Hartslagmeter thuis laten?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
ignaasbongers
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 okt 2015, 16:30

Hartslagmeter thuis laten?

Bericht door ignaasbongers »

Over een week zijn we allemaal weer binnen (Rotterdamlopers). Alvast van harte gefeliciteerd.
Enige grote twijfel is of ik ga lopen zonder hartslagmeter. Het lijkt me veel rustiger, relaxter zonder. Gevaar is lopen met een te hoge hartslag. Zonder lopen heeft ook z'n voordelen: geen stress als je ZIET dat bij de start (vanwege de spanning) de hartslag al veel te hoog is. Volgens mij is het ook meer genieten van het evenement zonder. Anderzijds: corrigeren, terugschakelen zonder data. Hoe gaan jullie het doen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslagmeter thuis laten?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ignaas,

Ik weet niet wat je ervaringen zijn bij andere evenementen, maar de mijne is dat mijn hartslagmeter mij heeft behoed voor een al te snelle start. Juist door de opwinding laat je "gevoel" je in de steek.

In het verleden liep ik bij verschillende halve marathons de eerste kilometer rustig een minuut/km sneller (met navenante hartslag) dan het uiteindelijke gemiddelde over de hele afstand. Tijden die ik tijdens de training nooit haal maar in de wedstrijd geen enkele moeite kosten...

En juist bij een marathon is het nog lastiger inschatten, omdat je dan nog lager onder je max moet starten.

Je begrijpt dat ik er niet over peins mijn hartslagmeter thuis te laten :)

Wat ik wel doe is de biepjes / meldingen uitschakelen. Tijdens de training een handige hulp, maar tijdens een wedstrijd erg irritant als je toch, om wat voor reden dan ook, sneller / langzamer wilt lopen dan gepland.

Misschien dat je op gevoel kunt lopen als je een aantal marathons hebt gelopen, maar bij de eerste(n) zou ik het niet proberen...

Succes in Rotterdam!
met blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 04 apr 2016, 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Katsirema
Berichten: 43
Lid geworden op: 11 jan 2016, 20:41

Re: Hartslagmeter thuis laten?

Bericht door Katsirema »

Ik laat mijn hartslagmeter nooit thuis bij een wedstrijd. Ben alleen de band wel eens vergeten.
De bliepjes en zo, staan bij mij altijd uit. Anders stoor ik de vogels nog.
Het helpt mij zeker om niet te snel te starten en de juiste hartslag te lopen.
Het is ook gewoon een leuk hobby ding, na de wedstrijd nog ff na genieten, op de computer, kijken wat mijn hartslag die dag gedaan heeft.
Als ik wel eens een kortere wedstrijd loop kijk ik niet veel op mijn horloge, maar vind ik het wel leuk om te weten welke hartslag en tussentijden ik had.
Geloof me bij een marathon start je al gouw te snel.
Plaats reactie