veel eten

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
WillekeO

veel eten

Bericht door WillekeO »

Inmiddels ben ik iets over de helft van het schema voor de marathon.
Ik merk dat ik steeds meer behoefte krijg aan eten. Ik eet onder andere veel groente, fruit, volkorenbrood, kwark en noten. Nu is het zo dat ik afgelopen nacht om 2.15 uur wakker werd, ik had echt behoefte aan eten. Ik heb nog even geprobeerd om dit te negeren, maar ik kon niet slapen. Dus ik ben naar beneden gegaan, 2 boterhammen met pindakaas gegeten, en daarna viel ik in slaap.
Ik eet voordat ik naar bed ga een bakje kwark of iets dergelijks, maar dat blijkt niet genoeg te zijn. Heeft iemand tips voor mij?
Ik val heel langzaam af in gewicht. Mijn broekriem moet ik steeds strakker doen, daaraan is duidelijk te merken dat ik gewicht verlies. En dat is prima. Er gebeurt blijkbaar van alles in mijn lichaam, en dat kost energie.
Maar 's nachts wil ik slapen, en liever niet uit bed komen om te eten. :)
RunningRob - Sportrusten

Re: veel eten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Willeke,

Even wat ik geleerd heb uit het "5 kilo kwijt" programma: als je "snelle" koolhydraten eet (suikers) dan stijgt je bloedspiegel snel, je lichaam reageert hierop waardoor je na pakweg 2 uur juist het tegenovergestelde krijgt: een suikerdip en dit geeft een hongergevoel.

Dus is het zaak om, als je 's avonds behoefte hebt te eten juist eten te pakken met geen of weinig toegevoegde suikers. Bijvoorbeeld een hand noten. Of kwark maar dan zonder suiker, siroop o.i.d.

Is dit een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob
WillekeO

Bericht door WillekeO »

Bedankt voor je reactie. Ik ga het proberen.
WillekeO

Bericht door WillekeO »

Update: ik doe nu blauwe bessen in de kwark. Dit in plaats van jam, dat zit vol suiker. Gisteravond heb ik een smoothie gemaakt met blauwe bessen, een banaan en volle yoghurt. Verder eet ik overdag iets meer.
Voor moeilijke momenten overdag heb ik repen gekocht: ik heb een eiwitreep van de Action geprobeerd, en een van Eat Natural. Op zich zie ik dat soort dingen niet als gezond voedsel, maar het is wel snel en makkelijk. Bijvoorbeeld voor tijdens het werk, vergaderingen, dat soort dingen.

Vanmorgen deed ik een tempoloop na mijn ontbijt. Dat was brinta met melk, en thee. Het ging voor geen meter. Mijn spieren voelden zwaar, het voelde niet prettig. Na 4 km ben ik gestopt met rennen, ik heb nog een eindje gewandeld. Zou het kunnen dat mijn lichaam de snelle koolhydraten miste? Gewoonlijk eet ik meer voordat ik ga lopen.
stigmos

Bericht door stigmos »

Ik zou persoonlijk niet beginnen aan smoothies en repen. Moeilijke momenten gaan voorbij. En als het echt niet gaat: een gekookt eitje of handje ongebrande en ongezouten noten. Je kan alle soorten fruit door de kwark/yoghurt doen. In Brinta zit ook suiker.....
Hartelijke groet, Saskia

You'll Never RUN Alone
WillekeO

Bericht door WillekeO »

Het zijn even kortetermijnoplossingen inderdaad. Ik heb een drukke periode achter de rug, maar dat wordt nu iets beter. Ik werk in de zorg, onregelmatig, veel extra diensten omdat collega's vakantie hadden. En iets te vaak weinig slaap tussen 2 diensten. Ik voel(de) me een beetje uit balans. Daarom heb ik een snelle oplossing gezocht wat eten betreft. Want ik wil graag het hardloopschema volgen,lekker rennen, dat werkt ontspannend.

Overigens zit er in de originele brinta geen suiker. Het is tarwe. Wel zijn er steeds meer varianten gekomen die wel gezoet zijn, maar deze niet.

Edit: er zit wel suiker in zag ik. Maar geen toegevoegde suiker.
Janneke - Sportrusten

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Goedemorgen beste Willeke,

wat goed dat je je verhaal deelt en je vragen stelt.

Ik heb goed nieuws voor je: je lijf werkt precies zoals het bedoeld is: bij wat stress, vraagt je lijf om meer energie.
Dat heeft alles te maken met je stresshormoon cortisol. Bij stress activeert je lichaam de vecht-vlucht reactie. Een overlevingsprogramma waarbij het lichaam volop energie gaat produceren. Om te kunnen vechten, of vluchten. Als jij midden in de nacht wakker wordt, geeft dat aan dat er onrust in je genesteld zit. Ook kan meespelen dat je maaltijden te klein zijn waardoor je onvoldoende verzadigd raakt.

je neiging naar het pakken van reep in tijden van drukte is een hele logische: je hebt behoefte aan snelle energie en die bieden die repen. het houdt echter je suikerverbranding in stand waardoor je trek blijft houden. En suikerverbranding betekent een snel wisselende energie met dito gemoedstoestand.

Voor jou is het heel zinvol om je vetten te leren inzetten als brandstof. Het 5 kilo kwijt programma is daar erg geschikt voor.
Wat je daarin onder andere leert is dat je 3 eetmomenten per dag hebt, dat je gezonde vetten en eiwitten eet, mindert met koolhydraten, nuchter sport en zorgt voor ontspanning in je lijf. Daardoor wordt je energie gelijkmatiger en krijg je minder behoefte aan suikers.

Groetjes, Janneke
stigmos

Bericht door stigmos »

Goed uitgelegd Janneke, ik werk zelf ook in de zorg Willeke dus heel herkenbaar Maar je weet als je niet goed voor jezelf zorgt kun je ook niet goed voor een ander zorgen. Stress is echt killing. Ik heb inmiddels wel geleerd om toch momentjes van rust te pakken. Ook al is het maar 5 minuten. Adem in Adem uit.

Groetjes, Saskia
Hartelijke groet, Saskia

You'll Never RUN Alone
Janneke - Sportrusten

Hoi Saskia,

Stress is inderdaad enorm belastend.
Zo belastend dat het voor allerlei andere processen in je lijf gaat:

eerst gaat je energie naar de stress, pas daarna naar het herstel van je lijf enz.

Stress eruit is echt een goed idee. Maar ook makkelijker gezegd dan gedaan.

Gelukkig zijn we ons er steeds meer van bewust en lukt het steeds wat eerder 'in te grijpen' bij onszelf.

Fijne dag, geniet van de zon.

Janneke
WillekeO

Bericht door WillekeO »

Hoi Janneke en Saskia,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik was inderdaad een beetje wanhopig op zoek naar een kortetermijnoplossing.
Afgelopen zaterdag liep ik de 16 km van de Veluwse Trailrun. En ik voel me weer helemaal ontspannen. De dag ervoor probeerde ik een tempotraining te doen, maar dat ging niet echt goed. Ik maakte me al een beetje zorgen: hoe zou het gaan, die trailrun?
Maar al toen ik op het station van Ermelo uit de trein stapte kwam de ontspanning over me heen. Dit voelde goed.
De sfeer van het evenement was relaxt. Het lopen over de heide en door het bos was geweldig. De omgeving is daar heel mooi en het was lekker om af te zien tijdens het lopen. Ik heb lekker gerend, soms stukken gewandeld, het was top.
Dit is wat ik even nodig had, denk ik.
WillekeO

Bericht door WillekeO »

Janneke - Sportrusten schreef: 06 sep 2021, 11:41 Hoi Saskia,

Stress is inderdaad enorm belastend.
Zo belastend dat het voor allerlei andere processen in je lijf gaat:

eerst gaat je energie naar de stress, pas daarna naar het herstel van je lijf enz.
Dat heb ik gemerkt. :)
Janneke - Sportrusten

Ah wat fijn om te horen, Willeke! :-)
Plaats reactie