Griep en toch een late loop inplannen

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
ennozuidema
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2016, 22:38

Griep en toch een late loop inplannen

Bericht door ennozuidema »

Hoi,
Ik volg het 100 dagen schema voor de halve marathon, leuk en pittig. Veel herkenning bij de berichten over hartslag die niet meekomt. Ik heb sterk het idee dat dat komt omdat ik dan net heb gegeten (s ochtends vroeg), of door slaapgebrek. Een vraag aan jullie: Hebben jullie een idee wat de reden kan zijn?
Maar verder: soms gaat het moeizaam en steeds vaker gaat het super.

Vraag 2: Twee weken geleden had ik een dikke week griep en miste daarom de laatste 10 km voor de halve márathon. En mijn einddatum komt gewoon niet lekker uit: er is geen leuke halve marathon. Nu wil ik graag de einddatum van 27 april verplaatsen naar 21 mei, hoe kan dat? In de eerste 1-2 weken zag ik een knop met aanpassen startdatum, maar nu niet meer. Hoe pas ik de startdatum aan?

Ben benieuwd,
Met groet,
Enno
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Griep en toch een late loop inplannen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Enno,

Wat bedoel je precies bij de hartslag die "niet meekomt"? Ik vermoed dat je de hartslag niet kunt halen. Als dan blijkt dat je sneller loopt dan voorheen dan is dat een goed teken. Als blijkt dat ook de snelheid achterblijft, dan is de vraag: wat doet je rusthartslag?
Als je rusthartslag normaal is / blijft dan gaat het prima, en is de vorm van de dag er even niet. Wat dat precies is blijft een beetje gissen, het tijdstip van eten, temperatuur, stress op het werk, te weinig drinken zijn allemaal zaken die het lopen beïnvloeden.
Als je rusthartslag te hoog is, neem dan een dagje rust.

Wat betreft het eten 's ochtends, wel eens geprobeerd voor het ontbijt te lopen? Ik heb het op aanraden van Koen eens geprobeerd en dat is mij prima bevallen.

Vraag 2: Ik zal Mark vragen of de datum aangepast kan worden.

Met blijde groet,

Rob
Gebruikersavatar
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl
Berichten: 538
Lid geworden op: 30 dec 2014, 21:03

Re: Griep en toch een late loop inplannen

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Dag Enno,

Je startdatum kan je inderdaad alleen voordat je begint en in de eerste 3 weken zelf aanpassen.
Ik heb je startdatum op 12 februari gezet, zodat dag 100 op 21 mei valt.

Succes en groet,
Mark
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
ennozuidema
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2016, 22:38

Re: Griep en toch een late loop inplannen

Bericht door ennozuidema »

Dankjewel Mark voor het verplaatsen van de datum.
Misschien dat je me nog even kunt helpen, het schema is nu zo, dat ik di - wo - vr -zo ga trainen. Dat is net niet lekker. Maandag is een mooie trainingsdag voor mij. Kan ik het gewoon zelf aanpassen naar wat past? of kun jij het nog twee dagen verplaatsen?

En Rob, dank voor je bericht. Ik bedoel met 'de hartslag komt niet mee' dat de hartslag lastig naar het gewenste niveau op het schema komt. Maar vaak lukt het ook wel. Ik las al veel tips van jullie die ik probeer toe te passen. Dat helpt zeker.
Dan komt in mijn halve marathon schema vaak een hartslag van 155/157 voor, en een hartslag van 162/163. Hoe moet ik die relateren aan mijn halve marathonhartslag? Ik heb het vast ergens kunnen lezen , maar gemist ;) waarschijnlijk!

Groet, Enno
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Griep en toch een late loop inplannen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Enno,

We noemen dit de lage en de hoge halve marathon hartslag. Binnen deze zone zou je de halve marathon moeten kunnen volbrengen. Aangezien je hartslag, als je precies hetzelfde tempo blijft lopen, langzaam oploopt, start je dus rond de lage hartslag en gedurende de wedstrijd mag deze langzaam oplopen naar je hoge hartslag. Tegen het einde van de wedstrijd (zo rond km 17 / 18) laat je de hartslag los en kun je nog versnellen, mocht je daar de energie nog voor hebben.

Succes,

met blijde groet,

Rob
ennozuidema
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jan 2016, 22:38

Re: Griep en toch een late loop inplannen

Bericht door ennozuidema »

Hallo Robm,

Dankjewel voor de uitleg.
En ik ga proberen wat vaker te gaan hardlopen voor het ontbijt, in plaats van erna.
Tot nu toe bevalt het 100 dagenschema me erg goed!

Groet, Enno
Plaats reactie