Neus ademhaling , Koen klopt dit?

Plaats reactie
korz
Berichten: 187
Lid geworden op: 07 nov 2015, 12:40
Locatie: Empel

Neus ademhaling , Koen klopt dit?

Bericht door korz »

Onze longen halen met name tijdens het uitademen zuurstof uit de ingeademde lucht. Omdat de neusgaten kleiner zijn dan de mond, zorgt door de neus uitgeademde lucht voor tegendruk. Het vertraagt
​​het ontsnappen van de lucht , zodat de longen meer tijd hebben om er zuurstof aan te onttrekken. Daardoor wordt er 10-20 procent MEER ZUURSTOF naar de spieren en organen vervoerd. Dit resulteert in een goede zuurstof/koolzuur uitwisseling en het bloed behoudt zo een evenwichtige pH-waarde. Bij mondademhaling gaat kooldioxide te snel verloren en zal de zuurstofopname dan ook een stuk minder zijn. Doordat er meer zuurstof naar je spieren en organen gaat, zal je aerobe uithoudingsvermogen toenemen, zodat je op den duur in staat zult zijn om méér te presteren met een lagere hartslag.
bron: http://www.mindfulrun.nl/2015/04/29/har ... demhaling/
Lopen met je hart: heerlijk!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Neus ademhaling , Koen klopt dit?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maarten,

Ik heb mijn twijfels bij de gegeven getallen. Deze lijken me erg sterk en niet op wetenschappelijke proeven gebaseerd. Als neusademhaling werkelijk zo’n spectaculaire daling van je hartslag zou geven zou neusademhaling met koeienletters op de eerst pagina van elk hardloopboek geadviseerd worden.

Let wel, neusademhaling heeft voordelen: lucht wordt gezuiverd, bevochtigd en voorverwarmd, wat met name in de winter een nuttige functie is. En ik geloof ook wel dat je, als je dit oefent, uiteindelijk ook tijdens het hardlopen op hogere snelheden neusademhaling kunt volhouden.

Maar om meer gevoel te krijgen of neusademhaling van invloed is op je hartslag tijdens het hardlopen ben ik dit zelf eens gaan testen. Allereerst heb ik dit bij het vogels kijken geprobeerd. Ik kon geen noemenswaardige verschillen in snelheid en hartslag ontdekken tussen vogels kijken middels neusademhaling en mondademhaling. Maar omdat vogels kijken op gevoel gaat en dit niet echt objectief is, heb ik geprobeerd een zo objectief mogelijke test te bedenken:

Ik heb ongeveer 16 kilometer gelopen en daarbij telkens een kilometer met mondademhaling en 1 kilometer met neusademhaling gelopen. Tijdens de gehele loop heb ik een hartslag van rond de 150 aangehouden en een cadans van 188 stappen per minuut. Ik heb eerst ongeveer 1,5 kilometer ingelopen en daarna een paar kilometer om op de juiste hartslag te komen. Vanaf de 5e kilometer ben ik om en om via de mond en via de neus gaan ademhalen. Telkens 2 passen inademen, 3 passen uitademen. De resultaten staan in onderstaande tabel.

Zoals je ziet zijn er geen significante verschillen, laat staan een 10% lagere hartslag bij dezelfde snelheid. Ik moet wel zeggen dat mond ademhaling eigenlijk gecombineerde ademhaling is. Ik heb gemerkt dat als ik via de mond ademhaal er ook lucht via de neus in en uit gaat.

Mijn advies zou zijn: probeer wat je zelf het prettigst vind: lukt het via de neus doe je dat, en mocht je dit vervelend vinden, adem je via de mond.

Mondademhaling
km km tijd hartslag stap/min
5 0:05:06 149 94
7 0:04:59 150 94
9 0:05:07 150 94
11 0:05:18 150 95
13 0:05:06 149 94
15 0:05:03 149 94
Gemiddeld: 0:05:07 149,5 94,2

Neusademhaling
km km tijd hartslag stap/min
6 0:05:12 151 92
8 0:05:06 151 95
10 0:05:06 150 95
12 0:04:58 149 93
14 0:04:59 150 94
Gemiddeld: 0:05:04 150,2 93,8

Met blijde groet,

Rob
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Neus ademhaling , Koen klopt dit?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Maarten,

Je kunt het natuurlijk eenvoudig zelf toetsen.

Als je bij een bepaald tempo door je neus gaat uitademen en je blijft even hard lopen zou je hartslag dus dalen.

De 'extra druk' op de longen valt bij de meeste mensen vermoedelijk mee, je kunt dat ook doen door met je mond uit te ademen en een beetje extra druk te geven door je wangen iets te laten 'bollen' met uitademen.

Zakt je hartslag bij dezelfde snelheid? Dan is het waardevol om te doen, anders niet.

Koen
Plaats reactie