hoge hartslagen

Plaats reactie
Frank68
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2017, 17:49

hoge hartslagen

Bericht door Frank68 »

Goedemiddag,
Ik heb het boek de Marathon revolutie gelezen. Daarna het ik de looptest gedaan en in combinatie met mijn 10km tijd mijn marathon hartslag berekend. (max. snelheid 17 km, max HS 183, 10km tijd 39.50) Volgens het boek zou ik de marathon in 3.14 kunnen lopen. Dat klopt vrij aardig aangezien ik vorig jaar in Rotterdam 3.13.22 gelopen heb. Het probleem waar ik nu tegen aanloop is dat ik destijds met een HS van 153 gelopen heb en nu met een HS van 163 mag lopen. Dit houdt dus ook in dat mijn hartslagen tijdens mijn training ook veel hoger mogen zijn en ik het bijna niet voor elkaar krijg om mijn hartslag zo ver omhoog te krijgen. Mijn HS tijdens mijn 10km (wedstrijd) was 165. Voor mijn gevoel is de 163 aan de hoge kant. Als ik tijdens de trainingen probeer om de afstanden met deze hoge HS te lopen strand ik meestal rond de 156 met een tempo van 4.16 (i.p.v. 163 bij 4.37) Heb ik me in de berekening vergist of is het een kwestie van wennen aan deze hoge hartslagen omdat ik deze bijna nooit loop.Ik hoop dat jullie hier wat twijfel weg kunnen nemen.

Met vriendelijke groet

Frank Klomp
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hoge hartslagen

Bericht door peterde »

Daar gaat inderdaad iets fout. Ik neem aan dat jij je omslagpunt bepaling uit de marathon revolutie gedaan hebt dus 6 minuten lopen starten met 7 km uur en dan elke 2 minuten 1 km per uur harder 17 km/uur was dan de laatste snelheid die je nog net 2 minuten kon volhouden. Je hoogste hartslag was dan 183. Volgens de tabel zou dan je omslagpunt -4 is 179 zijn.

Je marathon hartslag met je 10 km tijd komt dan uit op 162.

Alleen kwam jij op de 10 km neem ik aan gemiddeld uit op een hartslag van 165. Dit zou dus gelijk aan je omslagpunt moeten zijn en dat is het dus niet. Dus 1 van de twee waarden klopt niet. Heb jij een grafiek gemaakt van het omslagpunt test met de 17 km/uur? die hoort netjes af te vlakken en niet gek te pieken op het laatst. Ik vermoed dat hier ergens iets mis is gegaan.

Het lijkt er op dat je omslagpunt dus veel lager is dan in de eerste test bepaald is. Ik zou gewoon tijdens een intensieve training nog een keer opnieuw de omslagpunt test uitvoeren.

Ik loop veel langzamer maar bij mij is mijn gemiddelde hartslag bij de 10 km's voluit 172 en bij de omslagpunt test precies gelijk. Het hoort gewoon te kloppen maar bij 1 van de 2 metingen is iets mis gegaan. Het is overigens wel bekend dat de trainingen naarmate je sneller loopt als zwaarder ervaren wordt. Omdat je korter over de marathon doet mag je dichter tegen je max aanlopen.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Plaats reactie