drie pogingen met het schema na 3 weken uitgeput

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ellen Geerlings
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2017, 23:18

drie pogingen met het schema na 3 weken uitgeput

Bericht door Ellen Geerlings »

Het sportrusten team is zo aardig geweest het schema (1/2 marathon) voor mij een paar keer opnieuw te laten beginnen, waarvoor dank!

Helaas is mijn derde poging het schema te volgen ook nu niet goed gegaan. Elke keer zo in week 3 ben ik zo uitgeput en/of word ik snotverkouden waardoor ik weer 1 a 2 weken niets/weinig kan doen en weer overnieuw moet beginnen.

De eerste keer dat ik met het schema begon waren mijn harslagen gebaseerd op mijn snelste km tijd van 53 minuten (in juni 2016). De trainingen vond ik enorm zwaar en ik voelde me soms misselijk na de trainingen. In week 3 ging het niet meer uitgeput en flinke verkoudheid. Toen heb ik even rust genomen en het schema aangepast aan een meer recente km tijd van 1u.03minuten op de 10km. Ook met dit nieuwe schema met wat lagere hatslagen had ik veel moete en in week drie weer hetzelfde resultaat, vermoeid, minder energie ipv meer energie.
Nu voor de derde keer begonnen, en weer hetzelfde, op woensdag de 7km hoge marathonharslag moest ik na 3.5km stoppen, ik kon niet meer, uitgeput en duizelig. De dagen erna was ik ontzettend moe en ja hoor weer snotverkouden geworden.

Het schema is dus denk ik voor mij te hoog gegrepen en ik weet niet goed aan te voelen waar mijn grenzen liggen. Ik heb 9 September een halve marathon gepland en wil deze dolgraag tenminste uit kunnen lopen. Hoe kan ik op een verantwoordelijke manier toch verder met trainen zonder mezelf elke keer total uit te putten. Overigens heb ik mij laten onderzoeken en is er niets aan de hand volgens de dokter...

Graag advies! Dank alvast!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: drie pogingen met het schema na 3 weken uitgeput

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ellen,

het schema voor de halve is pittig. In jouw geval zou ik het iets anders doen:
Twee opties:

Volg het programma voor de hele marathon en loop dan de de halve, dit schema wordt al minder zwaar ervaren. Je afstanden zijn dan wel iets langer.

De tweede optie is het schema in zones te lopen: loop dan de trainingen op halve marathonhartslag in zone D2, en de intensieve in zone D3. Zie:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Let op de rusthartslag om te kijken of je goed hersteld. En die je de ademhalingsoefeningen?

Dan nog een opmerking: je zegt dat je iedere keer snotverkouden wordt... Mijn vrouw klaagde ook altijd dat ik zo vaak verkouden ben. Onlangs kwam ik er achter dat ik een milde vorm van hooikoorts heb. Nu heb ik daar een pilletje voor die ik neem als ik "verkouden" ben, en weg symptonen. Misschien bij jou niet het geval maar ik meld het toch maar even :)

Met blijde groet,

Rob
Ellen Geerlings
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2017, 23:18

Re: drie pogingen met het schema na 3 weken uitgeput

Bericht door Ellen Geerlings »

Beste rob,
Hartelijk dank voor je reactie. Ik doe de ademhalingsoefeningen.
Ik ga proberen het schema in zones te lopen. Ik hoop op die manier dan toch in September de halve redelijk uit te kunnen lopen.

Nogmaals dank en hartelijke groeten,
Ellen
Trainer Serge
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 mar 2017, 10:26

Re: drie pogingen met het schema na 3 weken uitgeput

Bericht door Trainer Serge »

Hoi Ellen,
Wat mij nog vaak helpt bij verminderde weerstand (verkoudheidjes, spier/pees irritaties) is de ademhalingsoefening van Wim Hof. Deze zijn uitgebreid te vinden op internet.
Serge
Tianne
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2017, 21:08

Re: drie pogingen met het schema na 3 weken uitgeput

Bericht door Tianne »

Hoi Rob, ik lees even mee en vind het schema voor de halve ook eigenlijk te pittig... Hoe kan ik hem omzetten in de trainingen voor de marathon? Denk dat dat beter voor me is! Grtjes! Tianne
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: drie pogingen met het schema na 3 weken uitgeput

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Tianne,

Dat kun je zelf doen via "Volledig schema" en dan "Gegevens aanpassen"
Als je dan de afstand instelt op "Marathon" wordt je schema vanaf vandaag omgezet naar het schema van de marathon.

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie