omslagpunt na covid

Plaats reactie
Maria de Kruijf
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2021, 18:49

omslagpunt na covid

Bericht door Maria de Kruijf »

Hoi Janneke / of Rob,
Ik heb een vraag over mijn omslagpunt. 1,5 jaar geleden vastgesteld op 191 en daarmee een mooie 100-daagse kunnen trainen. Trainen in D2 kostte me toen niet veel moeite.

Nu vraag ik me af of ik dit omslagpunt nog steeds kan gebruiken. Het lijkt me veel meer moeite te kosten om rond de 160bpm te lopen (en zeker bij het wielrennen ben ik echt al volledig leeg en kapot terwijl mijn hartslag rond de 120bpm gemiddeld blijft).

Zou dit een post-covid effect kunnen zijn, ik vermoed misschien dat de manier waarop mijn hartslag en longfunctie samenhangen wat anders werkt? Of is het een kwestie van slechte conditie in het algemeen en gewoon volhouden met oefenen in D2 tot het gemakkelijk gaat?

Ben benieuwd of jullie het antwoord weten en of er misschien andere sporters zelfde ervaring hebben.
Groet, Maria
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: omslagpunt na covid

Bericht door Janneke - Sportrusten »

ha beste Maria,

Aj, wat vervelend dat je Covid hebt gehad.
Ja, we horen echt veel verhalen terug van mensen die lang last blijven houden van klachten.
De conditie is niet te vergelijken met wat het was. Het wordt wel weer wat het was, maar dat heeft echt tijd nodig.
En zeker geen haast hebben.
Als je nu voelt dat het eigenlijk te zwaar voor je is, zou ik je eigenlijk willen aanmoedigen om wel te blijven lopen, maar op een rustiger tempo.
En dat 3x per week rustig opbouwen met ook veel ruimte voor een goed herstel, want die is echt noodzakelijk om weer op conditie te komen.

Groetjes en succes met aansterken.
Janneke
Maria de Kruijf
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 apr 2021, 18:49

Re: omslagpunt na covid

Bericht door Maria de Kruijf »

Hi Janneke, dankjewel! Klopt inderdaad, mijn conditie is wel vaker slecht als ik een periode minder sport maar dan pak ik het tempo sneller weer op. Ik blijf zeker lopen! De opbouw is nu langzamer, door (milde) covid zat ik toch bijna drie weken in huis en heb ik zes weken niets aan sport gedaan omdat ik me daarna op werk en peuter thuis heb gefocust.

Ik blijf dit schema met 3 maaltijden per dag, 3x per week sporten en mijn eigen doelen (op tijd naar bed, niet meer 'savonds werken) voorlopig wel volhouden, bevalt me prima.

Overigens heb ik nog wel een andere vraag ook: de basis van dit programma qua vetverbranding, daar kan ik nog niet zoveel mee. Ik let op dit moment niet echt op mijn hoeveelheid koolhydraten. Honger tussen de maaltijden heb ik niet, nuchter lopen heb ik nooit moeite mee gehad eigenlijk. Dus ik ervaar niet de problemen die ik zou moeten hebben als suikerverbrander. Hoe weet je eigenlijk of je een 'omslag' hebt gemaakt?

Ik wilde sowieso eerst de routine inbouwen een maandje om in juni evt. me wat meer in het koolhydraat-verhaal te verdiepen. Voorlopig is dit even genoeg en ben ik weer op de goede weg. Sowieso enorm dank voor alle inspiratie!
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: omslagpunt na covid

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Als je merkt dat nuchter lopen probleemloos gaat, en geen honger ervaart tussen de maaltijden door, dan ben je al goed gevorderd in je vetverbranding.
Gewoon lekker zo doorgaan dus,
Mocht je dan nog een stap willen zetten, kan Periodiek vasten (intermittent fasting) een interessante voor je zijn,
Naar 2 maaltijden per dag. Super interessant om zo nog meer gezondheidsvoordelen te gaan ervaren.

Groetjes, Janneke
Plaats reactie