Resultaat van koud douchen als je nog ff warm afspoelt

Plaats reactie
Gerard Sas
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2020, 09:07

Resultaat van koud douchen als je nog ff warm afspoelt

Bericht door Gerard Sas »

Ik douche al 2 jaar bijna dagelijks 2 minuten koud. Prima. Vaak houd ik wel de hele dag koude handen. Jammer. Je wil vooral bruin vet aanmaken en andere gezondheidseffecten. Stel dat ik na 2 minuten koud douchen nog 20 seconden warm af spoel, dat is echt fijner voor mijn handen, in hoeverre gaan de positieve efcceten dan weer verloren?
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Resultaat van koud douchen als je nog ff warm afspoelt

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Gerard,

Wat vervelend dat je koude handen blijft houden na het koud douchen.
De hele dag koude handen houden is niet de bedoeling, je lijkt niet voldoende op te warmen na de koude douche. Dat kan te maken met je algehele energie: als je al weinig energie hebt (door bv heel veel sporten, of juist niet sporten, heel weinig vetreserves (of juist heel veel) veel stress, veel suikers eten, onderliggende ziekte wellicht) kan het te lang zijn om 2 minuten te douchen, je hebt nu dus onvoldoende energie om op te warmen. Wat doe je na het douchen? Kom je in beweging?
Een warme douche kan zeker helpen. Maar ik zou nog eerder kijken naar de rest van je leven: waar zit een energielek waardoor je niet opwarmt?
Ik zou ook eens beginnen met minder lang koud te douchen. van 30 sec koud douchen profiteer je ook, en dan kost het minder energie om weer op te warmen.

Groetjes, Janneke
Gerard Sas
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jul 2020, 09:07

Re: Resultaat van koud douchen als je nog ff warm afspoelt

Bericht door Gerard Sas »

Hoi Janneke,

Dank je wel voor je reactie. Energielek? Zou wel kunnen ja. Gisteren 3,5 uur op de mountainbike en daarna 2 uur gewandeld. Ik voel me verder absoluut top fit. Ik ben wat aan het speuren. Hartelijk dank voor je tips. Ik ga ermee aan de slag. Heb b.v. mijn handen nu veelal buiten het koude water van de douche en dat scheelt al. Ik denk dat door de vele lange fietstochten die ik maak, dat mijn lichaam sowieso uit een soort voorzorg mijn handen al een beetje uit schakelt. Het gaat vooruit en nogmaals. Ik voel me hartstikke goed verder.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Resultaat van koud douchen als je nog ff warm afspoelt

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Fijn te horen, Gerard!
Dat je je goed voelt en dat het verder lekker met je gaat.
Veel plezier met het sporten en de koudetrainingen.

Groetjes, Janneke
Plaats reactie