hartslagzones

Plaats reactie
judithmooy
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2014, 20:46

hartslagzones

Bericht door judithmooy »

Ook ik ben gestart met het 100dagen sportrusten programma. De marathon van Rotterdam is mijn doel.
Deze heb ik 2 x gelopen in 2012 en 2013. De laatste super gelopen mede door een intensief maar fantastisch trainingsprogramma. Alles op hartslag getraind.
Dat wil ik nu ook doen en daarom de eindtijd loslaten. Maarrr, ik vind het lastig om te bepalen in welke zone ik de lange duurlopen moet lopen. De korte training zo snel mogelijk, dan is het als een wedstrijd en boven je Omslagpunt?
In ieder geval vogels kijken gaat goed, horloge af en op gevoel, heerlijkkk!
Graag advies, ik wil natuurlijk wel blijmoedig over de finish komen........
robmw
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 dec 2014, 12:28

Re: hartslagzones

Bericht door robmw »

@Judith
Hoewel ik de training doe zonder boek e.d. en begeleiding, heb ik wel beeld bij de insteek van de wijze van training.
Allereerst - idd heb je goed gelopen in 2013 - scherpe tijd hoor (y)

Ik pak het zo aan (trainend voor Trail by the Sea marathon 21 feb). Hoewel ik daar een tempo aanhoud van ca. 6' km, train ik toch op eindtijd 3u30, omdat meeste training niet in mul zand is :-)

Ik pak 4 trainingen per week mee. Denk dat ik in Topweek 2wkn voor start nog een extra dag meepak + aaneengesloten 2 dagen 1 dag laat in middag bijv 12km snel en 2e dag 's morgens 14 a 15km Vogeltjes kijken.

Mbt vogeltjes kijken;
  • daarbij zit ik qua HS op ca 70% van HSmax
  • ik pak op elke km een rustige 100m sprint mee voor souplesse/onderhouden looptechniek
Mbt Snelle korte loop: variatie, bijv. 10 x 400m interval of zoals vandaag 5 x 1000m.
1000m is uitgaande van snelste 5km tijd, dus als jij die loopt in 22' dan kun je elke 1000m dus wel lopen rond de 4' of net daarboven, dan zit je idd op of net boven omslagpunt. De kortere 400m kan verhoudingsgewijs nog iets intensiever!

De lange duurtraining op marathon tempo - als je bijv. toch insteekt op eindtijd 3u30', dan is dat 5' per km, dat zou dan ook het tempo kunnen (cq. moeten) zijn voor de LDL. Zelf begin ik iets rustiger, maar pak ik de laatste 2 km juist een iets sneller tempo, maar wel ruim onder omslagpunt.

Hoop dat je er iets mee kan.
judithmooy
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 dec 2014, 20:46

Re: hartslagzones

Bericht door judithmooy »

Hallo Rob,

Bedankt voor je advies, ik zit op de goede weg! had het ook zo bedacht.

groeten en suc6 met jouw voorbereiding.

Judith
leor
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2015, 11:13

Re: hartslagzones

Bericht door leor »

Hallo,

Toch best nog lastig om te lopen in de juiste hartslagzone vind ik. Voor de marathonsnelheid gaat het nu goed, voor zo hard mogelijk vraag ik me af of je dan moet kijken naar je hartslagzone (wie weet dit). Maar dan vogels kijken. Ik heb dit gedaan wel met mijn hartslagmeter om. Maar tijdens het lopen er niet op gelet, bewust niet. Bij thuiskomst wel en wat blijkt gemiddeld zon 9,4 km per uur met een hartslag van gemiddeld 116. Mijn omslagpunt is 180. Is mijn tempo voor vogels kijken goed. Ik heb geen idee. In ieder geval wel veel vogels gezien.

Groeten,
Leo
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: hartslagzones

Bericht door peterde »

Hallo Leor,

Ik ga tot maximaal 75% bij het vogels kijken. Met een HS Max van 180 niet meer dan 135. Ik loop dan met een gemiddelde hartslag van rond de 129 tot 132. In het begin moest ik echt super langzaam lopen (rond de 8min/km) om hier aan te voldoen. De laatste keer was het rond de 7 min/km. In mijn optiek mag je dus iets sneller vogels kijken. De snelheid zelf doet er eigenlijk niet zo veel toe maar je hartslag lijkt mij te laag.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
leor
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 jan 2015, 11:13

Re: hartslagzones

Bericht door leor »

Peter,

Bedankt ik vond het ook nog al laag. Het was de bedoeling zonder hartslagmeter te lopen bij vogels kijken. Dat doe ik de komende weken nog even niet. Ik ga volgende week voor een inspanningstest en dan weet ik mijn hartslagzones beter. Ik dacht dat het mega duur was maar dat valt mee.
robmw
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 dec 2014, 12:28

Re: hartslagzones

Bericht door robmw »

Leor - als je omslagpunt idd 180bpm is, dan is een HS van 116 gemiddeld idd lekker laag en is 9,4km toch best een aardig met 6'23" per km. Op zich is daar niets mis mee. Het zou best iets sneller mogen, maar belangrijk lijkt me dat je ontspannen blijft lopen.
Zelf smokkel ik een beetje door tijdens vogeltjes kijken elke km een ca. 100m versnellinkje te doen. Deze tick heb ik over gehouden van de souplesse methode > onderhouden van looptechniek.

Vwb VOLUIT - gaat er om een NIEUWE richttijd te bepalen, waarmee je dan de nieuwe marathon eindtijd zou kunnen bepalen, maar bijv. ook de tijd voor andere tempo's voor bijv. intervallen etc.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: hartslagzones

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Leor, bij een omslagpunt van 180 mag je wel wat harder met vogels kijken. Dan mis je misschien een verstopte Roerdomp, maar voor training mag je zeker naar 135 - 140.

Ben benieuwd waar je een inspanningstest gaat doen?

Trainse en groet, Koen
Plaats reactie