Bepalen omslagpunt

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Josefine
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:44

Bepalen omslagpunt

Bericht door Josefine »

Dag Sprtruster,

Vandaag opnieuw 10 km gelopen, om te bekijken of het schema voor 1/2 marathon moet worden aangepast.
1. Mijn hartslag varieert vandaag tussen 150 en 160. Wat houd ik aan als omslagpunt?
2. Mijn 'nieuwe' omslagpunt zal lager liggen dan 160, zoals voor de start van het programma. Bovendien liep ik vandaag 3 minuten langzamer dan voor de start van het programma. Wat zou daarvoor een verklaring kunnen zijn?
3. Pas ik na deze tragere loop mijn gegevens aan? Of blijf ik trainen met het oorspronkelijke schema?

Groeten, Josefine
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Bepalen omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Josefine,

Dank voor je vragen.

Als je begint aan een 100 dagen schema, dan is het de bedoeling dat je je omslagpunt opgeeft. Één van de methoden is een 10k echt voluit te lopen, en dan het liefst tijdens een evenement want dan gaat het vaak net iets sneller dan solo. Je GEMIDDELDE hartslag over de 10km is dan het omslagpunt. De andere methoden zijn een veldtest of een test bij een sport centrum of sportarts.

Je omslagpunt is dan het uitgangspunt voor de 100 dagen periode, en verandert in principe niet tijdens de 100 dagen tenzij overduidelijk blijkt dat het omslagpunt niet klopt. Naast het omslagpunt is een 10km tijd nodig, samen met het omslagpunt is dit de basis voor de bepaling van de trainingshartslagen in het schema.

Tijdens de 100 dagen loop je een aantal malen 10km voluit. Als de tijd dat je over deze 10k hebt gedaan sneller is dan de 10k tijd die je hebt ingevuld, dan pas je de 10k tijd aan. Dus alleen als deze sneller is. Je omslagpunt blijft gewoon zoals deze is.
Dus als je 10km tijd langzamer is, dan verander je niets, en blijft het schema ongewijzigd. :D

En ja, soms gaat de ene training wat langzamer dan de andere keer, dat is niet iets om je druk over te maken. :)

met blijde groet,

Rob
Josefine
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:44

Re: Bepalen omslagpunt

Bericht door Josefine »

Hoi Rob,

Jouw reactie is duidelijk. Dankje

In december heb ik met Sportrusten een 10 km loop in 50 minuten gelopen; gemiddelde hartslag 150 en maximale hartslag 160. Vanwege dit grote verschil adviseerde Koen toen om 161 als omslagpunt aan te houden.

Zondag liep ik 10 km in 53 minuten. Deze keer was de gemiddelde hartslag 150 en de maximale hartslag 160. Is dat een groot verschil in vergelijking met december? Houd ik nu toch 161 als omslagpunt aan?
Ik stel deze vraag temeer omdat ik het schema met omslagpunt 161 best pittig vind :-)

Groeten, Josefine
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Bepalen omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Josefine,

Dank voor je antwoord, dat maakt het wat duidelijker. Ik denk dat Koen het gevoel had dat je nog wel sneller zou kunnen.

Ik heb even naar mijn eigen 10km loopjes gekeken van de laatste jaren. Het verschil tussen gemiddelde en maximale hartslag varieert tussen 5 en 10 slagen, dus op zich zijn jouw waarden niet abnormaal.

Ik zou je willen voorstellen je omslagpunt op 155 in te stellen. Mee eens?
Je 10k tijd laat je gewoon op 50 minuten staan.

Mocht je nog twijfels hebben laat het weten.

Met blijde groet,

Rob
Josefine
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2016, 21:44

Re: Bepalen omslagpunt

Bericht door Josefine »

Dag Rob,

Tja, ik heb nog twijfels èn ik zie dat ik eerder niet de juiste gegevens heb opgeschreven.

Voor de start met Sportrusten liep ik 10 km in de tijd 50.54
De maximale hartslag was 169. De gemiddelde hartslag was 156. Vanwege dit grote verschil adviseerde Koen 161 als omslagpunt te nemen

Afgelopen zondag liep ik 10 km in de tijd 53.10
De maximale hartslag was 160. De gemiddelde hartslag was 150.

Deze minder goede prestatie met het toch wel 'zwaar' aanvoelen van de trainingen doet mij twijfelen aan het omslagpunt.
Ik train 3 keer per week (1training op halve marathonhartslag vervalt). Ik voel altijd in het begin van het lopen wat stijve spieren. Vandaag ben ik tijdens een intervaltraining gestopt vanwege een pijnlijke hamstring. Dergelijke klachten ervaarde ik niet eerder tijdens het hardlopen, met daarbij wel de kanttekening dat ik nooit zo snel en vaak train.

Wat is wijsheid? In ieder geval om meerdere fysieke ongemakken te voorkomen.
Ik hoor graag van je

Groeten, Josefine
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Bepalen omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Josefine,

Houd toch maar 150 aan als omslagpunt. Dat maakt de trainingen wat lichter en prettiger om te lopen. Voor de halve maakt het niet uit, trainen op een hogere hartslag zal je misschien iets sneller maken maar het is op dut moment belangrijker dat je plezier houdt in het lopen en niet geblesseerd raakt.

Stijve spieren aan het begin is herkenbaar. Misschien doe je het al maar loop eerst even rustig in voordat je de trainingsafstand start.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie