hartslagen en tempo

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Desiree
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 aug 2015, 15:26

hartslagen en tempo

Bericht door Desiree »

Hoi,

Ik ben inmiddels 2 weken aan het trainen en het volgende valt me op:

De snelle, kortere trainingen loop ik een stuk sneller dan de langere lopen, maar ik haal de hogere hartslag niet. Wanneer ik nog sneller zou lopen wordt het echt niet meer prettig. Dit is de 3e keer dat ik met het sportrusten programma een marathon loop en de andere 2 keer lag mijn focus meer op tempo. Ik probeer hier nu ook op te letten waarbij ik 1 duurloop rond de 6:00 per km loop en de andere duurloop rond de 5:55 per km.
Als je naar mijn trainingen kijkt gaat dit goed zo dan of moet ik toch iets anders proberen bij de korte snelle training waardoor de hartslag stijgt?

Groet Desiree
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hartslagen en tempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Desiree,

Wat waren jouw tijden op de marathon?
Ik vraag dit omdat gezien je 10km tijd we verwachten dat je een marathon loopt in ongeveer 4h48. Ik heb je trainingen even bekeken: je zou gezien je 10km tijd de trainingen op marathonhartslag een stuk rustiger moeten trainen.

Ik hoor graag van je,
blijde groet,
Rob
Desiree
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 aug 2015, 15:26

Re: hartslagen en tempo

Bericht door Desiree »

Goedemorgen,

Mijn marathontijd 2 jaar geleden was 4:24uur. In 2019 was mijn tijd 4:29uur. Inmiddels ben ik wel wat sneller gaan lopen. Waar ik normaal gesproken 6:10 per km liep merk ik de laatste tijd dat ik rond de 5:55/6:00 per km zit.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een hekel heb aan voluit hardlopen. Dus mijn snelle 10 km had misschien nog een klein beetje sneller gekund.

Groet Desiree
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: hartslagen en tempo

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Desiree,

Dank voor je reactie.
Gezien je marathontijden en als ik dan kijk naar je trainingstijden dan loop je nog steeds te snel in je trainingen. Stel ik ga uit van een eindtijd van 4:23uur dan zou je 6:14min/km moeten lopen en je loopt veel sneller in de trainingen op (lage) marathonhartslag.

Kun je jouw omslagpunt eens 5 slagen lager instellen en dan eens de trainingen te proberen op de nieuw berekende hartslagen?

Blijde groet,
Rob

P.S. de koffiehoek is vernieuwd, je kunt eventuele reacties in de nieuwe koffiehoek zetten ;)
https://www.sportrusten.nl/sportrusten-koffiehoek/
Plaats reactie