Hartschade

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
vonkkees

Hartschade

Bericht door vonkkees »

Fijn dat op Prorun zo'n mooi positief artikel stond over de analyse van de Marathon van Rotterdam. Graag commentaar (of verwijzing naar bestaand commentaar in Koffiehoek) over het eerdere artikel op http://www.prorun.nl/training/32385/het ... schouwing/. Vooral waar er over hartschade geschreven staat, wekt enige bezorgdheid op :shock: . Wat denken jullie van de varianten en toevoegingen die door Paul Oude Vrielink worden voorgesteld?
Katsirema

Re: Hartschade

Bericht door Katsirema »

Het is getest dus zal er een verschil zijn in hartschade.
Of dat gevaarlijk is wordt vervolgens niet gemeld.
De variaties lijken mij mooie aanvullingen.
Er zijn onder de 14km schema lopers behoorlijk wat mensen die stiekem toch een halve marathon lopen tussen door. ;)
Zelf heb ik ook een halve gelopen en een paar mooie fietstochten gemaakt.
Zondag ga ik het ervaren in de marathon van Leiden.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Kees,

Dank voor je bericht,

Iedere training / sportprestatie levert in meer of mindere mate beschadigingen aan je spieren op, je lichaam repareert deze vervolgens en als dit in de goede training / rust balans gebeurt wordt je er uiteindelijk sterker van. Daarom adviseren we ook om je rusthartslag in de gaten te houden, dit is een goede indicatie voor het herstel. In het artikel wordt ook gezegd dat je na een week niets meer van de schade kunt zien, dus ik denk dat hier niet te zwaar aan getild hoeft te worden ;)

Wat betreft de varianten: Het sportrusten schema geeft een goede basis voor de (halve) marathon, en dit heeft zich ondertussen ook al wel bewezen.
Echter als je dit leuk vindt, of het geeft je meer vertrouwen, dan staat niets je in de weg om variaties op het schema te maken en bepaalde trainingen langer te maken. Of tussendoor een halve te lopen, net zoals Katsirema ook al aangeeft :) . Het is echter niet nodig.

Het aller allerbelangrijkste is dat je plezier hebt in het hardlopen. En als je dit kan verhogen door variaties aan te brengen zou ik dit doen. Zonder plezier is geen enkel schema vol te houden. :D

Met blijde groet,

Rob
vonkkees

Bericht door vonkkees »

Hallo Rob,

Beetje laat, maar nog bedankt voor je antwoord. Als altijd, verhelderend!

Groetjes, Kees

P.S. Ben jullie schema weer aan het uitvoeren, nu voor de hele Afsluitdijk op 4 september.
vonkkees

Bericht door vonkkees »

Hallo Katsirema,

Benieuwd hoe je marathon van Leiden gegaan is.

Groet, Kees
Plaats reactie