Beginneling met veel vragen

Plaats reactie
Ninaoudebos

Beginneling met veel vragen

Bericht door Ninaoudebos »

Hoi!

Ik ben net begonnen met 100 dagen sportrusten om te trainen voor een hele marathon. Dit doe ik samen met mijn vader.
Mijn omslagpunt is 183 en mijn snelste tijd op de 10 km is 50 minuten.

Als ik een training heb van 10 km met een hartslag van 152 heeft hij een 10 km training met een hartslag van 148. Ligt vrij dicht bij elkaar. We trainen vaak samen maar ieder op eigen tempo en hartslag. Nou begin ik vrij hard tijdens de training om aan de aantal hartslagen te komen. Ik loop 5:04 min per km de eerste 2 /3 km. Daarna kak ik helemaal in en zakt mijn tempo heel erg. Ik loop dan wel op de goede hartslag maar ontzettend langzaam. De training zelf gaat ook vrij moeizaam en ondanks dat ik zo langzaam loop heb ik ook niet het gevoel dat ik veel harder kan. Mijn vader loopt in het begin juist heel langzaam en haalt me daarna in en loopt wel 500 meter voor mij. Hoe kan dit? Normaal gesproken loop ik sneller dan hij en nu loop ik er achteraan te joggen. Loopt één van de twee dan niet goed of moeten we nog wennen aan het schema? Is mijn omslagpunt wel goed berekend?
Hoe kom ik achter mijn hartslag zones? Op mijn horloge worden de zones aangegeven maar ik kan niet zien hoeveel dit nu daadwerkelijk is.
Verder ben ik benieuwd met welke hartslag je nou gaat lopen tijdens de marathon?

Alvast bedankt voor het reageren!

Groet Nina
RunningRob - Sportrusten

Re: Beginneling met veel vragen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nina,

Bouw je training rustig op, dus niet gelijk zo hard mogeljk lopen om je hartslag te halen maar langzaam je snelheid verhogen totdat je op de gewenste hartslag bent.

Je snelheid zal op den duur steeds sneller worden op marathonhartslag. Je vraagt of je omslagpunt goed berekend is, maar je vertelt niet hoe je dit omslagpunt bepaald hebt... Als ik kijk naar het omslagpunt 183 en 50min op de 10k zou je gemiddelde hartslag op de marathon 155 zijn.

Met blijde groet,

Rob
Plaats reactie