Voluit!

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Cis1971
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2016, 10:18

Voluit!

Bericht door Cis1971 »

Hoi,
Het is super gegaan vanmorgen, was ruim 2 min sneller dan de 10 km 3 weken geleden. Ik kon echt niet harder en heb alles gegeven, nu was ik er verbaast/verrast dat m'n gemiddelde hartslag maar 6 slagen hoger lag dan m'n marathonhartslag. Hoe kan dit?

groet, Ciska
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Voluit!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ciska,

Dat is een goed teken! Een teken dat je vooruit gaat. Dus je snelheid neemt toe met dezelfde hartslag. Je raakt gewoon steeds beter getraind.

Maak je geen zorgen als je merkt dat en wat op en neer gaat. Dus de ene keer zal je meer of minder moeite moeten doen om dezelfde hartslag te halen. Zeg maar "de vorm van de dag". :)

Met blijde groet,

Rob
Cis1971
Berichten: 8
Lid geworden op: 02 jan 2016, 10:18

Re: Voluit!

Bericht door Cis1971 »

Ok duidelijk,bedankt voor je antwoord!
Fokke
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2016, 18:08

Re: Voluit!

Bericht door Fokke »

Leuk om dit even te lezen.

Mij valt ook op dat ik snel snelheid win bij dezelfde hartslag. Vandaag behoorlijk hard gewerkt om de gewenste hartslag (lage marathonhartslag) te halen. Ik vond het moeizaam gaan maar bij thuiskomst bleek ik een behoorlijk snelle tijd te hebben gelopen, mijn 2e tijd op de 10km. En dat terwijl ik onverhard liep!

Al met al logisch natuurlijk. Conditie verbeterd, hartslag blijft lager. Dus harder lopen wat zwaarder voelt met snellere tijden als gevolg.

Die progressie vind ik natuurlijk fijn. Waar ik wel een beetje tegenop zie is de komende trainingen want blijkbaar moet ik steeds harder rennen om de gewenste hartslag te halen. #vermoeiend
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Voluit!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Fokke,

Wel herkenbaar hoor, wat je zegt. Ik heb het zelf ook wel eens.
Denk eraan dat je loopt voor je plezier, en niets moet. :)

Maar er zijn wel wat trucjes om het doel toch te bereiken:
- Concentreer je niet op het behalen van de hartslag, maar probeer te focussen op je houding, je stapfrequentie, je ademhaling. Zonder dat je het echt door hebt loop je daardoor sneller met een hogere hartslag als gevolg.
- Probeer niet te snel je hartslag te bereiken nadat je gestart bent. Laat je hartslag rustig oplopen, bij een langere duurloop mag dit best 1 of 2 km duren.
- Loop een intensieve training in de vorm van een intervaltraining in plaats van een duurloop, waarbij je op de snelle stukken de gevraagde hartslag loopt.
- Mocht het niet toch niet lukken, ze het geluid van je hartslagmeter uit, en probeer op gevoel te lopen. check af en toe wat je hartslag is en probeer dan wat sneller te lopen als dat nodig mocht zijn.
- Laat af en toe je hartslagmeter thuis, en loop lekker op gevoel.
- En als je doel het uitlopen van de marathon is, en je vindt je tijd niet belangrijk, kun je je hartslagen ook wat naar beneden bijstellen, je hebt immers al bewezen de snelheid te halen!

Succes!

Met blijde groet,

Rob
Fokke
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 feb 2016, 18:08

Re: Voluit!

Bericht door Fokke »

Hoi Rob,

Bedankt voor de tips, hier kan ik wel wat mee. Ik probeer al meer op ademhaling te letten (2 stappen in, 3 stappen uit). En toevallig heb ik vandaag ook de training afgesloten met intervallen. Dat beviel goed en ga ik vaker doen.

Mijn hartslag naar beneden bijstellen ga ik niet doen. Ik weet dat ik er baat bij heb met korte, intensieve trainingen diep te gaan. Dat maakt volhouden van de marathonhartslag eenvoudiger.
Dat ik bewezen heb het tempo te kunnen halen is maar ten dele waar. Het doel wat ik mezelf had gesteld ligt 50 min langzamer dan wat ik theoretisch zou kunnen (volgens het lijstje van Koen). Dus binnen de grenzen van het schema iets ambitieuzer trainen kan geen kwaad.

Groeten, Fokke
Plaats reactie