hartslag

Plaats reactie
rvbuenting
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2016, 17:32

hartslag

Bericht door rvbuenting »

Als ik volgens het schema in bijvoorbeeld D2 moet lopen. Is het dan de bedoeling dat mijn hartslag niet buiten de minimum en maximum waarde gaat? of kijk ik alleen naar mijn gemiddelde hartslag?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Het is prima dat je tussen de minimum en maximum waarde gaat, dan kun je ontspannen lopen zonder telkens op je meter te moeten kijken, bovendien zal je niet lukken precies op een bepaalde hartslag te lopen.

Mocht je een keer een training doen op een bepaalde hartslag willen doen, dan is mijn ervaring dat het wel lukt als je een zone instelt die 5 groot is, dus bijvoorbeeld 2 onder en 3 boven de gewenste hartslag.

Met blijde groet,

Rob
maurits
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2016, 19:11

Re: hartslag

Bericht door maurits »

Ik ben vandaag begonnen met eerste dag hardlopen 2KM ik had een gemiddelde hartslag van 173 is dat zorgelijk?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Halo Maurits,

Ik ken je hartslagzones niet, maar 173 is een hele normale waarde en zolang je er geen erge spierpijn aan over hebt gehouden is er geen probleem. Maar om er meer zinnigs over te zeggen zou ik je omslagpunt moeten weten.

Met blijde groet,

Rob
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

Re: hartslag

Bericht door basbuizer »

Op basis van een zelf opgenomen veldtest zou mijn omslagpunt rond 162 hsm kunnen liggen. Dat komt overeen met 220-leeftijd, echter zegt mij dat niet al te veel.
Eerder liep ik 10K in 55 minuten. Mijn rusthartslag is 40 hsm. Voorlopig zijn mijn Marathonharslagen ingeschat op 130-135 hsm, intensief op 140.

Vanmiddag heb ik de derde Intensieve 6K training gedaan en mijn hartslag kwam al snel gemiddeld 40 hsm hoger uit dan de intensieve trainingen in de eerste 2 weken (136 hsm), en mijn tempo liep 30 seconden per km terug. Wat kan daar aan de hand zijn?

Anders dan de eerste 2 weken ben ik in de derde week begonnen met de Fast-5-Lifestyle (Bert Herring, fast-5.com).

Omdat ik maandag jl. in de 3e week de Marathonharslag hoog (135 hsm) in het eetraam trainde, speelde mijn maag op doordat de maaltijden in de weg zaten. Ik moest echt temporiseren tot gem. 6:03 min/km, terwijl ik de eerste weken op 5:28 en 5:18 uitkwam, en nog lekker mijn uitademing kon verlengen en pauzeren. Ook merkte ik maandag voor het eerst op dat mijn hartslag significant hoger werd.

Nu dacht ik vandaag deze 3e intensieve training te doen vlak voor het eetraam op een nuchtere maag (22 uur niet gegeten) in de modus vetverbranding, zodat ik direct na de training met eten de reserves zou kunnen aanvullen.

Echter mijn sportresultaat viel weer tegen. Hartslag ging al snel omhoog en halverwege moest ik het tempo laten zakken. Mijn hartslag kwam zoals gezegd 40 hsm hoger uit, en tempo 30 seconden per km lager (05:47). Mijn benen voelen zwaar, maar geen pijnen. Hoe kan ik deze oplopende hartslag voorkomen?

Hartegroet,
Bas
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bas,

Je zegt dat je hartslag 40hsm hoger ligt dan normaal, dus op de 176? Dat lijkt me wel een erg groot verschil.

Meet je je rustpols elke dag? Kan het zijn dat dit erg afwijkt?

Ik merk aan mijzelf dat als ik 's ochtends voor het ontbijt loop, mijn hartslag hoger ligt dan later op de dag. Als je langer vast voor de training kan ik het me voorstellen dat de hartslag dan ook wat hoger ligt. Ook zal je lichaam moeten wennen aan je nieuwe eetpatroon, dat kan de wat langere tijden verklaren. Dit zal na verloop van tijd beter moeten gaan.

Zoals gemeld vind ik een afwijking van 40hsm erg vreemd, of kan het een meetfout zijn?

Met blijde groet,

Rob
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

Re: hartslag

Bericht door basbuizer »

Ha Rob,

Zowel in de trainingen van afgelopen maandag (Marathon hoog) als gister (Intensief) schoten de hoogst gemeten hartslagen door naar 219 hsm, en gemiddeld, resp. 168 en inderdaad 176. Mijn rusthartslagen waren die dagen (ochtenden), resp. 40 en 39.

In de ochtend na ontwaken en 's avonds voor het naar bed gaan doe ik 10 minuten de Ademhalingsoefeningen rust, en meet dan ook de laagste rusthartslagen. Na de intensieve training gister was die 55, en vanochtend 43. Blijkbaar toch nog wat herstel nodig na die 39 van woensdagochtend.

Het zou kunnen dat mijn hartslagmeter Polar H6 i.c.m. Polar Beat App niet accuraat genoeg is of een nieuwe batterij nodig heeft. Dat zou ik met een andere meter moeten checken (die ik niet heb, maar vast wel van een loopvriendje kan lenen).

Inderdaad heeft mijn lijf aanpassing nodig aan de Fast-5, en wellicht extra omdat ik vanaf vorige week vrijdag ook de basisademhalingsoefening doe van Wim Hof, en eveneens aandacht vraag voor nieuwe ChiRunning technieken.

Waar ik nog aan zit te denken is of ik in de vastenmodus beter vooraf de hoeveelheid snelle calorieën (koolhydraten) zou kunnen eten die ik verwacht te gaan verbranden? Dat zou ik willen uitproberen. Wat is jouw idee erbij en welke koolhydraten (voeding) zou je dan aanbevelen, en hoe lang voor de training?

Hartegroet,
Bas
Maarten - Sportrusten
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 dec 2014, 12:06

Re: hartslag

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Ha Bas,

Dan 2-3 uur voor de training eten is prima. Dan licht verteerbare voeding; fruit, groente, licht brood (of beschuit, cracker, liga, ontbijtkoek), yoghurt (etc.)...

Succes voor nu!

Gr. Maarten
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

Re: hartslag

Bericht door basbuizer »

Maarten - Sportrusten schreef:Ha Bas,

Dan 2-3 uur voor de training eten is prima. Dan licht verteerbare voeding; fruit, groente, licht brood (of beschuit, cracker, liga, ontbijtkoek), yoghurt (etc.)...

Succes voor nu!

Gr. Maarten
Hoi Maarten,

Kan havermout ook in dit rijtje?
basbuizer
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 nov 2016, 10:44
Locatie: GOUDA

Re: hartslag

Bericht door basbuizer »

RunningRob - Sportrusten schreef:Hoi Bas,

Je zegt dat je hartslag 40hsm hoger ligt dan normaal, dus op de 176? Dat lijkt me wel een erg groot verschil.

Meet je je rustpols elke dag? Kan het zijn dat dit erg afwijkt?

Ik merk aan mijzelf dat als ik 's ochtends voor het ontbijt loop, mijn hartslag hoger ligt dan later op de dag. Als je langer vast voor de training kan ik het me voorstellen dat de hartslag dan ook wat hoger ligt. Ook zal je lichaam moeten wennen aan je nieuwe eetpatroon, dat kan de wat langere tijden verklaren. Dit zal na verloop van tijd beter moeten gaan.

Zoals gemeld vind ik een afwijking van 40hsm erg vreemd, of kan het een meetfout zijn?

Met blijde groet,

Rob

Hoi Rob,

Vandaag liep ik de 4e Marathonhartslag hoog training voor mijn breakfast, en mijn hartslag was weer 40 lager, gemiddeld 136, zoals in de 1e week. Mijn snelheid was iets hoger, dus ik wat maak progressie!

Inderdaad zie ik nu ook in dat mijn lichaam heeft moeten wennen aan de Fast-5, en dat die 40 hsm hoger daarmee te maken kan hebben, en misschien ook wel met een meetfout.

Hoe dan ook voel ik mij goed, en zie ik - na gewennen - deze 4e week uit naar betere resultaten!

Ik heb er schik in.

Fijn dat jullie er bij zijn en meedenken!

Hartegroet, Bas
Maarten - Sportrusten
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 dec 2014, 12:06

Re: hartslag

Bericht door Maarten - Sportrusten »

Ha Bas,

Havermout kan ook prima. Ik zou het gewoon een keer proberen. Als het niet prettig voelt stap je over op wat anders.

Gr. Maarten
AnjaHoog
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:04

Re: hartslag

Bericht door AnjaHoog »

Hallo Bas,

Bij mij gaat 6km rustig tempo vogels kijken om 5.30 in de ochtend zonder ontbijt prima.

Als ik op zaterdag om 9.00 uur een 8 of 10km nuchter op marathonhartslag doe, is mijn hartslag hoger.
Die doe ik dus liever niet nuchter.

Succes!

Groet,

Anja
Plaats reactie