus voelde aan als een verplichting. Na het lezen van alle informatie op deze site heb ik echt weer zin om te starten met het hardlopen.

Blessureleed
Wel heb ik hielspoor, en ik sta nu ook onder behandeling van de fysiotherapeut. Momenteel wordt door middel van shockwave therapie de pijn weggenomen en ik ga over 1,5 week naar de podotherapeut voor nader onderzoek en het aan laten meten van zolen. Verwachting is dat ik nog enkele weken shockwave therapie krijg, en ik hoop zelf eind augustus het lopen weer op te gaan pakken.

Opbouw met Sportrusten
Als ik ga beginnen met Sportrusten, hoe gaat dan mijn opbouwschema eruitzien? De laatste keer dat ik heb gelopen is inmiddels bijna een maand geleden en ik mag nu ook nog niet lopen. Dit zal wel weer kunnen zodra ik mijn zolen heb. Dan zijn we bijna 2 maanden verder dat ik niet heb gelopen! Ik heb in de tussentijd wel mijn conditie geprobeerd bij te houden d.m.v. de crosstrainer op de sportschool, en het volgen van groepslessen. Maar qua hardlopen is dat dus echt niet zo goed meer. Wat adviseren jullie hierin?
Mijn doel is in eerste instantie de 10 km weer te lopen, maar ik wil ook graag gaan voor een halve marathon. Mits het lukt met de blessure.

Ik hoop dat ik sowieso weer binnen korte tijd het hardlopen kan oppakken met de juiste zolen. Ik hoor graag visie van anderen op mijn opbouwschema middels sportrusten.

Bij voorbaat dank!
Sanne
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Opbouwschema Sportrusten na hielspoor behandeling

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sanne,
san00000 schreef:Wat adviseren jullie hierin?
Wat zegt je fysiotherapeut?

Tot je kunt hardlopen kun je gaan fietsen of zwemmen, zolang je maar geen last hebt (tijdens het sporten) van je hielspoor.

Als ik je verhaal zo lees zou ik eerst beginnen met 3 maal in de week te lopen. 12 tot 20 minuten per keer in D2.

Als je sterk wilt worden is regelmaat belangrijk, liever een keer vaker dan minder vaak en langer.

Als het goed gaat kun je de afstanden verlengen en als dat goed gaat ook af en toe naar D3 gaan in tempo. Pak dan het 10km schema op. Dit sluit hier perfect op aan.

Zie ook:
https://www.sportzorg.nl/sportblessures ... nlijke-hak

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie