Laatste week voor de marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
corrinewolsheimer
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2015, 12:51

Laatste week voor de marathon

Bericht door corrinewolsheimer »

Hallo,

Ik train samen met een vriendin voor de marathon van rotterdam. Nu viel het ons op, dat zij de laatste week nog 3x moet trainen (zaterdag, maandag en woensdag). Haar trainingen op maandag en woensdag zijn 12 min. op hoge marathonhartslag (staat geen hartslag bij, maar wel een snel poppetje)
Volgens mijn schema moet ik 4 keer trainen (zaterdag, zondag, maandag en woensdag). Voor de zondag staat er bij mij 12 km vogels kijken. En op maandag en woensdag 12 min. vogels kijken. (Staat een vogeltje bij).

De vragen:
* Hoe komt het dat ik een training extra moet doen (12 kilometer vogels kijken), en daardoor 3 dagen achter elkaar loop?
* waarom zijn bij haar de 2x 12 min. op hoge marathonhartslag en bij mij vogels kijken?

Groeten,Corrine
Maartje Claessens
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2021, 16:47

Re: Laatste week voor de marathon

Bericht door Maartje Claessens »

Hoi,
Ik heb een beetje een zelfde vraag. Ik ben nl 2 dagen te vroeg met mijn schema begonnen, dat eindigt nu 8 april terwijl ik 10 april pas ga lopen.
Alleen als ik de begindatum aanpas zodat ik wel netjes op 10 april uitkom, krijg ik in de laatste periode hele andere trainingen.

Nu is het in de laatste 9 dagen: 12km vogels - 12 km intensief - 12' - rust - 12'- rust - rust - rust - marathon.
En als ik de einddatum verschuif naar 10 april wordt het de laatste 9 dagen: rust - 14km BPM laag - 12' - rust - 12'- rust - rust - rust - marathon

Wat is nu wijsheid om te doen, want ik vind die 12km intensief ineens best lang, want week ervoor is het nog 9km?

Bedankt vast voor het meedenken!

Groet, Maartje
Joost Vandenweghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2022, 15:06

Re: Laatste week voor de marathon

Bericht door Joost Vandenweghe »

Ik zit ook met een gelijkaardige vraag :-)

Ik zit op zowat een maand voor mijn marathon.
Ik loop 24/4 mijn allereerste marathon in Namen (België).

Ik lees overal dat je meestal een 2-3 weken tapert voor de wedstrijd. Ik heb echter het gevoel dat dat in dit schema maar een weekje is. Is dat voldoende?

Alvast bedankt !

Joost
Gebruikersavatar
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl
Berichten: 538
Lid geworden op: 30 dec 2014, 21:03

Re: Laatste week voor de marathon

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

corrinewolsheimer schreef: 17 mar 2022, 22:12 Hallo,

Ik train samen met een vriendin voor de marathon van rotterdam. Nu viel het ons op, dat zij de laatste week nog 3x moet trainen (zaterdag, maandag en woensdag). Haar trainingen op maandag en woensdag zijn 12 min. op hoge marathonhartslag (staat geen hartslag bij, maar wel een snel poppetje)
Volgens mijn schema moet ik 4 keer trainen (zaterdag, zondag, maandag en woensdag). Voor de zondag staat er bij mij 12 km vogels kijken. En op maandag en woensdag 12 min. vogels kijken. (Staat een vogeltje bij).

De vragen:
* Hoe komt het dat ik een training extra moet doen (12 kilometer vogels kijken), en daardoor 3 dagen achter elkaar loop?
* waarom zijn bij haar de 2x 12 min. op hoge marathonhartslag en bij mij vogels kijken?

Groeten,Corrine
Hi Corrine,

Dat klopt inderdaad niet. De laatste week in het schema hangt af van je week-indelingen qua trainingen en rustdagen. Ik heb iets aangepast waardoor jouw laatste week goed staat.

Succes nog!
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
Gebruikersavatar
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl
Berichten: 538
Lid geworden op: 30 dec 2014, 21:03

Re: Laatste week voor de marathon

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Maartje Claessens schreef: 19 mar 2022, 15:32 Hoi,
Ik heb een beetje een zelfde vraag. Ik ben nl 2 dagen te vroeg met mijn schema begonnen, dat eindigt nu 8 april terwijl ik 10 april pas ga lopen.
Alleen als ik de begindatum aanpas zodat ik wel netjes op 10 april uitkom, krijg ik in de laatste periode hele andere trainingen.

Nu is het in de laatste 9 dagen: 12km vogels - 12 km intensief - 12' - rust - 12'- rust - rust - rust - marathon.
En als ik de einddatum verschuif naar 10 april wordt het de laatste 9 dagen: rust - 14km BPM laag - 12' - rust - 12'- rust - rust - rust - marathon

Wat is nu wijsheid om te doen, want ik vind die 12km intensief ineens best lang, want week ervoor is het nog 9km?

Bedankt vast voor het meedenken!

Groet, Maartje
Hi Maartje,

In de laatste week staan de 12 minuten-loopjes vast op dag 94 en 96. Afhankelijk van je week-indeling qua trainingen en rustdagen heb je in die week nog een training. Ik heb wat aangepast waardoor het beter uitkomt. Donderdag is bij jou nu een rustdag in het schema, maar hier kan je nog een laatste 14 km op lage hartslag inplannen. Verder valt er in de laatste week niet zoveel meer te 'winnen'. Zorg dat je uitgerust bent en plan eventueel nog een extra (rustig) loopje in.

Succes!
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
Gebruikersavatar
Mark Zuurhout | Sportrusten.nl
Berichten: 538
Lid geworden op: 30 dec 2014, 21:03

Re: Laatste week voor de marathon

Bericht door Mark Zuurhout | Sportrusten.nl »

Joost Vandenweghe schreef: 21 mar 2022, 08:07 Ik zit ook met een gelijkaardige vraag :-)

Ik zit op zowat een maand voor mijn marathon.
Ik loop 24/4 mijn allereerste marathon in Namen (België).

Ik lees overal dat je meestal een 2-3 weken tapert voor de wedstrijd. Ik heb echter het gevoel dat dat in dit schema maar een weekje is. Is dat voldoende?

Alvast bedankt !

Joost
Beste Joost,

Met het 14km-schema loop je al wat minder kilometers dan veel andere schema's. In de week voor je marathon doe je alleen 2x een 12-minutenloopje. Hiermee sta je goed voorbereid én uitgerust aan de start.

Succes!
Ontspannen groet,
Mark

~ Word fit met een glimlach ~
Joost Vandenweghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 jan 2022, 15:06

Re: Laatste week voor de marathon

Bericht door Joost Vandenweghe »

dat is nu net het probleem :-)
Ik zondig af en toe en ga bijvoorbeeld dit weekend nog een 20 km doen en volgend weekend wil ik graag een 30 km run doen.
Ik doe dit enkel voor mijn mentale gemoedsrust :-)
Is het dan wel beter om het schema lichtjes aan te passen als ik dit integreer in de trainingen?
corrinewolsheimer
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2015, 12:51

Re: Laatste week voor de marathon

Bericht door corrinewolsheimer »

Dankjewel voor je reactie!
Maartje Claessens
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 dec 2021, 16:47

Re: Laatste week voor de marathon

Bericht door Maartje Claessens »

Dank je wel!
Alleen staat de marathon nu nog op de verkeerde dag (8 ipv 10 april). Ik ben bang dat wanneer ik dit aan pas, ik jouw wijziging weer kwijt ben?
Eigenlijk wil ik 'm pas de laatste week aanpassen, want ik ben nu erg gewend aan het schema zoals het nu staat (van don tm woe).

Zou ik de laatste week dan dit kunnen doen:
don 30 maart 7 km vogels kijken
vrijd 31 maart
zat 1 april 14 km marathon hartslag laag
zon 2 april rust
ma 4 april 12'
din 5 april rust
woe 6 april 12'
don 7 april rust
vrd 8 april rust
zat 9 april rust
zon 10 april marathon

Bedankt vast weer , Maartje
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Laatste week voor de marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Maartje Claessens schreef: 21 mar 2022, 22:00 Zou ik de laatste week dan dit kunnen doen:
Helemaal goed!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie