10 april wil ik in Rotterdam mijn 1e marathon gaan doen. Volgens het schema op een hartslag van 135bpm en snelheid van ca 5:36min/km om binnen de 4 uur te finishen. Om een beetje extra zekerheid te krijgen ben ik benieuwd wat jullie van de huidige resultaten vinden:
- bij 135bpm ligt snelheid rond 5:50/5:55
- bij 140 bpm ligt snelheid rond 5:30/5:40
- bij 145 bpm ligt snelheid rond 5:10/5:20
In het begin van de 100 dagen lagen die snelheden wel 5/10 sec/km lager. De Grote Vraag is nu of ik voldoende progressie maak om op die 5:35min/km bij 135bpm uit te komen. En of ik tijdens trainingen vooral mijn hartslag op de aangegeven bpm moet proberen te houden of proberen het gewenste tempo aan te houden (ook al valt de hartslag dan wat hoger uit). Alvast bedankt voor de antwoorden & adviezen!
Op de helft van schema: genoeg progressie voor gewenste tijd
-
rolanddewit
- RunningRob - Sportrusten
Re: Op de helft van schema: genoeg progressie voor gewenste
Hoi Roland,
Op zich vind ik de tijden redelijk volgens verwachting.
Wat je wel zou kunnen doen is de intensieve training (dus die van 145bpm) sneller lopen. Bij de halve marathon ligt deze training voor de snellere lopers tegen het omslagpunt aan, maar in het marathon schema hebben de meeste lopers wel ruimte om nog sneller te gaan.
Dus als je voor je gevoel de intensieve training wel intensiever kan, ga gerust je gang. Dan zal je progressie waarschijnlijk sneller gaan.
Met blijde groet!
Rob
Op zich vind ik de tijden redelijk volgens verwachting.
Wat je wel zou kunnen doen is de intensieve training (dus die van 145bpm) sneller lopen. Bij de halve marathon ligt deze training voor de snellere lopers tegen het omslagpunt aan, maar in het marathon schema hebben de meeste lopers wel ruimte om nog sneller te gaan.
Dus als je voor je gevoel de intensieve training wel intensiever kan, ga gerust je gang. Dan zal je progressie waarschijnlijk sneller gaan.
Met blijde groet!
Rob