Iemand anders dit ook?

Plaats reactie
Kimberley
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2021, 10:28

Iemand anders dit ook?

Bericht door Kimberley »

Vandaag dag 13 van hardloopschema, gezonder eten en mediteren en ik moet zeggen dat ik de ademhalingsoefeningen nog wel het lastigst vind. Is mijn ademhalingsfrequentie in rust van 12-14 echt veel te hoog en hoe krijg ik dit naar beneden behalve met 10 minuten per dag oefenen? Begin deze week het boek Verademing gelezen en heel interessant maar kreeg er ook een beetje hyperventilatie van. Heeft iemand anders ook dat ademhaling en hartslag bij oefening lager worden maar dat gevoel van stress ondertussen toeneemt?

Mediteren is trouwens geweldig. Fijne manier om even terug in mijn lijf te komen.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Iemand anders dit ook?

Bericht door Janneke - Sportrusten »

ha beste Kimberly,

Ja, het is heel herkenbaar. Veel mensen ervaren dat; je gaat iets teveel je best doen en er teveel op letten waardoor je een tegengesteld effect krijgt.
Het is een mooie observatie dat je dit waarneemt bij jezelf.
Dat is al een mooie eerste stap.
Fijn dat het mediteren zo goed past bij je, daarmee breng je ook rust in je lijf. En met meditatie en ademhaling is het ook als trainen voor de marathon: je wordt er steeds beter in, je lijf gaat het steeds beter snappen.
Je kunt met de ademhalingsoefeningen eens proberen om 'klein' te ademen, dus niet te diep en niet te lang uitademen, Wel een pauze na je uitademing. Als je heel diep inademt en je uitademing wil verlengen, ga je heel lang uitademen en dan worden je teugen te diep. Dat is een benauwd gevoel.

Groetjes, Janneke
Kimberley
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2021, 10:28

Re: Iemand anders dit ook?

Bericht door Kimberley »

Dankjewel voor je reactie Janneke!
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Iemand anders dit ook?

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Met plezier natuurlijk.
Plaats reactie