Ervaring tot aan dag 25: struggles en good vibes

Karin Boeser Vermeer
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2022, 08:07

Ervaring tot aan dag 25: struggles en good vibes

Bericht door Karin Boeser Vermeer »

Goedemorgen,

Ik ben op dag 25 van het meditatieprogramma.
Ik vind de ochtendmeditatie mij makkelijker afgaan dan de avondmeditatie. Dan werk ik tegen de vermoeidheid en concludeer dat ik te laat ben gaan zitten. Ik ben twee keer iets eerder gestopt met de vipasana. Deze week is het herfstvakantie en zijn we met vakantie. Dan is het ook vaker 2 a 3 drankjes alcohol, en dat maakt het mediteren nog lastiger. Ik ga wel zitten maar merk nog meer dan anders wat alcohol met je doet.

Bij apanama was ik in het begin snel geneigd om toch een soort van controle op mijn ademhaling te hebben. Wat langer uitademen en zo 1 a 2 tellen even leeg. Echter was dat niet de opdracht dus ga ik weer terug naar alleen observeren. Wat ik dan vooral 'schokkend' vind, is dat de ademhaling in rust (zonder inspanning te hebben geleverd daarvoor), eigenlijk heel oneficient is! Kort en sneller achter elkaar, zonder een moment van leegte. Terwijl ik daar met mijn yoga- en slowrunlessen die ik geef veel op focus en aandacht aan geef. Concentratie op een rustige ademhaling (en daar diverse ademhalingsoefeningen voor in te zetten), dat vind ik een hele prettige ervaring. Daarom vind ik het best wel lastig om dit los te laten, maar inmiddels gaat het steeds beter.

Bij de vipasana merk ik nog de meeste uitdaging.
Voordat ik startte met deze 30 dagen meditatie deed ik de bodyscan altijd liggend of staand en startend vanaf de tenen tot aan de kruin. Ik vind het zittend best een uitdaging. En heel soms doe ik dan toch even een yoga/rek oefening om de 'pijn' wat te verhelpen. Maar vaak gaat het ook goed hoor (veelal in de ochtend) en kan ik observeren en afvragen 'is het echt zo?' en blijf ik 2x20 min. zitten.

Al met al een hele goede leer deze 30 dagen meditatie. Buiten de vakantie om ben ik om 6:15 opgestaan om rustig eerst 5 à 10 minuten yoga oefening te doen. Mijn lichaam voor te bereiden op de meditatie, dan de 2 x 10 min. meditatie en daarna mijn ervaring en nieuwe inzichten/ideeën op te schrijven (zowel van lichaam, als gedachtes, maar ook nieuwe ideetjes voor uitdagingen in mn werk). Werkt goed!

En gisterenochtend zat ik even buiten in de tuin, dat is het allerlekkerste zo fijn zo fris!

Mijn diepe slaap is ook vooruit gegaan. Vlak voor de start van 30 dagen meditatie, ben ik ook geïnteresseerd geraakt in het slaapproces (door o.a. een podcast van de psychologie van succes, over het nut van slaap en hoe je er vooraf aan kunt werken om goed te kunnen slapen).

De ingesproken videos vind ik ook inspriatievol. Heel fijn Koen! Keep up the good work! Ook na 10 jaar Sportrusten :⁠-⁠)

Veel plezier en succes met mediteren allemaal!

Lieve sportieve groet,

Karin Boeser
Plaats reactie