65 en nog een marathon

Plaats reactie
CorrieBroks
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 okt 2017, 13:27

65 en nog een marathon

Bericht door CorrieBroks »

Hallo lieve sportrusters!

Mijn naam is Corrie Broks. Op mijn 61e heb ik de marathon van Valencia gelopen terwijl mij gezegd werd geen “loperslijf” te hebben. Ik loop drie keer per week en inmiddels weer een redelijke 10 ná een peesplaatontsteking. Ik wil dolgraag nog eens een marathon lopen. Wat is jullie advies?
Chrisvp
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2016, 00:40

Re: 65 en nog een marathon

Bericht door Chrisvp »

Mij lijkt dat als jij geen fysieke klachten hebt en goed op jezelf past w.b. genoeg rust (zoals slapen), voeding, schoenen en netjes je trainingen opbouwen, je gewoon door kan lopen. Peesplaat: wat kan de SMA arts+fysio je daarover adviseren? Podoloog? En kijk eens om je heen: heel wat hardlopers die je ziet lopen: dat kan pijn aan de ogen doen, en toch kunnen heel velen het gewoon, ook een marathon. Informeer jezelf via andere lopers, websites over lopen wat je nog van pas kan komen!
Ik ben over een maandje 70 jaar en vrouw en heb enkele blijvende klachten die niet toenemen door (meer) training, gelukkig, (stukje meniscus weg, voeten die meer en meer platvoeten worden, hamstrings die soms klieren, lichte bekkeninstabiliteit en ook lage rugproblemen: SI-gewricht dat jammert). Zolang je met je onvolkomenhedenn goed omgaat, er dus rekening mee houdt, wat yoga/pilatus toevoegen om niet te stram te worden.....dan is juist de sportrustenmethode geweldig: teveel trainen is eigenlijk niet aan de orde. Ik loop ook vaak slechts 3x in de week. Ik pak wel snel de fiets en werk aan mijn lenigheid een paar keer per week. 2x per jaar een marathon plus er tussendoor kortere afstanden. Succes!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 65 en nog een marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Top antwoord Chrisvp!

Inderdaad als je rustig opbouwt kun je prima nog een marathon lopen!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie