100 dagen te kort?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Bernd Wolve
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2021, 13:40

100 dagen te kort?

Bericht door Bernd Wolve »

Beste lezer,

Stel, ik begin nu aan het 100 dagen schema voor de marathon, maar ik ben pas van plan om volgend jaar april (Rotterdam) te lopen. Wat doe ik dan na die 100 dagen? Ga ik opnieuw starten met een nieuw omslagpunt, of ga ik het bij proberen te houden? Wat is dan de gang van zaken?

Ik hoor het graag, ik wil wel weer zsm beginnen met een doel en uiteraard zo goed mogelijk aan de start verschijnen van de uiteindelijke wedstrijd. Ik weet alleen nog niet wanneer dat moment is.

/Edit:
Ik ben gelijk maar begonnen aan het schema. Moest 10km op 157/161 lopen. Wat is wijsheid? Snel beginnen om je hartslag op niveau te krijgen en dan proberen te levelen de rest van het loopje? Of wat rustiger aan beginnen en proberen zo constant mogelijk te lopen? Ik heb het eerste gedaan en dat ging op zich prima, over de hele loop gemiddeld 157, maar per km niet onder de 162 (behalve de eerste 2km). Werd uiteindelijk 11km bij 5.17min/km.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 100 dagen te kort?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bernd,

Als je het schema van de marathon doet, dan train je specifiek op marathonhartslag. En je bent ruim op tijd als je 100 dagen voor de marathon specifiek op marathonhartslag (of marathontempo) gaat trainen. Voor die tijd is het zaak om je basisconditie / tempo op te vijzelen.

Het is prima om hiervoor het 100 dagen schema aan te houden, maar dan zou ik de training op marathontempo vervangen voor een training in D2, de training vogels kijken kun je zo houden en de intensieve training doe je in D3 of je doet dan een intervaltraining.
Je zones kun je hier vinden:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/
Kom je hier mee verder?
Bernd Wolve schreef: 22 apr 2023, 16:48 Snel beginnen om je hartslag op niveau te krijgen en dan proberen te levelen de rest van het loopje? Of wat rustiger aan beginnen en proberen zo constant mogelijk te lopen?
Begin rustig en laat je hartslag rustig oplopen. Als je hartslag in de juiste zone zit probeer je dit vast te houden tot het einde van de training. Als je op een gegeven moment moet vertragen om in je zone te blijven ben je eigenlijk te snel gestart. Verder is het verstandig met name de intensievere training te beginnen met een warming up voor je aan de eigenlijke training begint: dit zal er ook voor zorgen dat je makkelijker in je zone komt en het voorkomt blessures.

Blijde groet,
Rob
Bernd Wolve
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 aug 2021, 13:40

Re: 100 dagen te kort?

Bericht door Bernd Wolve »

Bedankt voor je antwoord Rob. Ik ga nog even bedenken wat ik ga doen; ergens eind juli zelf 42km lopen (wat me ook wel een uitdaging lijkt) of tot 100dgn vóór een evenement de loopconditie verbeteren. Kan ook allebei. Eerst een marathon voor mezelf, dan rustig trainen en dan 100 dgn voor bijvoorbeeld Rotterdam opnieuw het schema starten.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 100 dagen te kort?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima!

Succes!

Rob
Plaats reactie