dag 12 en ik houd vol!

Plaats reactie
Arjanne van Heijningen
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2021, 22:12

dag 12 en ik houd vol!

Bericht door Arjanne van Heijningen »

Op 29 april heb ik de webinar "mediteren met (tegen) zin gevolgd en naar aanleiding van die sessie heb ik besloten op de 30 dagen meditatie "challenge" voor mijzelf te gaan doen om ook zelf te ervaren wat langer mediteren met je doet. Ik had wel al vaker, als onderdeel van Yoga bijeenkomsten, gemediteerd, maar nadat ik met yoga was gestopt stopte het mediteren ook. Het fijne van de ochtendsessies vind ik, dat ik daarna heel relaxt de ochtend inga. De avond sessies doe ik rond 21 uur aangezien die "dieper" zijn en ik merkte dat ik wanneer ik later op de avond ging mediteren ik niet kon slapen. Nu gaat het goed, ga ik na het mediteren zuivel eten, nog even lezen of tv kijken en slaap als een blok. Ik maak ook tijdens het hardlopen gebruik van de ademhaling focus en zei zelfs tegen mij zelf dat ik mij gelijkmoedig wilde voelen toen ik een 1km "op tijd" deed
( ik had een PR van 4:32, sinds de hernia operatie van eind 2017) :D. Al met al ga ik lekker verder met 2x 20 per dag. Ik voel mij er GOED bij
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: dag 12 en ik houd vol!

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Wauw, Arjenne, wat goed om te lezen!
Hulde!

Groetjes, Janneke
Arjanne van Heijningen
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2021, 22:12

Re: dag 12 en ik houd vol!

Bericht door Arjanne van Heijningen »

Dag 24
Het lukt mij nog steeds om 2x 20 minuten per dag te mediteren. Ik merk wel dat ik het programma Intussen voel als " ik moet het wel 30 dagen afmaken"..daarna zal ik zeker wel doorgaan met mediteren, maar niet zo obsessief 2x per dag.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: dag 12 en ik houd vol!

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Arjenne,

het gaat er vooral dat je ervaart wat het je brengt. Vanuit een obsessie moeten, is eigenlijk al een beetje teveel gevraagd,
Natuurlijk is dat voor een maandje doorzetten om te ervaren niet zo erg, maar op de lange termijn mag je inderdaad wat vriendelijker voor jezelf zijn.

IHeeft het mediteren inmiddels nog een vaste plek in je week?

Groetjes, Janneke
Esther Gense
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 aug 2020, 16:59

Re: dag 12 en ik houd vol!

Bericht door Esther Gense »

Goedemorgen,

Vandaag voor mij dag 12. Ik ben 1 november eindelijk een écht begonnen met 2x20 minuten mediteren. Zit al een paar jaar bij Sportrusten en een aantal keer een poging gewaagd maar het past nu pas in mijn manier van in het leven/lijf/gezondheid staan. Helaas in oktober nog niet klaar ervoor, 1 november wél dus nu, dag 12!
Koen vraagt in zijn video of ik de ervaring(en) die ik tot nu toe heb wil delen en hoe het gaat.
Het gaat best goed! Ik hou het netjes 2x per dag vol. Ik heb een meditatiekussen en een redelijk vaste plek in de woonkamer gevonden. Het erop gaan zitten gaat probleemloos, het eraf gaan behoorlijk krakkemikkig dus ik heb er nu twee kussentjes van de bank op gelegd, zo sta ik gemakkelijker op. Klein detail maar absoluut de moeite waard. Als blijkt dat ik mij na deze 30 dagen prettig voel om door te gaan, ga ik kijken naar een iets hoger bankje of kussen, maar nu, dag 12.
Beide oefeningen gaan de ene keer beter dan de andere keer. Continue de aandacht bij de ademhaling/neus blijft een mooie uitdaging maar is er af en toe zeker, ik 'voel' mijn neus dan ook zitten, hij lijkt zwaarder te worden. Gedachten gaan natuurlijk nog alle kanten op maar ik ben me daar van bewust. Wat ik nog moeilijk vind is om het tellen van de ademhaling uit te zetten. Ik focus op de ademhaling (langer uit dan in) maar focus ook op de neus. Wat is belangrijker? Ik begin nu met de ademhaling, ga dan naar de neus, word door vanalles afgeleid en ga dan naar de neus en let dan blijkbaar niet meer (of minder) op mijn ademhaling.
Bij Vipasanna adem ik overigens (vaak) sneller en onrustiger.
Heel af en toe pak ik Goenka erbij voor de eerste 10 minuten. En dat wil ik ook wel blijven doen, ik heb plezier om zijn stem en zijn manier van praten. Ook heb ik nu een paar keer de 20 minuten in bed gedaan. Dat was vooral óf 's nachts als ik wakker lag of 's morgens heel vroeg. Meditatiemuziek erop (ik heb de app van Insight timer en die hebben muziek van bv 20 minuten) en ontspannen. Dat is wel anders dan op het kussen maar voor mijn gevoel komt het dan goed uit en ben ik toch bezig met (vooral) anapana.
Vlak voor het slapengaan vind ik wat minder prettig dus dit is meer ergens op de avond maar wel meteen bij het opstaan, nog vóór alle prikkels. De echte routine ben ik nog aan het zoeken maar alles op z'n tijd!
En af en toe word ik misselijk en duizelig. Dit hou ik maar in de gaten. Het is af en toe en het is niet dat ik heel erg misselijk word maar het voelt absoluut onprettig en ik ben me er bewust van. Ik probeer het te negeren en me op andere zaken te focussen.
Blijft als einde nog; wát is toch precies gelijkmoedigheid?

Op naar dag 13! Groetjes, Esther
Plaats reactie