Geen gaswisseling tijdens inademing?

Plaats reactie
MarjolijnN
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 mei 2017, 21:30

Geen gaswisseling tijdens inademing?

Bericht door MarjolijnN »

Hoi Koen,

Op zoek naar hoe het precies werkt met koolzuur en zuurstof kwam ik dit tegen in de koffiehoek:

Dag Thelma,

Bedankt voor je vraag. Het lijkt inderdaad wat tegenstrijdig: lang uitademen om méér koolzuur in je bloed te krijgen (of vast te houden). Je blaast immers koolzuur af tijdens de uitademing. Toch gaat de koolzuurwaarde in je bloed omhoog als je uitademing langer is dan je inademing, of als je pauzeert na de uitademing.

Je ademt lucht in met weinig koolzuur (0,04%), zuurstof (21%) en voornamelijk stikstof (78%). Een molecuul stikstof is te groot om door de longblaasjes te gaan, dus dat adem je sowieso weer uit.

Twee dingen zijn nu belangrijk:

1. Er vindt géén gaswisseling plaats tijdens de inademing, maar wél tijdens de uitademing.
2. De verhouding zuurstof en koolzuur in je long is altijd gelijk aan de verhouding zuurstof en koolzuur in je bloed.

Dus als je de uitademing verlengt gaat er eerst koolzuur van je bloed in je long - omdat de verhouding zuurstof en koolzuur in je long en je bloed hetzelfde wordt. (Dit omdat er koolzuur in je lichaam is aangemaakt en je na de inademing slechts 0,04% koolzuur in je long hebt).

Is je inademing lang en je uitademing kort - dan zal de verhouding koolzuur dus laag blijven.

Is je inademing echter kort en je uitademing lang - dan hou je meer koolzuur vast in je bloed en gaat de waarde koolzuur omhoog.
Mijn vraag is nu waarom vindt er geen gaswisseling plaats tijdens de inademing. De verhouding zuurstof en koolzuur verandert toch als je inademt? Dus als ik inadem en daarna mijn adem vasthoud vindt er geen gaswisseling plaats?

Groet,
Marjolijn
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Geen gaswisseling tijdens inademing?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Marjolijn,

Van Stans van der Poel leerde ik inderdaad dat er geen gaswisseling is tijdens de inademing. In De fysiologie van de ademhaling van J. B. West wordt dat uitgelegd. Ik vind het moeilijk om te reproduceren omdat het nogal uitvoering beschreven wordt in medisch jargon.

Ik heb het boek van West niet bij de hand, ik ga het nog even voor je uitzoeken.

Groet,

Koen
Plaats reactie