Update

Plaats reactie
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Update

Bericht door Torrerob »

Hallo

Als beginnend loper (ik ben net een week bezig) krijg je natuurlijk veel tips.
Ik hou me strak aan het sportrustenschema, maar iemand zei dat je er veel voordeel bij hebt als je op een metronoom gaat lopen met 170 passen per minuut.
Mijn vraag is of dit ook jullie advies zou zijn. En of ik dit meteen al in mijn oefening moet meenemen, of dit over een aantal weken ook nog kan inpassen.

groeten Rob
Laatst gewijzigd door Torrerob op 29 jun 2016, 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Metronoom

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rob,

Het lopen op een hoge frequentie zorgt ervoor dat je efficiënter loopt, dus je verbruikt minder energie per kilometer dan iemand die met grote passen (en dus een lagere frequentie) loopt. Het lopen met een metronoom kan je helpen om te ontdekken hoe snel die hogere frequentie nu is. Als beginnend loper zou ik dit een keer proberen, zodat je weet hoe het voelt en dan weer opzij leggen en dan gewoon lekker ontspannen lopen en goed ademhalen.

In het boek "Ik hardloper" wordt ook Chi Running aangestipt, waarbij ook een hoge stapfrequentie wordt geadviseerd. Hier staan ook nog andere tips als houding etc.

Succes en laat even weten hoe het gaat!
Rob
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Re: Metronoom

Bericht door Torrerob »

Ha Rob,

Ja met de metronoom heb je inderdaad makkelijk een goed ritme te pakken. Vandaag met een metronoom app gelopen.
Ik ken Chi walking al, dus het principe is bekend. Chi Running zal ik nog even doornemen binnenkort. Volgens mij loop ik wel zo´n beetje op die manier.
Bedankt voor de tips.

Ik ben nu 3 x gaan lopen deze week, en conditioneel gaat dit prima. Ik heb nooit hardgelopen de laatste 20 jaar, dus de spieren en pezen moeten wel even wennen. Ik voel vooral mijn enkels wel na het lopen, maar dit is de 2e dag na het lopen wel weg tot nu toe.

So far so good dus. Ik hoop het boek, Ik, hardloper, binnenkort in mijn schoen te vinden! Anders koop ik het zelf na 5 december.

groeten Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Metronoom

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

He super, helemaal goed! Succes met trainen en laat over een tijdje nog eens weten hoe het Sportrusten schema bevallen is!
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Voortgang

Bericht door Torrerob »

Het schema bevalt prima!

Ik moet wel zeggen dat ik bepaalde mate van verslaving herken in mezelf. :oops:
Dat hardlopen is echt kicken en ik kan echt meestal niet wachten tot ik weer mag.

Ik volg het schema vrijwel precies om mezelf in toom te houden, hooguit een paar minuutjes meer, maar dat mag geen naam hebben. Ik lees ook het Chi Running boek van Danny Dreyer. echt super als aanvulling! Met de app, inclusief metronoom en om de paar minuten een tip of herinnering erbij zit ik goed op schema.

Vandaag 20 minuten in D2 gelopen. Voor het eerst zonder tussenstop, dus in 1 keer doorgelopen. Conditioneel geen enkel probleem. Ook lopend geen enkel pijntje tot nu toe. Ik moet alleen goed op mijn houding letten dat ik niet teveel buig bij mijn middel en hierdoor mijn onderrug onnodig belast.

groeten Rob
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Voortgang na een half jaar

Bericht door Torrerob »

Goedemorgen.

Wellicht wel leuk om te melden hoe het gaat met een echte beginner volgens het sportrusten principe.

In november2015 begonnen met hardlopen. Ik had werkelijk nog nooit hardgelopen, wel gefietst.
Gestart met 100 dagen beginnerschema en techniek van Chi Running (met de app en metronoom)
Daarna mijn eerste 10 km gelopen in training en blijven lopen in het 10k schema, met af en toe een 10k.
Omdat het goed ging, ook doorgeschakeld naar het halve marathonschema.
Ik merk dat ik met dezelfde hartslag sneller ben gaan lopen in de afgelopen maanden.

Tussendoor nog een echte goede inspanningstest gedaan bij Stans.

Ik was van plan om zaterdag 2 juli een halve marathon afstand te lopen.
Gisteren, dinsdag 29 juni, kon ik mezelf niet langer inhouden en ben gewoon de halve marathon gaan lopen. En het ging heel goed.
Heel netjes met mijn marathonhartslag gelopen, dus aan de lage kant (137-142) Tijd: 2.00
Beetje stijve benen, maar verder gewoon een heel goed gevoel! Ik had natuurlijk sneller gekund met een hogere hartslag, maar ik wilde vooral lekker ontspannen lopen (en in voorbereiding op de marathon blijven). Mijn snelste 10 k is 53 minuten, halve marathon nu 2.00, dus ik ben meer als een diesel. Ook nu had ik best nog een stukje langer gekund, dat is het grote voordeel van deze optimale conditietraining op marathon hartslag.

9 juli begin ik aan de 100 dagen voor de marathon van Amsterdam. Door nu ook een halve marathon in de benen te hebben heb ik daar veel vertrouwen in. Het sportrusten schema werkt in ieder geval voor de halve, dus ik heb het volste vertrouwen dat het ook werkt voor de hele. Het lopen van langere stukken is echter wel zo leuk dat ik misschien tussendoor ook nog een keer wat langer ga lopen (25 of 30). Wel op marathon hartslag en tot 6 weken voor de marathon van Amsterdam, dat wel.

groeten Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Update

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Gefeliciteerd! Goed bezig, Op naar de hele :)

Met blijde groet,

Rob
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Re: Update

Bericht door Torrerob »

Even een aanmoediging aan alle beginners!

Het is dus echt goed mogelijk om de marathon in 1 jaar te lopen met sportrusten (en chirunning)
12 november 2015 begonnen met lopen
Maart 10 km
Juni 21,1 km
Okt 2016 : 42,2 km in 4.07

Maar je kan natuurlijk ook gewoon relax blijven lopen voor het goede gevoel!
Om de update te voltooien staat mijn bericht op de marathon pagina.

groeten Rob
Plaats reactie