Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Maartje Claessens
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2021, 16:47

Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door Maartje Claessens »

Hoi,

Zoals ook al bij mijn training erbij gezet:
Ontzettend trots op mezelf dat ik gisteren de mooiste heb uitgelopen!! Helaas ging het absoluut niet volgens het 14-km plan. Ik had de eerste 30km onder de 145 BPM moeten blijven, maar daar zat ik na 10' al op. Rustig uitademen, beetje gas terug, niks hielp. Omdat mijn tempo wel pastte bij mijn marathon hartslag, toch maar in dat tempo doorgelopen (wie weet lag het aan mijn hartslagband?). Maar helaas kwam na 30km de man met de hamer, de hoge hartslag klopte wel... Ik werd dizzy merkte ik bij de drankpost op 30km. In combi met hele zware stijve benen ging mijn tempo omlaag. Ook 2x stukje gewandeld tussen de drinkposten door, want ik wilde niet eindigen op een brancard in de berm... Na 36 km was de koek echt op, maar dankzij vrienden langs de kant, Mitchel Viljeer die tijdens het lopen live uitzending op dumpert deed en al natuurlijk al het publiek, heb ik het gered. Mijn tijd onder de 4.30 (en stiekem 4.15) heb ik niet gehaald. Maar op een hartslag hoger dan m'n halve marathon hartslag een hele marathon uitlopen, is toch best knap, hahaha. Ik hoop er nog achter te komen wat de oorzaak was, want ik liep het eerste stuk echt ontspannen. En dan wie weet nog een keer???

Ondanks dat ik supertrots op mezelf ben, ben ik ook wel een klein beetje aan het balen, want het is een raadsel waarom mijn hartslag direct al skyhigh was. Natuurlijk was ik zenuwachtig, maar dat ben ik normaal na even rennen wel kwijt. Wat ik kan bedenken (en wie weet heeft 1 van jullie daar verstand van?): ik ben een hele slechte slaper, dus ik had uit voorzorg een slaappil (die ik voor noodgevallen in huis heb) genomen. Zou dat het kunnen zijn? Met een training paar maanden geleden had ik daar geen last van, daarom durfde ik het aan (en ik heb wel goed geslapen :) ), maar wie weet?? Als iemand een tip heeft waar ik dat na zou kunnen vragen, hou ik me aanbevolen. Dan een volgende keer maar niet/heel weinig slapen, dat is dan beter denk ik?

Maar als afsluiter: ik ben heel blij dat ik dit schema via sportrusten heb gevolgd, heel fijn om vragen te stellen en bij vragen van anderen mee te kunnen lezen. Dat is zeker voor herhaling vatbaar!

Maartje
WillekeO
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jun 2021, 12:21

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door WillekeO »

Gefeliciteerd met je mooie prestatie!

Dat van die hoge hartslag: dat heb ik een keer gehad tijdens een halve marathon. Mijn hartslag werd erg hoog en kwam boven mijn tot dan gemeten maximale hartslag uit. Terwijl ik steeds langzamer ging lopen. Ik gaf toen het weer de schuld, het was op de avond van een warme dag.
Na de finish ben ik over een dranghek gaan hangen, naast een medewerker van de ehbo. Dit voor de zekerheid. Want het voelde alsof ik flauw zou kunnen gaan vallen. Wat niet is gebeurd.
Misschien ga je verkouden worden of wat dan ook? Of het is gewoon domme pech? Geen idee. Neemt niet weg dat je wel een marathon hebt gelopen. En dat je de volgende keer een goede kans hebt op een pr.
Victor Manrique
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2021, 22:05

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door Victor Manrique »

Ik had precies hetzelfde, super hoge hartslag (173 in plaats van 156-160) sinds km 21 t/m km 30 heel duizelig, Ik dacht dat ik flauw zou vallen, ik was wel verkouden sinds dinsdag. Uiteidenlijk door familie en vrienden wel gehaald maar was veel zwaarder dan verwacht. Ik ben blij in ieder geval :)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maartje,

Gefeliciteerd met je prestatie! Toch maar mooi volbracht!

Even over je vraag: er zijn medicijnen die je hartslag beïnvloeden, maar van slaapmiddelen heb ik dit nog niet gehoord. Ik vraag het na.

Blijde groet,
Rob
Maartje Claessens
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2021, 16:47

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door Maartje Claessens »

@Rob: Dank en top als je dat na kunt vragen Rob!
En iets heel anders: ik zit er aan te denken om met een Stryd te gaan lopen, maar nu vroeg ik me af of die op de een of andere manier ook rekening houdt met je hartslag (en dus hoe fit je bent, of je net ziek bent geweest, etc).

@Victor: En dat klinkt hetzelfde als bij mij, liep je net als ik ook niet de tijden die bij die hogere hartslag horen?
Victor Manrique
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2021, 22:05

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door Victor Manrique »

@maartje: dat klopt indeerdaad, ik liep 6.20m/km met een hartslag van 173 in plaats van 6.20m/km met een hartslag van 156-160. Normaal gesproken kan ik 5.30 of zo met die hartslag van 173.

Ik was wel goed verkouden 5 dagen voor de marathon en ik was wel echt gespannen sinds 2 weken daarvoor, dus dat zou dat kunnen verklaren.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door Koen - Sportrusten »

@maartje met de slaapmiddelen heb ik ook geen ervaring en ik weet niet of het invloed heeft op je hartslag. Je vraag over Stryd kan ik wel beantwoorden. Stryd houdt geen rekening met je hartslag, enkel met je trainingen. Als je ziek wordt, blijft je Critical Power en de geadviseerde vermogens gewoon hoog. Zelf heb ik daarom wel mijn rusthartslag bijgehouden. Dus hartslag voor de rust en Stryd voor de hardlooptrainingen.

Geluk! Enne: geniet lekker na van de voltooide marathon.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Goedemorgen,

Gefeliciteerd met je behaalde marathon!
Vervelend dat je toch met een 'rotgevoel' blijft zitten.
Qua slaapmiddelen en verhoogde hartslag heb ik ook geen ervaring.

Groetjes, Janneke
Maartje Claessens
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2021, 16:47

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door Maartje Claessens »

Hoi Koen,
Koen - Sportrusten schreef: 13 apr 2022, 10:06 @maartje met de slaapmiddelen heb ik ook geen ervaring en ik weet niet of het invloed heeft op je hartslag. Je vraag over Stryd kan ik wel beantwoorden. Stryd houdt geen rekening met je hartslag, enkel met je trainingen. Als je ziek wordt, blijft je Critical Power en de geadviseerde vermogens gewoon hoog. Zelf heb ik daarom wel mijn rusthartslag bijgehouden. Dus hartslag voor de rust en Stryd voor de hardlooptrainingen.

Geluk! Enne: geniet lekker na van de voltooide marathon.
Dank voor je reactie! Jij gefeliciteerd met je geweldige PR. Leuk om je op de weg daar heen te volgen via de podcast samen met Klaas!

En inmiddels overheerst de trots en komt er al weer een vlammetje om dit nog een keer te willen beleven! Wellicht mbv de Stryd schema's. En ik ga gewoon wat vaker een wedstrijdje lopen, dan raak ik ook gewend aan de wedstrijdspanning mocht de hoge hartslag daarvan komen.

Groet, Maartje
Maartje Claessens
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2021, 16:47

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door Maartje Claessens »

Janneke - Sportrusten schreef: 13 apr 2022, 10:11 Goedemorgen,

Gefeliciteerd met je behaalde marathon!
Vervelend dat je toch met een 'rotgevoel' blijft zitten.
Qua slaapmiddelen en verhoogde hartslag heb ik ook geen ervaring.

Groetjes, Janneke
Hoi Janneke,

Dank voor je reactie.
Het rotgevoel is inmiddels al ver naar de achtergrond, en het is wel een mooie manier om me te motiveren om dit nog een keer te gaan doen!
Groet, Maartje
Maartje Claessens
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2021, 16:47

Re: Gelukt en marathon voltooid, maar helaas niet zoals gepland

Bericht door Maartje Claessens »

Victor Manrique schreef: 12 apr 2022, 16:54 @maartje: dat klopt indeerdaad, ik liep 6.20m/km met een hartslag van 173 in plaats van 6.20m/km met een hartslag van 156-160. Normaal gesproken kan ik 5.30 of zo met die hartslag van 173.

Ik was wel goed verkouden 5 dagen voor de marathon en ik was wel echt gespannen sinds 2 weken daarvoor, dus dat zou dat kunnen verklaren.
Ik heb als plan om wat vaker wedstrijdjes te gaan lopen, dan wen ik in ieder geval aan de spanning!
Plaats reactie