omslagpunt

Plaats reactie
Onno
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 mei 2017, 08:25

omslagpunt

Bericht door Onno »

Ik loop al meer dan 40 jaar, waarvan de eerste 10 jaar op wedstrijdniveau
Ik ben tijdje geleden in deze methode gaan verdiepen omdat het me wel aanspreekt en heb het boek gekocht.
Heb nu toch paar vragen ;

Heb paar maanden geleden inspanningstest gedaan op Papendal en kwam uit op omslagpunt 152.
Ik loop rondjes van 10 tot 15 kilometer.
Het maakt niet uit of ik voor mijn gevoel redelijk ontspannen loop of sub-maximaal, maar mijn hartslag schommelt meestal ronde de 155 (max 160) Ook wanneer ik een interval in bouw. Vorige week 15 km sub maximaal gelopen (1uur20) met hartslag rond 156.
Ik voel mij prima, ga beslist niet kapot als in een wedstrijd, maar volgens de normen zou dit niet kunnen, want dan zou ik bijna 1,5 uur in de AT+ zone lopen.

Ik heb deze week geprobeerd in D2 te lopen, de eerste 8 km geprobeerd met de rem erop te lopen, maar ondanks dat ik langzamer liep als 6.00 per kilometer bleef de hartslag tussen 157-161. Omdat ik er van baalde, heb de laatste 5 km rond de 5.20 per kilometer gelopen en toen bleef de hartslag ook hetzelfde als ervoor en steeg ook niet verder.

Tweede vraag : Na mijn inspanningstest kreeg ik advies mee
D1 119-129 : D2 129-144 : D3 144-152
Op deze site kom ik op :
D1 111-122 : D2 123-137 : D3 138-151

Groet Onno
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Onno,

Als je 15 kilometer op hartslag 156 loopt, dan lijkt mij het omslagpunt van 152 te laag bepaald. Hoe is dit omslagpunt bepaald? Op een loopband of op de fiets?

Wat betreft de zones:
Er zijn veel verschillende methoden om de zones te berekenen. Soms aan de hand van de maximale hartslag, soms aan de hand van het omslagpunt. Er soms wordt ook de rusthartslag meegenomen. Vandaar dat ook de zonegrenzen wat verschillen.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie