Hartslagzones Garmin en de hartslagzones van sportrusten

Plaats reactie
Miep70
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2017, 11:50

Hartslagzones Garmin en de hartslagzones van sportrusten

Bericht door Miep70 »

Dag, ik loop al een aantal jaar, maar een loop van meer dan 7 km had ik nog niet eerder gedaan.
Nu ik wat kilo's ben kwijtgeraakt door gezonder te eten, 3x per week loop (1 x duurloop en 2 x met de loopgroep) en zorg dat ik minstens 10.000 stappen op een dag maak als ik niet hardloop heb ik mezelf aangemeld voor de 10K van Eindhoven in oktober dit jaar.
Nog iets minder dan 100 dagen te gaan.....
Het pdf boek wat ik bij aanmelding van de nieuwsbrief heb ontvangen intrigeert me enorm en ik wil heel graag in de verschillende hartslagzones gaan lopen. Even een vraag, ik heb sinds januari een Garmin forerunner 235 en deze geeft ook hartslagzones weer.
Kan ik deze zones gebruiken of raden jullie aan om toch de veldtest te doen?
Ik zie uit naar jullie reacties.
Miep
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslagzones Garmin en de hartslagzones van sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Miep,

Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe Garmin de zones vaststelt, het enige dat ik weet is dat deze gebaseerd worden op je maximale hartslag en je rusthartslag, bij Sportrusten gaan we uit van je Omslagpunt.

Je omslagpunt is wat nauwkeuriger omdat dit een goed meetbaar punt is. Je maximale hartslag is lastiger vast te stellen omdat je hiervoor echt "in het rood" moet gaan lopen en de ene persoon doet dit veel makkelijker dan de ander.

Je kunt de Garmin zones gebruiken en als je merkt dat je na verloop van tijd beter wordt in die zone, ben je goed bezig. En anders kun je alsnog de veldtest doen en kijken wat daar uitkomt :)

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie