Interval

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
AnjaZ
Berichten: 29
Lid geworden op: 01 okt 2019, 15:49

Interval

Bericht door AnjaZ »

hoi Rob,

Ik heb een blessure gehad en 6 weken niet actief kunnen trainen. Gelukkig ben ik hersteld. Nu wil ik een interval gaan doen om zo mijn snelheid weer omhoog te krijgen. Wat is jou advies 1 maal per week, heb jij een mooie training om snelheid te verhogen?

Sportieve groet Anja
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Interval

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anja,

Interval kun je doen: 2/3 snel, 1/3 langzaam. Dus bijvoorbeeld 500 meter snel, 250 meter rustig en dan een aantal keren herhalen. Dit geldt voor de wat langere intervallen (pakweg 400 meter of langer voor de snelle stukken).
Bij korte intervallen kun je de snelle stukken even lang maken als de langzame stukken. (dus b.v. 100 meter snel, 100 meter rustig).

Altijd eerst even goed warmlopen (minuut of 10) en ik vind het fijn om na een interval ook nog eens rustig 10 minuten uit te lopen. Zorg dat je bij het warmlopen ook echt warm bent tegen het einde, anders heb je te rustig ingelopen.

Een interval kun je in principe altijd zo snel als mogelijk doen, maar probeer wel als regel aan te houden dat de eerste interval net zo snel gaat als de laatste.

Wat je ook kunt ter afwisseling, en dit is een goede training om sneller te worden, is een 30sec interval.
Dan doe je 30sec zo snel mogelijk (echt knetterhard) en dan 2 minuten rust. En dit 8 keer. Ook hier weer minimaal 10 minuten warm lopen en 10 minuten uitlopen. (Persoonlijk is dit mijn favoriete interval :D )

1 maal per week is prima voor een interval training.

Succes!
Rob
Talitha
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 okt 2017, 14:41

Re: Interval

Bericht door Talitha »

Die 8x 30 seconden klinkt goed. Ik ben bezig met een marathonvoorbereiding Sportrusten x Stryd. Deze training ga ik denk ik af en toe doen in plaats van de intensieve training. De 2 minuten rust kan ook wandelend neem ik aan?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Interval

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anja,
Talitha schreef: 04 nov 2021, 19:21 De 2 minuten rust kan ook wandelend neem ik aan?
Even wandelen gelijk is niet erg, maar rustig joggen is beter. dan vergroot je het effect van de training en je uithoudingsvermogen.

Succes!

Rob
Talitha
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 okt 2017, 14:41

Re: Interval

Bericht door Talitha »

Ah nog beter. Joggen tussendoor klinkt goed. Dan weet ik wat de term 'rust' betekent in deze context.
Plaats reactie