Vipashana

Plaats reactie
Marleen84
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 jul 2017, 22:39

Vipashana

Bericht door Marleen84 »

Wat is dit een super leerzaam proces, zeg! Bedankt dat jullie deze challenge aanbieden.

Vraag:
Als ik bezig ben met de vipashana meditatie, scan ik mijn lichaam. Maar als ik dan bv. bij mijn arm ben, vraagt mijn buik om aandacht. Mag ik dan naar m’n buik ‘springen’ of moet ik mijn buik even geduldig laten wachten tot het moment dat ik daar aangekomen ben?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Vipashana

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Marleen, laat je buik dan maar even geduldig wachten. Door met aandacht je hele lijf langs te gaan, observeer je ook subtiele gewaarwordingen, als je gaat 'springen' blijf je bij grovere gewaarwordingen (en dat is zonde ;))
Wouter van Maaren
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2021, 23:58

Re: Vipashana

Bericht door Wouter van Maaren »

top ik was hier ook benieuwd naar.

Ik merk dat ik met anapana makkelijk mijn "concentratie" kan houden dan met Vipashana, met vipashana schiet mijn gedachtes alle kanten op en kan dus niet systematisch mijn lijf scannen. Gisteren gebruikt gemaakt van een Youtube begeleidings filmpje. Maar heb je hier nog tips voor.
janines
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:52

Re: Vipashana

Bericht door janines »

Dank Koen, hier was ik ook benieuwd naar. Ik had zelf al tijdens de meditatie besloten om bij het lichaamsdeel te blijven waar ik ip dat moment was en de ronde gewoon te vervolgen. Fijn om het bevestigd te zien in je reactie.
Ik ga ah slot als ik alles gehad heb en mijn piramide is nog niet gegaan nog met aandacht mijn hele lichaam in 1x observeren. Groet! Janine
janines
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:52

Re: Vipashana

Bericht door janines »

Hoi Wouter,
In het begin vd challenge heeft Koen het in een video over de volgorde van de bodyscan. Die hou ik aan. Koen begint bij het hoofd. Maar ik heb ook geëxperimenteerd met een andere volgorde die begint bij de rechtervoet en tenen. Uitendelijk bevalt het mij het best om bij de bovenkant vh hoofd te beginnen. Ook ik dwaal af, de ene meditatie meer dan de andere. Soms meer bij Vipassana, een andere keer meer bij de neus-oefening. Soms heb ik zoveel onrust, dan is het een extra uitdaging om vol te houden.
Plaats reactie