Slakkentempo en oplopende hartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
pzwarteveen

Slakkentempo en oplopende hartslag

Bericht door pzwarteveen »

Beste Rob,

Ik ben net als mijn zus Janneke in training voor de Amsterdam Marathon.
Helaas loop ik tegen een aantal hobbels aan die mij zorgen baren, ik ben sinds de start langzamer geworden op mijn 10 km.
De tijd in Vleuten bij de start was 52 min.bij gem. hartslag 163 (tevens als omslagpunt genoteerd), mijn tijd laaste keer was 53.25 en hartslag was gem. hoger nl. 167.
Bij de trainingen heb ik veel moeite om de lage hartslag bij de beide marathonsnelheden vast te houden. Soms lukt dat maar mijn snelheid gaat dan wel drastisch omlaag.
Mijn vorige marathon (2015) heb ik in 4u 12 gelopen.
Als ik de snelheden van nu zou gebruiken bij de volgende marathon ga ik er wel 5,5 uur over doen. :o
Mijn lage maratonhartslag is 134, de hoge 139 en intensief staat op 143. De snelheden voor deze hartslagen zijn gem.: 7:31 - 6:24 en 5:59 . Wel is de marge binnen het lopen dus heel groot, ik start bijv. bij de 134 hs. met 6:38 en loop aan het eind van de 12 km. 7:37 min. p/km. Is dat normaal? Bij intensief loopt het ong. van 5:37 -6:26 min. p/km. Bij de lage hartslagen loop ik niet lekker als ik steeds langzamer moet gaan. Zijn dit wel de goede hartslagen voor mij en is het normaal om zoveel 'verval' te hebben tijdens de training?
Mogelijk heeft het met mijn hartritme te maken? Deze behandelingen (EFO's met atriale tachycardie (220/min bij sporten) zijn ong. 10 jaar geleden geweest. Ik moet wel altijd heel langzaam starten omdat mijn hartslag bij de start snel stijgt, dat gebeurt nu soms nog, ik ga lopen en zit meteen op 170/min. Dat gaat altijd wel naar beneden na een paar km. Met 'vogels kijken' lukt het om de hartslag heel laag te houden.
Waar doe ik goed aan?

Groetjes,
Pieternel
Mellinda

Re: Slakkentempo en oplopende hartslag

Bericht door Mellinda »

Ik ben geen Rob, maar volgens mij klopt jouw marathon hartslag dan niet.

Mijn omslagpunt is ook 163, lage marathon hartslag 133, hoog 138 en intensief 142. Echter, mijn 10km tijd is 57. Volgens het schema is dat een marathon tempo van 7:04 per km. Mijn omslagpunt is een aantal keren gemeten, evenals mijn gem. max hartslag. Daarom denk ik dat jouw marathon hartslag niet klopt.

Groetjes, Mellinda
Christine

Bericht door Christine »

hey Pieternel,
niet leuk voor je, heb hetzelfde probleem hoor,ben helemaal niet sneller geworden en moet voor de hartslagen alsmaar langzamer lopen. Heb mij er nu bij neergelegd en hoop op het beste,want kan nu niet veel meer veranderen tegen Berlijn.
hou de moed erin hé
Groetjes Christine
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Pieternel,

Ik vermoed ook dat je wat te laag zit met je hartslagen. Als je traint op marathonhartslag dien je normaal gesproken ook in de buurt van je marathontempo moeten zitten. Het zal dan incidenteel best een keertje kunnen afwijken maar over een langere periode gezien moet je, zeker met de hogere marathonhartslag toch wel het marathontempo moeten halen. Voor jou betekent dit sneller dan 6:15min/km.

Wat ik nu een paar keer heb geadviseerd als lopers dit “probleem” melden is een keer een test te doen op marathontempo en dan te kijken wat de hartslag doet, en dan eventueel een bijstelling van de trainingshartslagen voorstellen.

Met nog een ruime maand te gaan denk ik niet dat we drastisch aan je marathonhartslagen moeten sleutelen. Maar wat hoger gaan zitten kan nog wel. Ik zou nu even de 139, 143 en 148 aanhouden voor laag, hoog en intensief. Als blijkt dat je op lage of hoge marathonhartslag sneller loopt dan pakweg 6:00 min/km, dan zitten we te hoog, meld het dan even.

Noot: De intensieve training mag intensief, dus best sneller dan de opgegeven hartslag. Het moet in ieder geval niet voelen dat je moet inhouden omdat je hartslag te hoog zit. De intensieve kun je nooit te snel lopen. :D

Laat even weten hoe het gaat?

Met blijde groet,

Rob
pzwarteveen

Bericht door pzwarteveen »

Dag RunningRob,

Bedankt voor je reactie, dat heeft me goed geholpen!
Ook de anderen die gereageerd hebben bedankt!
Ik heb nu getraind op snelheid en niet gekeken naar de hartslag, dat werkte veel beter. Op lage maratonsnelheid (139 gem.) liep ik de 12 km nu met een snelheid van 6:11) . Intensieve training op snelheid van 5:27 gelopen en gem.hartslag 145 (8 km). Alleen hoge marathontempo heb ik op een wat te hoge hs gelopen nl. 146, snelheid 5:49 (12 km). De laatste kan ik denk ik iets langzamer lopen, al ging dit verder prima. En dan mijn 10 km. tijd, die ging deze week van 53:25 min. naar 49:25 min.!
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik al die tijd ook met verkeerde zooltjes heb gelopen (aangemeten door een podotherapeut). Daardoor kon mijn voet niet goed afwikkelen en dat doet natuurlijk geen goed als je ontspannen wilt lopen.

Al met al ben ik een stuk hoopvoller om de marathon over 4 weken binnen de 4u30 te lopen.
Erg bedankt!
Groetjes,
Pieternel
Christine

Bericht door Christine »

Hallo Pieternel,
Heel blij om te horen dat je op de goeie weg zit ,Amsterdam wordt een goede marathon :!:
Je hebt nu wel een mooie verbetering ,en de zooltjes eruit....houden zo zou ik zeggen :D
Groetjes Christine
Plaats reactie