De halve marathon van Madrid

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Ellypronk
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2016, 12:46

De halve marathon van Madrid

Bericht door Ellypronk »

Na een lange periode met blessure 'gedoe' heb ik mijn 2de halve marathon gelopen. Met 3loopmaatjes ons enthousiast verdiept in de methode van Sportrusten. We hebben hier zeker van geleerd, maar vonden vooral de voorgestelde afstanden lastig te combineren met de duurlooen van onze hardloopgroep. Genoten hebben we van de 'dip en run'. De halve ging goed! Pas bij 18 km werd het zwaar, niet in de laatste plaats door het geaccidenteerde parcours metde gemeenste heuvel op 18-20 km. Heel voldaan en een super herstel. Nu doortrainen voor de Lidingö lopet eind september in Stockholm, een 30 km cross.
Vraag: hoe bereken ik hiervoor mijn hartslag? (Omslagpunt 176, 10km in 63')
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: De halve marathon van Madrid

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Elly,

Gefeliciteerd!
Ellypronk schreef:Vraag: hoe bereken ik hiervoor mijn hartslag? (Omslagpunt 176, 10km in 63')
Voor de 30 hebben we geen echte formules, maar als ik het goed heb uitgerekend kom ik op hartslag van ongeveer 143.

Bij de halve zou je ongeveer 148 hebben moeten aanhouden. Klopte dat?

Met blijde groet,

Rob
Katsirema
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2016, 20:41

Re: De halve marathon van Madrid

Bericht door Katsirema »

Volgens mij is dat wel erg laag.
Als je omslag 176 is, dus niet je max. dan kan je een halve wel op 167 gem. lopen. en een 30km op 160 gem.
Mijn omslagpunt is 162 en liep vorige week de halve gem. op 158.
Ellypronk
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2016, 12:46

Re: De halve marathon van Madrid

Bericht door Ellypronk »

Ik liep de halve M met 159 bpm. Bij mijn omslagpunt en 10 k tijd hoort een trainingshartslag van 160!
Voor de marathon staat 135 in het boek. Dat is niet haalbaar! Ik heb nog nooit onder de 148 gelopen (vogels kijken)
Mijn idee voor de 30 is het km schema van de marathon en een wedstrijd-bpm van 150. (Al is het een cross, dus veel heuvels)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: De halve marathon van Madrid

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Katsirema schreef:Volgens mij is dat wel erg laag.
Als je omslag 176 is, dus niet je max. dan kan je een halve wel op 167 gem. lopen. en een 30km op 160 gem.
Dat klopt als je 10km in pakweg 45 minuten loopt, Elly loopt de 10km in 63 minuten en dan gaat dit niet op... :D

Met blijde groet,

Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: De halve marathon van Madrid

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Elly,
Ellypronk schreef:Ik liep de halve M met 159 bpm. Bij mijn omslagpunt en 10 k tijd hoort een trainingshartslag van 160!
Voor de marathon staat 135 in het boek. Dat is niet haalbaar! Ik heb nog nooit onder de 148 gelopen (vogels kijken)
Mijn idee voor de 30 is het km schema van de marathon en een wedstrijd-bpm van 150. (Al is het een cross, dus veel heuvels)
Ik denk dat je veel sneller kunt op de 10km, en dan bedoel ik echt veel sneller.

Als ik uitga van je halve marathon hartslag van 159, zou ik 154 aanhouden voor de 30km. Dat strookt ook met de 160 op de 10K.

Met blijde groet,

Rob
Katsirema
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2016, 20:41

Re: De halve marathon van Madrid

Bericht door Katsirema »

RunningRob - Sportrusten schreef:
Katsirema schreef:Volgens mij is dat wel erg laag.
Als je omslag 176 is, dus niet je max. dan kan je een halve wel op 167 gem. lopen. en een 30km op 160 gem.
Dat klopt als je 10km in pakweg 45 minuten loopt, Elly loopt de 10km in 63 minuten en dan gaat dit niet op... :D

Met blijde groet,

Rob
Wauw dus ik kan de 10km in 45min. lopen :lol:
148 is wel erg laag hoor Rob. Al loop je 10km in 63min.
En Elly heeft de halve al met een gemiddelde van 159 gelopen.
FF door trainen Elly dan red je dat ook op de 30km.
Het marathon schema is een goed idee!
Ellypronk
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jan 2016, 12:46

Re: De halve marathon van Madrid

Bericht door Ellypronk »

Grappige opmerking: "al loop je de 10 in 63 minuten. "
Ik moet voor die 63' nog echt mijn best doen hoor.

Wat ik danook wel mis in de sportrusten-methode is dat er geen rekening gehouden wordt met de hartslag in rust (img 64) en met de leeftijd (62).
Maar hoe dan ook, ik ben bewust bezig en loop blessurevrij en met veel plezier. En daar blijft het toch om gaan.
Dank voor de reacties.
Katsirema
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2016, 20:41

Re: De halve marathon van Madrid

Bericht door Katsirema »

Ellypronk schreef:Grappige opmerking: "al loop je de 10 in 63 minuten. "
Ik moet voor die 63' nog echt mijn best doen hoor.

Wat ik danook wel mis in de sportrusten-methode is dat er geen rekening gehouden wordt met de hartslag in rust (img 64) en met de leeftijd (62).
Maar hoe dan ook, ik ben bewust bezig en loop blessurevrij en met veel plezier. En daar blijft het toch om gaan.
Dank voor de reacties.
Sorry Elly voor de opmerking :oops: , ik hoop dat als ik 62 ben ik ook nog met plezier hardloop.
Er zijn trouwens een hoop veel jongere mensen dan jij die de 63min. lang niet halen en daar mag jij weer trots op zijn. :lol:
Plaats reactie