verkeerde hartslag test????

Plaats reactie
Harriët De Boer
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2020, 14:19

verkeerde hartslag test????

Bericht door Harriët De Boer »

hallo
ik wil nu toch een keer weten wat nu echt waar is. ik zat te lezen in het boek van stans en koen waar ik las dat je drempel 5 tot 10 slagen onder maximaal hartslag ligt. de laatste test die ik heb gedaan had ik max hartslag van 170 en drempel 154. is dit wel goed gegaan vraag ik me dan af. is het verschil niet te groot?. in 2013 is mijn rechterbovenkwab van long verwijderd en ik heb astma . ik las ook dat als je dat hebt je waardes sneller veranderen . moet ik nu elk jaar een test doen . ik weet eigenlijk niet meer wat ik moet geloven aan welke waarde nu voor mij geld. kunnen jullie mij hierbij helpen om nu eens precies te weten wat mijn juiste omslagpunt is. alvast bedankt. groetjes harriet
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: verkeerde hartslag test????

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Harriët,

Je omslagpunt is de hartslag die je ongeveer 10km of een uur vol kunt houden, als je maximaal loopt. Dat moet je in je achterhoofd houden bij alles wat je over je omslagpunt leest en meet. En als je dit dus weet dan kun je, als je enige ervaring hebt in het hardlopen, zelf wel inschatten waar ongeveer jouw omslagpunt ligt. En je begrijpt dan ook dat het voor onervaren lopers en lopers met (nog) weinig conditie het ook moeilijker is het juiste omslagpunt te bepalen.

Het tweede dat je moet weten is dat je omslagpunt heel langzaam daalt naarmate je ouder wordt, ongeveer 1 slag per 1 à 2 jaar. Dus als je een test doet en die ligt ver boven of onder een vorige meting EN de meting klopt niet met je gevoel, dan kun je inderdaad afvragen of deze wel klopt. Iedere meting is ook maar een momentopname en misschien had je gewoon je dag niet of was je niet goed uitgerust tijdens de test.

Heb je zo wat geholpen?

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie