Spijsvertering spaarstand

Plaats reactie
Moniek Janssen
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jan 2023, 10:37

Spijsvertering spaarstand

Bericht door Moniek Janssen »

Goedemorgen,

Ik lees tegenstrijdige berichten over periodiek vasten. Sommigen zeggen dat je hiermee de spijsvertering op een lager pitje zet hetgeen contraproductief werkt als je wil afvallen. Je zou juist wel vaker (gezonde) kleine maaltijden moeten eten.

Wat is nou waar of niet waar 🤔?

Groeten,
Moniek
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Spijsvertering spaarstand

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Moniek,

Je lichaam gaat in de spaarstand als je jezelf uithongert. Dat gebeurt niet bij periodiek vasten. Je neemt juist twee voedzame maaltijden die voedzamer zijn dan je zou doen bij 3 maaltijden per dag. Bij de meeste mensen leidt periodiek vasten tot gewichtsverlies, met name door het weglaten van tussendoortjes.

Het is dus wel zaak erop te letten dat je niet te snel in gewicht naar beneden gaat, dan eet je niet voedzaam genoeg en dan bestaat wel de kans dat je lichaam in spaarstand gaat, maar daar gaat je vraag niet over.

Veel (kleine) eetmomenten hebben nog meer nadelen maar daar is de ruimte hier wat te klein voor om dit allemaal uit te leggen.

Als je echt hier het fijne van wilt weten zou ik je aanraden het boek "Vast wel" van Brenda Frunt en Marieke de Groot gaan lezen.
(Te vinden bij bol.com, in de bib en op de site van Sportrusten)

Verder ben ik wel benieuwd wie die "sommigen" zijn, heb je een naam of een linkje?

Blijde groet,
Rob
Moniek Janssen
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jan 2023, 10:37

Re: Spijsvertering spaarstand

Bericht door Moniek Janssen »

Hi Rob,

Dankjewel voor jouw uitgebreide uitleg. Je maakt me nieuwsgierig naar het ‘waarom niet’ vd tussendoortjes.

Ik zal degene die roept over de spaarstand eens vragen waar ze dit vandaan heeft.

Het lukt mij prima om later te ontbijten. Alleen die chocola na het avondeten en regelmatig een wijntje … ik vind het super lastig om dit te laten staan. Tips?

Hartelijke groet,
Moniek
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Spijsvertering spaarstand

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Moniek,

(Pure) chocolade is op zich niet verkeerd, ik maak zelf regelmatig "voedingsbommetjes" en daar zit ook chocolade in verwerkt.

Als je de chocolade gelijk neemt na de maaltijd dan valt het in ieder geval nog tot hetzelfde eetmoment. En af en toe zondigen mag, als je 5 dagen per week je aan het schema houdt is het al prachtig.

Wat ik mezelf ook af heb geleerd is het dooreten, dus in plaats van één stukje gelijk een heel blok eten. Kost in het begin wat moeite maar al je het eenmaal gewend bent valt het eigenlijk wel mee.

Blijde groet,
Rob
Moniek Janssen
Berichten: 12
Lid geworden op: 13 jan 2023, 10:37

Re: Spijsvertering spaarstand

Bericht door Moniek Janssen »

Thanks! Ik ga ermee aan de slag. Een paar stukjes pure chocolade na het eten en daarna basta!
Plaats reactie