Pezen (en spieren)

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
korz

Pezen (en spieren)

Bericht door korz »

Vandaag heerlijk gelopen in het zonnetje vogels kijken. Top! Maar dan kom ik terug en lees ik dit soort berichten: http://www.prorun.nl/training/marathont ... or-deel-1/

Daar word ik toch wel zenuwachtig van? Zijn mijn pezen wel klaar voor een marathon? Ik ben in september 2014 begonnen met joggen. Na een half jaar 10km, na een jaar een halve marathon en nu over 8 weken Berlijn.

Gaan mijn pezen het 23440 stappen volhouden? :?:
Lopen met je hart: heerlijk!
RunningRob - Sportrusten

Re: Pezen (en spieren)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maarten,

Diezelfde Hans Keizer die dit stuk heeft geschreven, is juist een groot pleitbezorger van het 100 dagen schema. Hij is samen met Koen nog als spreker op een symposium in Utrecht geweest afgelopen jaar.

Dit met als achterliggende gedachte dat overtraining bij het 100 dagen schema niet gauw zal gebeuren, wat bij een traditioneel schema wel op de loer ligt. Bovendien ben je dus al twee jaar in aan het lopen, dus al die tijd train je je pezen al...

Ik zou me dus niet al teveel zorgen maken :D

met blijde groet,

Rob
korz

Bericht door korz »

fijn om te horen!
korz

Bericht door korz »

Ik heb wat zitten googlen en een mooi stuk gevonden: http://www.prorun.nl/training/32468/mar ... je-minder/ Daar zegt Hans een tweetal mooie dingen. De eerste over de marathon zelf:
Onafhankelijk van de soort training zou bij de marathon wedstrijd de eerste helft iets (b.v. 5 slagen) onder die tijdens de training bepaalde marathon hartslag gelopen moeten worden. Na het 21 km punt kan dan die marathonhartslag aan gehouden worden.

Dat ga ik proberen ;-)

de tweede over de laatste 6 weken van de training:
Heeft een loper meer tijd en rust, dan zou ik zeker in de laatste 6 weken voor de marathon ook duurlopen inlassen van rond de 2 uur met een intensiteit van rond de anaerobe drempel of iets daaronder.
Ik neem aan dat als ik dat zou doen, in week 13,14,15 ipv de 14 km?
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maarten,

Goed bezig!

Wat betreft je laatste vraag:
Dit zijn de 10km voluit. Die loop je op je anearobe drempel (= omslagpunt).

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie