Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
stigmos
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2019, 16:33

Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door stigmos »

Goedemorgen, hoe gaat het met iedereen? Ik merk nu toch wel een bepaalde spanning in aanloop naar het evenement. Voor mij wordt het mijn eerste marathon en de laatste :D Anderhalf jaar geleden gestrand op 3/4 van het schema.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen......

Groetjes, Saskia
Hartelijke groet, Saskia


You'll Never RUN Alone
WillekeO
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jun 2021, 12:21

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door WillekeO »

Leuke vraag, Saskia.
BIj mij gaan de trainingen goed. Mijn hartslag heeft de neiging laag te blijven ten opzichte van het tempo, dat merk ik ook als ik op mijn marathonhartslag wil komen. Dat gaat steeds moeilijker.
Ik ben net heel erg verkouden geweest. Wel jammer, dat begon op de dag waarop ik eigenlijk gepland had om een halve marathon te lopen om te proberen hoe dat voelt. Gelukkig gaat het nu weer goed. Ik moet zeggen dat ik er steeds meer vertrouwen in krijg dat ik de marathon goed zal gaan volbrengen. Goed= binnen 5 uur en niet helemaal kapot over de finish komen. Ik kijk uit naar het moment dat ik met al die andere lopers in het Olympisch Stadion sta aan de start van de marathon van Amsterdam.

Succes Saskia, met het laatste stukje van je trainingen. Denk je het nu wel te gaan redden?
Als je goed getraind en zonder blessures aan de start staat van de marathon, dan heb je al een prestatie geleverd.
stigmos
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2019, 16:33

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door stigmos »

Hoi Willeke, zo'n verkoudheid is een stuk minder inderdaad. Ik ben toen gestopt omdat de marathon niet doorging, wel halverwege ook een halve gelopen. Ik ga voor uitlopen binnen 5,5 uur en zelfs dat wordt een uitdaging.

Jij ook succes, ik lees wel hoe het gegaan is ;)
Hartelijke groet, Saskia


You'll Never RUN Alone
Lianne287
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door Lianne287 »

Hoi Saskia,
Leuk je vraag! Ik heb hetzelfde. Vorig jasr maart ook gestrand op 3/4 van het schema. Maar als ik de resultaten van toen vergelijk met nu, gaat t nu beter qua tijd en hr.
De spanning begint idd al begint te komen "kan ik dit wel/ ik kan t dit nooit/ ik ga t gewoon doen, hoe dan ook " die 3 gedachten wisselen steeds af. Tijd is niet belangrijk. Uitlopen wel.
De ene x gaat t trainen zo goed en de andere x waardeloos.
Hoe ervaren jullie de 12/13 en straks 14 km loopjes? Zou je daarna nog door kunnen lopen of is t dan ook op?

Hoor graag jullie ervaringen.

Lianne
Edwin Luitjes
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 jul 2021, 15:26

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door Edwin Luitjes »

Pfew, goeie vraag!

Ben nu op dag 80 van het schema voor de marathon van Amsterdam op 17 oktober. Ook mijn eerste marathon en de spanning begint inderdaad wel een beetje voelbaar te worden.
Met een baby van 10 maanden, die ons 's nachts nog wel eens wakker kan houden, en zelf een verkoudheid en voorhoofdsholte ontsteking een paar weekjes terug, vond ik het 'er in geloven dat het lukt' nog wel een opgave. En liep ik vooral om het 100 dagen schema af te maken. Maar ik merk nu dat ik meer focus krijg en daardoor misschien ook wel meer het idee van 'ik ga starten, en stop met rennen als ik onder dat grote spandoek met daarop de letters 'F.i.n.i.s.h. door ben gelopen'. Maar het kan ook zijn dat ik in een pre-marathon bluf-fase zit ;).

@Lianne: als ik nu 14 km heb gelopen en weer thuis ben, is dat de finish en ben ik echt klaar. Maar ik weet ook als ik 21 km ren, dan werkt het precies zo. Bij de finish ben ik moe, en klaar ermee. Als je in een goed loopritme kan komen, met de juiste hartslag in de eerste 14 km. Dan kun je de volgende 14 km ook lopen. De derde 14 km is aftellen naar de finish en concentreren op de muziek en aanmoedigingen van de mensen die langs de kant staan :).

Succes allemaal met rennen!

Groet!

Edwin
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Leuk de reacties en de bemoedigde antwoorden hierop te lezen :)

Nog een oppepper: Bedenk dat je in deze fase van het schema iedere week ongeveer een complete marathon loopt!
In de laatste week doe je (bijna) niet meer, en loop je alle trainingen op één dag.. Eitje toch? :D

Blijde groet,
Rob
stigmos
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2019, 16:33

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door stigmos »

Heel fijn om op deze manier wat van jullie te horen. Mijn trainingen verlopen qua hartslag en tijd minder goed maar ben nog 2 kilo te zwaar en de temperatuur is te hoog. Vandaar dat ik wel blij ben dat het nu herfst wordt. En die gedachten zullen we aannemen als wolken die voorbij drijven. Ze zijn geen waarheid. Wat Rob zegt: 42 km in een week en vervolgens in één dag. Ik kan heel erg opzien tegen bepaalde loopjes maar eenmaal begonnen maak ik het altijd af. En ik geloof enorm in deze manier van trainen.

@Edwin, succes op 17 oktober. Geniet van de kleine en zorg goed voor jezelf. Wat extra fruit en groente kan geen kwaad. We zien je f.i.n.i.s.h. wel voorbij komen.....

Fijne avond,


Saskia
Hartelijke groet, Saskia


You'll Never RUN Alone
Nicole B
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 dec 2019, 11:37

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door Nicole B »

Wat fijn om jullie verhalen te lezen, dat geeft de burger moed! Ik heb in mei mijn eerste solo marathon gelopen met het 100dagenschema. Dat ging goed! Oké, op de laatste 5k na dan. Dat was serieus zwaar. Opgeven was geen optie, mentaal voelde ik mij nog sterk genoeg. Iedereen die ik spreek, en hierboven schrijft Edwin het ook, zegt dat het publiek en de muziek je er de laatste kms doortrekt. Dat mag ik in Rotterdam gaan beleven. Waar het bij misging en waar ik nu mee oefen is het eten en drinken onderweg. Ik loop zó graag nuchter, maar nu heb ik net toch ontbeten om straks te gaan lopen.
Voor onderweg Isostar en voor het eerst een gelletje.
Komt vast goed. Ik vraag het mij soms ook af hoor, of ik het nog een keer red. Maar dan denk ik weer aan het magische 25k punt in de duinen bij het vogelmeer bij Parnassia en op dat gevoel loop ik met een glimlach graag nog een stukje door. Heel veel succes voor allen! Zorg voor jouw mantra!
stigmos
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2019, 16:33

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door stigmos »

Knap zeg Nicole! Nog maar 4 weken. Ik loop ook het liefst nuchter maar weet dat dat niet verstandig is. De start van de marathon is pas om 10.30 uur. Een week voor de marathon elke dag voldoende water: 1 liter per 30 kg lichaamsgewicht. Avond vantevoren 500 ml sportdrank en pasta natuurlijk. Op de dag zelf licht ontbijt, 500 ml sportdrank, elke 10 km een gel en tussendoor gebruik maken van de waterposten. Oh ja en bietensap 3 dagen vantevoren schijnt ook top te zijn. En nu maar hopen op koel weer.
En ook niet onbelangrijk voldoende SLAAP!

Fijne zondag, Saskia X
Hartelijke groet, Saskia


You'll Never RUN Alone
Susan Vermunt
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jul 2021, 20:32

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door Susan Vermunt »

Fijn om van anderen te lezen hoe het gaat. Ik ga ook mijn eerste marathon lopen in Rotterdam. Komt nu snel dichterbij. Vorig jaar tot 30 km getraind en begin van het jaar liep ik bijna iedere 3a4 weken een halve. Maar dat was teveel. Ik heb al heel wat blessures gehad inmiddels, dus maar overgestapt op sportrusten, in de hoop dat dat beter voor me is. Is wel spannend of het gaat werken. Ik zie allemaal snelle tijden, maar zo jong ben ik nou ook niet meer. Als ik m maar uit loop. Succes allemaal met de laatste trainingen en dan gaan we er de 24e voor!
stigmos
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2019, 16:33

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door stigmos »

Hoi Susan,

Morgen zitten we al op 3/4 van het schema. Ik ben ook niet zo'n snelle loper. Het heeft ook geen zin om te vergelijken denk ik. Ik geloof enorm in dit concept. Ik heb vorig jaar en afgelopen jaar een halve gelopen als onderdeel van de 100 dagen training halverwege. Wat was jou tijd?

Groetjes, Saskia
Hartelijke groet, Saskia


You'll Never RUN Alone
WillekeO
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jun 2021, 12:21

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door WillekeO »

stigmos schreef: 28 sep 2021, 15:13 Ik geloof enorm in dit concept.
Ik laat me op 17 oktober verrassen door dit concept. :)
SInds een paar dagen voel ik rust als ik er aan denk dat ik de marathon van Amsterdam ga lopen. Ik vond het erg leuk om het honderddagenschema te volgen, het zou best kunnen dat ik dat vaker ga doen. Mijn volgende doel is: het verbeteren van mijn pr op de halve.
Ik ben heel benieuwd hoe het zal gaan na het 14 km-punt, Ik weet hoe het voelt om lange afstanden te lopen, en mijn laatste halve marathon was in maart van dit jaar. Dat is al een tijd geleden. Maar ik heb er vertrouwen in. Sowieso maken we een feestje van het marathonweekend. We verblijven in een B&B in Amsterdam-Noord, en de dag voor de marathon wandelen mijn man en ik de 10 km van de de Amsterdam Citywalk.
Susan Vermunt
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 jul 2021, 20:32

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door Susan Vermunt »

Hoi Saskia,

Snelste halve marathon was 2.10, maar dat is al weer 2 jaar geleden. De laatste trainingen op die afstand 2.21. Snelheid maakt me nu niet veel uit. Goed dat de mensen op dit forum in het concept geloven. Ik krijg toch vaak de opmerking 'dat kan toch niet werken'. Maar ik laat me verrassen. Tot nu toe bevalt het stukken beter dan de normale trainingen van 20-30 km.

groet, Susan
nancy
Berichten: 29
Lid geworden op: 29 nov 2016, 20:07

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door nancy »

Goeiemorgen,

Tot nu toe ging het goed, tot vorige week zondag. Kon geen stap meer zetten. Knopen in de bilspier en een gewrichtje bij de knie die vastzit. Afgelopen vrijdag bij de fysio geweest, zometeen weer en dan zou het weer mogelijk moeten zijn! Niet goed voor het zelfvertrouwen in deze laatste fase, maar we gaan het zien.
Iedereen heel veel succes en vooral plezier, zal mijn 3e worden en het is echt een geweldige ervaring.

Groetjes Nancy
Talitha
Berichten: 36
Lid geworden op: 16 okt 2017, 14:41

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door Talitha »

Goedendag, in de hoop dat iedereen die heeft bijgedragen aan deze post ook dit bericht krijgt;
Wat heb je uiteindelijk gedaan bij de marathon qua eten en drinken en hoe is dat bevallen?
Ik loop ook het liefste op een nuchtere maag en weet niet goed wat te doen qua eten tijdens de marathon.
Vorige keer heb ik niks gegeten en geen gelletjes genomen, alleen de meest koolhydraatrijke sportdrank die ik kon vinden elke 10 km.
Ben benieuwd naar ervaringen op dit gebied.
Groet,
Talitha
stigmos
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2019, 16:33

Re: Marathon Rdam op 2/3 van het schema

Bericht door stigmos »

Hoi,

Ik heb een week vantevoren een planning gemaakt qua voeding en op de dag zelf ruim vantevoren een goed ontbijt. Bij de start nog een banaan en een halve liter sportdrank, elke 5 km water gedronken bij de post en bij 10, 20 en 30 km een gel. Dit was mijn eerste marathon en heb er 5,5 uur over gedaan. Geen positieve split, maar bijna geen verval.

Suc6 allemaal, mochten jullie nog wat willen weten je mag me altijd een pb sturen. Volgend jaar weer de 1/4 marathon voor mij ;)
Hartelijke groet, Saskia


You'll Never RUN Alone
Plaats reactie