Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Plaats reactie
Heleenhof
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2016, 10:49

Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Bericht door Heleenhof »

Hallo,

Ik ben gisteren begonnen met het 100-dagen schema. Op naar mijn 20e marathon in Amstelveen. Ik heb 19 marathons gelopen volgens het traditionele schema, met een PR van 3:43. Ik hoop in Amstelveen 3:49 te lopen.

Nu moest ik in de 1e training 10km lopen op hs 159. In het begin liep ik de eerst 5km op hs 164 op 5:39/km, omdat ik probeerde mijn hs naar beneden te krijgen, liep ik de tweede 5km uiteindelijk 6:20/km maar mijn hartslag bleef steken op 164.

Hoe kan ik nu mijn hs naar beneden krijgen tijdens t lopen? Ik doe echt mijn best om tijdens t lopen op mijn ademhaling te letten en goed uit te ademen.

NB: thuis is rust lukt het me wel om met ademhalingsoefeningen mijn hartslag naar beneden te krijgen (van 166 naar 161).

Kan iemand mij advies geven?

Dank en groeten,

Heleen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Heleen,

Allereerst een vraag, klopt die 159 met je marathonhartslag? Als je zoveel marathons hebt gelopen moet je toch weten wat je marathonhartslag is :)

Even een open deur intrappen: je tempo is natuurlijk het belangrijkste invloed op je hartslag. Je moet dus langzamer lopen. Als dat niet lukt probeer dan wel je stapfrequentie hoog te houden, het liefst zo rond de 180 stappen per minuut. Loop dan zo snel dat je rond de gewenste hartslag loopt.

Als blijkt (na een paar keer) dat je ver onder je marathonTEMPO loopt, trek dan nog ook aan de bel.

Met blijde groet,

Rob
Heleenhof
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2016, 10:49

Re: Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Bericht door Heleenhof »

Beste Rob,

Ik loop nu voor het eerst met een hartslagmeter. Normaal loop ik op GPS.

Gisteren moest ik 6km op hs 169. Eerste 3km ging op 5:15 min/km, maar na 3 km moest ik het tempo laten zakken naar 5:39 min/km om hs op 169 te houden. Ik vind dat een heel groot verschil.

Groeten,

Heleen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Heleen,

Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag?

Ik vind het op zich geen schokkend verschil hoor. Loop je warm voordat je aan de training begint? Of probeer je gelijk op de juiste hartslag te gaan lopen?

Met blijde groet,

Rob
Heleenhof
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2016, 10:49

Re: Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Bericht door Heleenhof »

Hallo,

Ik loop eerst 1 km warm en prober daarna meteen mijn hs op te zoeken die ik moet trainen. Vandaag 9km op hs 165 gelopen. De eerste 3 km gaan in 5:18 daarna moet ik het tempo laten zakken naar 5:39.

Deze 5:39 min/km is normal gesproken mijn trainingstempo bij een marathonschema met lange duurlopen. Ik kan dan mijn hs goed constant houden op 165.

In een marathon ga ik weg op 5:20-5:30 min/km. Ik heb nog nooit een marathon gelopen met hartslagmeter, dus ik zou niet weten wat mijn hs is.

Groeten,

Heleen
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Bericht door peterde »

Hoi Heleen,

Technische vraag. Waarmee meet jij je hartslag? En weet jij ook je pasfrequentie?

Zelf heb ik een Forerunner 235 met optische hartmeting op de pols. Maar hiervan is bekend dat deze soms last heeft van candanslock. Dwz dat je hartslag gelijkt blijft lopen met je pasfrequentie en dus lijkt te blijven hangen.

Oh ja, ook niet na de warming-up zo snel mogelijk naar je marathon hartslag proberen te komen. daar mag je best wel een kilometer of 5 over doen.

Waarom eigenlijk na 19 marathons sportrusten :)?
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Heleen,

Dank voor je antwoorden.
peterde schreef:Maar hiervan is bekend dat deze soms last heeft van candanslock. Dwz dat je hartslag gelijkt blijft lopen met je pasfrequentie en dus lijkt te blijven hangen.
Ik denk dat Peter hier een goed punt heeft, je hartslag zit wel erg constant "vast" op 165 als ik je berichten zo lees...
De oplossing kan zijn de band een gaatje strakker doen of, zoals ik vandaag ook gelezen heb, het horloge aan de binnenkant van de pols dragen.

Ik ben benieuwd of dit werkelijk het probleem is..

Met blijde groet,

Rob
Heleenhof
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2016, 10:49

Re: Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Bericht door Heleenhof »

Bedankt heren voor jullie hulp, want ik kom er zelf niet uit.
Eerst even een reactie op jullie vragen. Ik heb een hartslag meter met band en geen optische hartslagmeter.
De hs van 164/165 is een gemiddelde hs. Mijn hs fluctueert wel degelijk tijdens het lopen. Maar ik moet trainen op hs 159. De enige mogelijkheid om hem naar beneden te krijgen is om nog langzamer te lopen. Ik moet dan afzakken naar 6:30 min/km. Ik moet dan heel verkrampt gaan lopen en ben bang dat ik blessures oploop. Bovendien is dat ruim een minuut boven mijn marathon tempo. Als ik dan weer 'normaal' loop en mijn pas afmaak, loopt mijn hartslag weer snel op. In feite komt het er op neer dat hs 164/165 mijn minimaalste hs is om hard te lopen. Als ik dan ademhalingsoefeningen doe (ik heb verschillende geprobeerd: wangen bollen, spleetje maken van je mond) daalt mijn hartslag niet.
Mijn omslagpunt is juist bepaald. Ik heb de test bij een bedrijf uitgevoerd. Ik heb de 15km/uur nog 2 min volgemaakt, de 16km/uur hield ik geen 2 min vol. Max hs 189.
Wat moet ik nu doen? Doortrainen op hs 164?
Graag jullie advies. Alvast bedankt.

Groeten,

Heleen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Krijg hartslag niet naar beneden tijdens hardlopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Heleen,

Kun je je trainingshartslagen eens met 5 verhogen. Check dan even je gemiddelde tempo bij de trainingen op marathonhartslag. Als blijkt (na een paar trainingen ) dat dit rond te marathontempo is houdt je dan aan de gewijzigde hartslagen.

Mocht het dan nog niet goed aanvoelen meld je dan even weer.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie