14km schema, mislukt.

Bassvdlinden
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:19

14km schema, mislukt.

Bericht door Bassvdlinden »

Beste mede hardlopers/sportrusters,

Gister heb ik net als velen van jullie ook de Rotterdam marathon gelopen.
En ook heb ik uiteraard, anders schrijf ik hier niet, het 14km schema gevolgd.
In 2013 rende ik mijn eerste marathon, middels een traditioneel schema.
Je kent het wel, opbouwen naar 30/31Km en dan de rest op karakter ;-)
Niks mis mee, en werkt al jaren voor ontzettend veel mensen als een prima schema.

Vlak daarna kwam ik in aanraking met Stans van de Poel en haar trainingsmethode.
Eind 2013 deed ik een veldtest, stuurde de gegevens op naar Stans en niet veel later, nog voor ik met het schema begon raakte ik geblesseerd en kon ik de marathon van Rotterdam 2014 aan mij voorbij laten gaan.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en in de zomer van 2015 toch weer regelmatig aan het hardlopen kunnen geraakt.
En zo besluit je dan ergens in November, zodra de inschrijving open gaat, dat je toch weer aan de start wilt staan in Rotterdam.
Waarom weet ik niet, maar weer gekozen voor mijn "vertrouwde" schema uit 2013 ipv het 14Km schema te gaan volgen.
In 2015 aan de start met dezelfde voorbereiding als in 2013 en nu met de wetenschap niet zo snel te starten en dus iets over te houden voor het laatste karakter stuk.
Zo gezegd en zo gedaan, in 2013 liep ik 4.28 uur en in 2015 met hetzelfde schema en iets meer verstand liep ik 4.15 uur.
In tegenstelling tot 2013 kwam ik dus niet alleen sneller maar ook lachend de finish over, geweldig.

Daarna ga je door de zomer heen en kom je in het najaar toch weer voor die keuze, Rotterdam weer, ja of nee?
Moet ik weer zo vaak gaan trainen, weer elke zaterdag een steeds langere duurloop?
Misschien moet ik toch nog eens dat boek "Ik hardloper" onder het stof vandaan halen en me daar weer eens in verdiepen.
Ik had ondertussen een lezing van Koen bijgewoond over ademhaling, het boek Verademing gelezen en besloot later ook naar de lezing "De Marathon Revolutie" te gaan.
Vervolgens las ik het gelijknamige boek en besloot ik ook nogmaals een veldtest te doen en de 100 dagen te gaan starten in voorbereiding op de Rotterdam marathon 2016.

Het schema viel soms zwaar tegen, ik had soms moeite met het halen van de voorgeschreven hartslag terwijl ik niet veel sneller kon op dat moment.
Aan de positieve kant, trainen duurde nooit langer dan een uurtje, vaak korter, en dat was ideaal in te passen in het leven van alle dag.
Ik vond het lastig om progressie te vinden in het schema, ik zag weinig tot geen vooruitgang in mijn prestaties.
Mijn 10Km voluit tijdens bleven hetzelfde, en dat was in feite maar goed ook anders was het schema nog intensiever geworden.
Tegen het eind van het schema ging ik mijn begin en eind tijden en daarbij behorende hartslagen vergelijken en wat bleek, ik was wel degelijk zowel sneller geworden alsmede mijn hartslag was gedaald bij dezelfde intensiteit.

Nonchalant maar met goede moed ging ik gister voor de 3de keer naar de start van de Rotterdam Marathon.
Dit jaar rende ik zonder maatje of zonder muziek, ik zou genieten van alles om me heen en was ervan overtuigd dat een PR er zeker in moest zitten.
Het schema had voorspelt dat ik met 45 minuten op de 10Km een eindtijd van 3.48 zou moeten halen, ik zelf had alles perfect gevonden onder de 4 uur, desnoods 3.59.59.
Maar heel realistisch had ik in mijn achterhoofd zitten dat het iets tussen de 4.00 en 4.15 zou gaan worden. Dat voelde heel erg reëel met de gemiddelde snelheid en bijbehorende hartslag die ik tijdens de training had ervaren.

Ik ging rustig van start, dat had ik geleerd de 2de keer dat ik mee deed, en iedereen die mij inhaalde vertelde ik zachtjes dat ik ze straks wel weer voorbij zou komen.
Mijn hartslag was vanaf het begin redelijk hoog voor het tempo dat ik aan hield, ik liep op tempo Vogels kijken en mijn hartslag zat daar als snel 10 slagen boven.
Dit rustig aanhouden dacht ik en over 10km evalueren, ik voelde mij immers prima met dat iets lagere tempo en vond genieten belangrijker dan een vet PR.
Mijn hartslag bleef redelijk constant maar liep iets op richting marathon hartslag, prima zolang hij er maar niet overheen gaat dacht ik.
Het ging me van een leien dakje, 10Km, 15Km, en zo de de Eramusbrug over (waar ik mijn kuiten toch wel iets voelde al) en lachend richting de 30Km, wat een mooie dag was het.
Enige wat ik tot daar aan toe al wist was dat ik te langzaam ging om de beoogde eindtijd te gaan halen, maar hé, beter genieten dan kapot gaan toch, ik zat op een eindtijd van 4.20 ongeveer, mij best. (al scheelt dat al een half uur met de sportrusten voorspelling)
Na de 30km kwamen de problemen, ik moest gaan denken in korte stukjes, en rennen naar de punten waar ik nog supporters langs de route verwachtte.
Ik ging stuk maar hield vol, probeerde te genieten van de muziek overal, maar kon niet voorkomen dat ik mijn tempo moest aanpassen, mijn hartslag wilde ik niet voorbij de marathon hartslag laten komen, ik zat er immers al goed doorheen.
Stomme was, dat die hartslag juist het probleem niet was, zolang ik maar niet te hard ging had ik die prima onder controle en ook mijn ademhaling was niks mis mee, ik kon nog een gesprek voeren, al stond mijn hoofd daar niet echt meer naar zo rond de 35/36Km.
Mijn benen waren volledig leeg, op, kapot en kuiten zo hard als beton, ik kreeg ze amper nog omhoog.
Zo rond de 37Km deed ik 2 stappen wandelen maar herpakte mezelf snel en hervatte het rennen, voor wat het nog was.
Op 39Km was het klaar, ik kon serieus niet meer, mij benen konden me niet meer rennend dragen en ik ben een stukje gaan wandelen, een stukje gaan rennen en nog een stuk gaan wandelen.
Ik zat er compleet doorheen, balen balen en nog eens balen, daar liep ik, wandelend over dat mooie parcours met al die mensen langs de lijn voor wie het niks uit maakt hoe snel je bent maar nog net zo hard juichen en je naam roepen, genieten kon ik er niet meer van, ik had het voor mijn doen al niet meer gered, Rotterdam 2016 in combi met Sportrusten was mislukt.
Ik moest nog maar 1 ding en dat was rennend de Coolsingel op, al is het het laatste wat je doet, maar daar wandel je niet.
Toen er "1000 meter" op de straat stond heb ik mijn laatste beetje kracht en emotie bij elkaar geraapt en ben ik "rennend" de finish over gegaan.
Niet eerder was ik zo stuk gegaan en was ik zo blij dat het klaar was.
Mijn eindtijd is uiteindelijk 4.38 uur geworden, verre van mijn eigen verwachting, ver boven mijn eerdere tijden en boven al, ook mega ver verwijderd van de verwachtte eindtijd van het sportrusten schema.
Ik heb de ellende snel naast me neergelegd en ben een biertje gaan drinken en een patatje gaan eten, al met al had ik toch weer een marathon gedaan, daar hield ik het maar even op.
Na een lange douche bij thuiskomst in de avond ging het nog een keer mis, de koude koorts nam mijn lichaam over en in combinatie met de spierpijn heb ik een behoorlijke rotnacht beleefd.

Ondertussen zijn we 24 uur verder en eigenlijk kan ik nog steeds niet verklaren waar het voor mij mis is gegaan.
Ik heb het schema heel strak gevolgd, de hartslagen heel strak kunnen volgen (soms met moeite) en misschien een handje vol trainingen gemist, waarvan het merendeel de "Vogels kijken" dagen waren.
Ik twijfel in feite niet aan het schema, of in ieder geval niet aan de theorie erachter.
Wel baal ik er goed van dat ik 100 dagen mijn best heb gedaan en dat het dan zo vreselijk mis gaat.
Ik lees eigenlijk maar weinig tot geen verhalen van mensen waarbij het ook mis is gegaan, dat maakt het voor mij momenteel nog vervelender, ben ik echt de enige waarbij het niet gelukt is?
Misschien dat er aan de hand van dit verslag toch mensen zich hier in herkennen en wellicht hun reactie hierop hebben.
Ook mensen die wellicht denken te weten waarom het mis ging bij mij mogen zich laten horen natuurlijk, graag zelfs.

Voor nu, een beetje uitrusten en nadenken over de volgende uitdaging.
Laatst gewijzigd door Bassvdlinden op 14 apr 2016, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door dextertje »

Jammer dat het niet ging zoals je hoopte.
Wel goed om te lezen dat het schema soms níet werkt volgens het boekje, goed dat je het deelt!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Bas,

Dank voor je bericht, er zullen uiteraard meer mensen zijn waarbij het schema niet uitpakt als gehoopt, maar die dit niet delen. Het natuurlijk leuker een succes te melden dan een deceptie.
Daarom nogmaals dank voor je bericht en succes met de volgende uitdaging!

Rob
Kodok
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2015, 13:48

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door Kodok »

Beste Bass,
Wat een verhaal! Ik voel bijna mijn benen verstijven bij het lezen alleen al! Heel moeilijk natuurlijk aan te geven waarom het mis ging na km30. Ik zie in je uitslag dat je tot km 35 het tempo nog aardig hebt kunnen volhouden, maar dat het tempo daarna instort. Ik heb zelf ook gelopen en ik vond het erg warm, dus heb je genoeg gedronken? Als je meer dan 2% van je lichaamsgewicht aan vocht verliest (en dat is maar 1,5 liter voor iemand van 75kg) kan je prestatie al behoorlijk down gaan, terwijl je makkelijk 150-200 ml aan vocht verliest - per kwartier!
Ook schrijf je dat je hartslag hoog was voor je tempo in het begin, dus misschien was het gewoon niet je dag...
Veel sterkte in elk geval met het herstel... en met de revanche :twisted: :!:
RikSchot
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 dec 2015, 10:51

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door RikSchot »

Beste Bas,

Nee je bent zeker niet alleen.

Mijn marathonhartslag is 138.
In februari halve marathon gelopen in Schoorl. Weer was aanmerkelijk minder gunstig als afgelopen zondag.
Daar heb ik expres gelopen op MHS van 138. Tot 18 km, daarna toch iets gaan versnellen. Gemiddeld kwam ik op hs 140 met een gemiddelde snelheid van 10,8 km/u.
Met de trainingen van 14 km heb ik ook wel geleerd dat bij 10 km/u, ik ruimschoots onder MHS zou blijven.

Zondag had ik na 3 km een gemiddelde snelheid van 9,8 en een hartslag van 140.
Na 4 km een gem snelheid van 9,7 en een hs van 146.
Toen kon ik niet veel meer doen dan de hs laten varen en op gevoel gaan lopen.

Halve marathon was iets meer dan 2 uur 10 minuten.
Daarna was het op...
Vanaf 23 km dacht ik aan stoppen. Vrouw en kinderen stonden bij 30 km met natje en goedje..
Daar ben ik gelukkig door mijn oudste zoon er op gewezen dat ik desnoods maar hele stukken moest wandelen maar stoppen niet.
Ben door gegaan maar het was een vreselijke tocht.
Zoals jij ook aangeef, echt genoten heb ik zeker de tweede helft niet meer.

Ik zit er dubbel in. Ja ik heb hem uitgelopen. Uiteindelijk in 5 uur en 1 minuut.
Blij dat ik heb doorgezet, maar ik baal toch van een tegenvallende tijd... Voorspeld was 4 uur 16 minuten.
Ik was heel enthousiast over Sportrusten. Werd door menigeen voor gek verklaard.

Nu zijn er zeker een aantal belemmeringen geweest in mijn geval.
Zo heb ik bijna 3 weken niet kunnen trainen vanwege klein ski-ongevalletje. Scheurtje in knieband.
3 weken is 20% van het totale 100 dagen programma...
Misschien is dat achteraf toch veel te veel gemiste trainingsdagen.

Het was mijn eerste maar zal zeker niet mijn laatste marathon zijn.
Weet alleen nog niet of ik het 100 dagen programma er dan weer bij pak.
Kan het nog niet helemaal in het juiste perspectief zien.

Groeten,

Rik
robert.langewouters
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 dec 2015, 21:29

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door robert.langewouters »

Hoi Bas,

Nee, je bent niet de enige bij wie het niet gelukt is. Ik ben weggegaan op een tijd onder 4:10 (bij een PR van 4:16) en voelde me zo goed aan de start dat ik er van overtuigd was dat ik het zou halen. Lange tijd ging het ook volgens het schema dat ik in mijn hoofd had en liep ik heel makkelijk. Tot ik op 32 km doorkwam in 3:10 bij een tempo wat toen net onder 6:00/km lag.

Een simpel rekensommetje leerde me dat ik dat tempo tot de finish zou moeten volhouden om mijn streeftijd te halen en ik wist: dat gaat me nooit lukken. Puur door vermoeidheid vergat ik door te schakelen naar plan B om dan tenminste nog te proberen een nieuw PR te halen. Dat had nog best gekund, al zou het wel een zware opgave geworden zijn.

Maar ik had er voor willen en moeten knokken en dat heb ik nagelaten. En daar baal ik het meest van. Niet van het 14k schema, niet van mijn schoenen die weinig spierpijn opleverden, maar wel ongelooflijk zere voeten, niet van de warmte. Nee, ik baalde van mezelf, omdat ik de eerste twee marathons heb geknokt voor wat ik waard was en dat zondag niet op kon brengen.

Tegelijkertijd vind ik jouw en mijn teleurstelling ook het mooie en het magische van de marathon. Zulke verhalen zul je zelden of nooit lezen na een 10k of halve. Zou je titel dan ook niet moeten zijn: Marathon mislukt (en volgende keer beter)? Succes!

Groet,
Robert
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door Koen - Sportrusten »

Bass, lees ik goed dat je tijdens de marathon dus veel langzamer liep dan tijdens je trainingen? Was je hartslag dan ook veel lager? Heb je - kortom - tijdens je trainingen iets anders gedaan dan tijdens de marathon?

Hoor graag, Koen
Bassvdlinden
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:19

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door Bassvdlinden »

Koen, ik heb tijdens de trainingen sneller kunnen hardlopen bij dezelfde hartslag als tijdens de marathon.
Ik heb zelfs tijdens de trainingen soms de opgegeven hartslag niet kunnen halen, ik kon soms niet sneller rennen om de opgegeven hartslag te halen, gemiddeld kwam ik er vaak wel aan omdat er wellicht een "bergje op" tussen zat en hij daardoor wel omhoog ging. Het duurde voor mijn gevoel ook altijd vrij lang voordat ik in de buurt kwam van de opgegeven hartslag, vooral op de intensieve trainingsdagen, dat leken wel dagen als de 10km voluit dagen.

Mijn marathon hartslag moest zijn, 160/163. (163 omdat ik mijn 10km tijd aanscherpte van 48 naar 45 min)
De laatste weken liep ik de intensieve afstanden op hartslag 164 gemiddeld 4.50 min per km.
De laatste weken liep ik de marathon lage hartslag afstanden op hartslag 156 gemiddeld 5.30 min per km.
De laatste weken liep ik de marathon hoge hartslag afstanden op hartslag 160 gemiddeld 5.00 min per km.
Vogels kijken deed ik op hartslag 142 bij 5.50 min per km.

Bij de start van de marathon was mijn hartslag 140 en liep ik 6.10 min per km, langzaam liep hij op naar de 150 en vanaf 10km heb ik gelopen op 158.
Het tempo van 6.10 min per km heb ik aan kunnen houden tot km 35 en de hartslag was toen gemiddeld 158/162 met een piek van 172 op de Erasmusbrug en een enkele uitschieter richting de 168 als het ergens bergop ging.
Vanaf km 35 zakte het tempo in en daarmee ging ook de hartslag naar beneden, maar ik kon echt niet meer aanzetten of versnellen of tempo behouden.
Hartslag tussen 35 en finish was van 130 tot 150 ongeveer omdat ik het tempo dus heb meten laten zakken en wandelen/rennen moest afwisselen.
Dus antwoord op je vraag, ja ik heb tijdens de training iets anders gedaan dan tijdens de marathon.

@Kodok, het was idd mijn dag niet :-) (thanks voor je reactie)
@Dextertje, thanks voor je reactie.
@RunningRob, gefeliciteerd met jouw prestatie.
@Rik, ik zit er ook dubbel in mede omdat ik wel de finish gehaald heb, al denk ik dat daar een stukje ervaring om de hoek komt kijken, en dan voel ik me zeker geen pro. Ik was ook heel enthousiast over sportrusten, en heb er veel over verteld in mijn omgeving, met veel ongeloof als terugkoppeling. Gelukkig ben ik nog steeds enthousiast, alleen wil ik het nu nog beter begrijpen en ik wil de vinger op de zere plek leggen waarom het bij zo mis ging.
@Robert, Ja wellicht is mijn aanhef "volledig mislukt" iets te pessimistisch maar ergens ook wel reëel, ik heb het immers gered maar in mijn ogen niet in lijn met de sportrusten gedachte, en uiteraard, op naar de volgende!

@Robert en Rik, fijn om te lezen dat er nog meer verhalen zijn, ondanks dat dit teleurstellende verhalen zijn of verhalen met tegenvallende resultaten. Juist door jullie uitgebreide verslag kunnen anderen wellicht iets leren. Thanks.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Koen, Bas,

Ik denk dat de factor "weer" hier toch een belangrijke rol heeft gespeeld. Ik heb eenzelfde ervaring als Bas een keer gehad bij een halve marathon in Utrecht. Toen was het boven de 20 graden waar het de weken ervoor tussen de 10 en 15 graden was. De eerste 15 kilometer geen enkel probleem en daarna compleet kapot gegaan. Ondanks het feit dat ik er op dat moment al vele halve had gelopen.

In Rotterdam voelde dat een beetje hetzelfde, ik ging dan niet zo kapot als Bas, maar de laatste km gingen toch een stuk langzamer. Ik las ook in andere berichten dat de temperatuur aan het einde van de marathon 10 graden hoger lag dan aan het begin. En de een heeft nu eenmaal meer tijd nodig om te wennen aan de warmte dan een ander. Ik ben wel benieuwd hoe anderen dit ervaren hebben.

met blijde groet,

Rob
Kodok
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2015, 13:48

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door Kodok »

Hoi Bass,
Ik zou samen met je trainer nog eens goed naar je hartslagen kijken, want ik krijg de indruk dat je een beetje te hoog zit. Op grond van wat ik lees, vergelijkend met mijn schema en degenen waarvan ik het ken, zou ik meer denken aan een (lage) marathonhartslag van 147. Je start op 140 is prima, vergeleken met mijn schema zou dat dan moeten oplopen naar 147 na 10K, die hartslag volhouden tot 30K en daarna langzaam oplopend als omstandigheden dat toelaten. Ik denk dat het zou kunnen dat je te vroeg naar een te hoge hartslag bent gegaan, en dat vreet inderdaad energie. En ik zou niet je tempo in de gaten houden maar alleen je hartslag. Maar nogmaals, vooral samen met je trainer er eens kritisch naar kijken, of een consultje bij Stans :P .
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door dextertje »

Bassvdlinden schreef: De laatste weken liep ik de intensieve afstanden op hartslag 164 gemiddeld 4.50 min per km.
De laatste weken liep ik de marathon lage hartslag afstanden op hartslag 156 gemiddeld 5.30 min per km.
De laatste weken liep ik de marathon hoge hartslag afstanden op hartslag 160 gemiddeld 5.00 min per km.
Vogels kijken deed ik op hartslag 142 bij 5.50 min per km.
Wat zijn "marathon lage hartslag afstanden" en "marathon hoge hartslag afstanden"?
Ik dacht eigenlijk dat alle trainingen op marathonhartslag/-tempo op dezelfde hartslag/tempo gelopen moesten worden.
Bij jou zie ik 4 verschillende trainingssnelheden/-intensiteiten. Ik had er maar 3 (zo heb ik het tenminste geïnterpreteerd).
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

dextertje schreef: Wat zijn "marathon lage hartslag afstanden" en "marathon hoge hartslag afstanden"?
Als je de schema's uit de boeken volgt dan loop je drie soorten trainingen: marathon hartslag, intensief en vogels kijken.

Als je het online programma volgt dan worden de trainingen op marathonhartslag nog weer gesplitst in 2 trainingen, "marathon hartslag laag" en "marathon hartslag hoog". De een is wat lager en de ander wat hoger dan de hartslag die vanuit de tabel in het boek bepaald worden.

Dit is in het boek niet gedaan omdat het dan allemaal erg ingewikkeld zou worden...

Met blijde groet,

Rob
Bassvdlinden
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:19

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door Bassvdlinden »

Kodok schreef:Hoi Bass,
Ik zou samen met je trainer nog eens goed naar je hartslagen kijken, want ik krijg de indruk dat je een beetje te hoog zit. Op grond van wat ik lees, vergelijkend met mijn schema en degenen waarvan ik het ken, zou ik meer denken aan een (lage) marathonhartslag van 147. Je start op 140 is prima, vergeleken met mijn schema zou dat dan moeten oplopen naar 147 na 10K, die hartslag volhouden tot 30K en daarna langzaam oplopend als omstandigheden dat toelaten. Ik denk dat het zou kunnen dat je te vroeg naar een te hoge hartslag bent gegaan, en dat vreet inderdaad energie. En ik zou niet je tempo in de gaten houden maar alleen je hartslag. Maar nogmaals, vooral samen met je trainer er eens kritisch naar kijken, of een consultje bij Stans :P .
Hoi Kodok,

Mijn omslagpunt is na een veldtest en na een gesprekje met Stans bepaald op 186.
Met een 10km tijd van 48min kom ik dan op een marathon hartslag van 160.
Later in het schema liep ik een 10km van 45min en dan ligt je marathon hartslag op 163.
Het trainingsschema past zich vanzelf aan als je je gegevens aanpast.
Ik heb tijdens de marathon mijn hartslag in de gaten gehouden en niet mijn snelheid, ik wist dat ik iets langzamer liep dan tijdens de trainingen en dat mijn hartslag hoger was dan normaal daarbij, maar ik heb gemiddeld niet boven de 160 gelopen.
Dat ik te vroeg op een hoge hartslag heb gelopen kan kloppen, maar dit heeft niet aan het tempo gelegen waarop ik liep.
Ik liep 1,5 tot 2 km per uur langzamer vanaf de start van de marathon dan dat ik liep tijdens de trainingen.

@Dextertje, ik had er in feite ook maar 3 en die van "Vogels kijken", dat maakt de 4de trainingsintensiteit.
Kodok
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2015, 13:48

Re: 14km schema, mislukt.

Bericht door Kodok »

Ok, dank voor de toelichting.
Ik had je omslagpunt lager ingeschat doordat je schreef:

"Het duurde voor mijn gevoel ook altijd vrij lang voordat ik in de buurt kwam van de opgegeven hartslag, vooral op de intensieve trainingsdagen, dat leken wel dagen als de 10km voluit dagen.
Mijn marathon hartslag moest zijn, 160/163. (163 omdat ik mijn 10km tijd aanscherpte van 48 naar 45 min)
De laatste weken liep ik de intensieve afstanden op hartslag 164 gemiddeld 4.50 min per km."

Op 164 zit je dan 22 onder je omslagpunt, en je zegt dat je moeite had om die hartslag te halen bij de training. Ik heb alleen mijzelf als vergelijkingsmateriaal. Voor mij is omslagpunt minus 22 mijn marathonhartslag, en die heb ik altijd binnen een kilometer te pakken op een training.
dextertje
Berichten: 33
Lid geworden op: 09 jan 2016, 14:34

Re: 14km schema, volledig mislukt.

Bericht door dextertje »

RunningRob - Sportrusten schreef: Als je het online programma volgt dan worden de trainingen op marathonhartslag nog weer gesplitst in 2 trainingen, "marathon hartslag laag" en "marathon hartslag hoog". De een is wat lager en de ander wat hoger dan de hartslag die vanuit de tabel in het boek bepaald worden.

Dit is in het boek niet gedaan omdat het dan allemaal erg ingewikkeld zou worden...
Ah duidelijk. Maakt me wel nieuwsgierig: wat is het idee daarachter en grofweg hoe groot is het verschil met de hartslag in de tabel dan?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 14km schema, mislukt.

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

De lage marathonhartslag zit iets onder de hartslag uit de tabel en de hoge marathonhartslag zit er iets boven. het verschil tussen lage en hoge marathonhartslag scheelt meestal 5 slagen.

Gedachte hierachter is dat je hartslag langzaam oploopt gedurende de marathon. Door op 2 niveaus te trainen wen je aan het lopen op verschillende niveaus. Je start de marathon dus op op je "lage marathonhartslag" en laat deze langzaam oplopen tot je "hoge marathonhartslag" zo rond de 30 km. Daarna ga je op gevoel verder.

De twee niveaus worden niet in het boek gebruikt om het niet te ingewikkeld te maken. Je kunt uitgaande van het boek de marathon starten met je marathonhartslag als maximum, waarbij je hartslag dan ook weer langzaam mag oplopen tot iets boven je marathonhartslag. En na de 30km op gevoel.

Met blijde groet,

Rob
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: 14km schema, mislukt.

Bericht door Koen - Sportrusten »

Bass, natuurlijk, nu herken ik je verhaal.

Excuus, dat me dat even was ontschoten bij je bericht op Facebook.

Je marathon is hier uitgebreid besproken en het is mis gegaan. Ik zie zo ook niets wat mij opvalt dat de verklaring kan zijn. Juist omdat je keurig lager liep met je hartslagen.

Enne, er zijn zeker meer ervaringen waarbij het mis is gegaan. 3 lopers die hebben getraind met het 14K schema hebben de finish niet gehaald.

Ga jij in de herkansing en loop jij dit najaar nog een marathon met het schema? Dan ben je welkom in Nederhorst den Berg voor een individuele inspanningstest en rustmeting (gratis). Wellicht komt daar nog wat uit.

Groet en loopse

Koen

Ps. Nogmaals dank voor je eerlijke verhaal.
mariska82666700
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2016, 01:27

Re: 14km schema, mislukt.

Bericht door mariska82666700 »

Hoi Bas,
Wat een rotervaring was dat voor je in Rotterdam. Zo te lezen heb je alles goed gedaan en dan gaat het toch nog "mis". Eén troost misschien. Het had net zo goed mis gaan kunnen als je een gewoon schema had gevolgd. Zelf heb ik vorig jaar mijn eerste marathon gelopen in Berlijn mbv een "normaal" schema (3:52:05). Heel mooi vlak gelopen, geen meter gewandeld. De tweede helft een paar seconden sneller dan de eerste helft. Dacht dat ik het briljant had aangepakt. Vorige maand mijn tweede marathon in Rotterdam een hele andere ervaring. Vanaf 25 km regelmatig moeten wandelen, helemaal stuk gegaan. Uiteindelijke eindtijd nog best oké door de veel te snelle eerste helft (3:56:24)(ik wist dat ik te hard liep maar het lukte me in de drukte niet om mijn eigen tempo te vinden). Ik deed alles fout wat ik maar fout kon doen. Mijn briljante eerste marathon was dus waarschijnlijk meer geluk dan wijsheid. Dat maakt dat ik een leuke uitdaging heb voor de volgende: Amsterdam 2015. Blessurevrij aan de start verschijnen (dat is de vorige keren niet gelukt) mbv het 14 km schema en slimmer lopen dan in Rotterdam.
Misschien nog een troost: Veel mensen vonden de marathon van Rotterdam heel zwaar dit jaar, misschien dat de relatief hoge temperatuur niet meewerkte. Voor mij was het vooral de drukte waar ik last van had.
Bassvdlinden
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 mei 2015, 15:19

Re: 14km schema, mislukt.

Bericht door Bassvdlinden »

Hey Mariska en Koen,

Ik zie dat ik hier al een poosje niet meer ben geweest, en daardoor jullie reacties niet meer heb meegekregen.
Moet eerlijk zeggen dat ik het hardlopen even gelaten heb voor wat het was en ben gaan trailrunnen en survival sporten.
Gewoon omdat ik even iets anders wilde doen, en eens goed kijken of ik nog een marathon ga lopen.
Ondertussen ren ik weer, in combi met de survival en heb toch weer een startbewijs gekocht voor de marathon rotterdam 2017.
Amsterdam heb ik vorig jaar de halve gelopen en vond ik niet zo'n leuk parcours, vandaar maar weer naar Rotterdam.

Ik ga ook zeker weer het 14K schema volgen.
Als het aanbod van Koen nog steeds geldt om naar Nederhorst den Berg te komen voor een nieuwe test dan maak ik daar graag gebruik van.

Ik hoor graag van je Koen.
AnjaHoog
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:04

Re: 14km schema, mislukt.

Bericht door AnjaHoog »

Hallo Bas,

Fijn dat je het vertrouwen in het sportrusten schema niet verloren bent.

Ik denk dat het schema werkt maar het is lastig als bij evenementen de hartslag bij voorbaat al omhoog schiet.
Zo ook die van mij bij de Halve van Amsterdam.

Ik weet niet of het daardoor kwam dat ik vanaf 17km echt heb geworsteld met vnl. zware benen maar uiteindelijk was mijn tijd 9min sneller dan voorspeld door sportrusten.
In dat kader heb ik nu wat 15km en halve marathons op de planning staan om ook met het mentale eindstuk van wedstrijden te oefenen.

Achteraf denk ik dat ik minder verval in de met name laatste 2km zou hebben gehad als ik daar mentaal beter tegen opgewassen was. Nu had ik nog nooit verder dan 15km gelopen dus ik wist niet wat te verwachte maar super tevreden hoor! (Ik begin 6 nov a.s. met een verse 100 dagen voorde halve van Groet-uit-Schoorl).

Overigens laat ik met het vogels kijken mn hartslagmeter lekker thuis.

Succes en ben benieuwd!!

Groet,

Anja
Plaats reactie