Zuurstof in het bloed

Plaats reactie
Louisa Rengers-Pleiter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 dec 2020, 08:10

Zuurstof in het bloed

Bericht door Louisa Rengers-Pleiter »

Ik ben van de week bij de huisarts geweest vanwegen aanhoudend hoesten. Dat het geen C* was wist ik al, maar toen het zuurstofgehalte in mijn bloed gemeten werd vond de huisarts een score van 98 prima, terwijl ik dacht 'hoe moet dat nou met mijn koolzuurgehalte?" ;) Ik begreep dat het zuurstofgehalte gecombineerd met een lage ontstekingswaarde goed nieuws was voor mijn klachten, namelijk dat het niets ernstigs is, maar ik vraag me af wat dit gehalte dan zegt in combinatie met mijn ademhalingsoefeningen...
Isolde
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:56

Re: Zuurstof in het bloed

Bericht door Isolde »

Mag ik hierover nog een aanvullende vraag stellen? Iemand vertelde mij dat een zuurstofsaturatie van 100% kon duiden op een te snelle en/ of te diepe ademhaling en dat een zuurstofsaturatie tussen de 95% en 99% goed was. Klopt dat? Of wat is volgens jullie oké?
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Zuurstof in het bloed

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Isolde en Louisa,

Een zuurstofgehalte in het bloed van 96, 97 en 98 is ideaal. 99 en 100 aan de hoge kant (vermoedelijk overademen en dus laag koolzuurgehalte) en lager dan 96 aan de lage kant.

Om te weten hoe het zit met je koolzuurwaarden kun je controleren hoe lang je je adem in kunt houden Louisa, maar met een zuurstofgehalte van 98 zit het vermoedelijk wel goed!
Plaats reactie