(echte) marathonhartslag
(echte) marathonhartslag
Inmiddels heb ik 4 marathons gelopen. 2 met gewone schema's en vorig jaar 2 met het sportrusten schema, wat mij super is bevallen. Alleen heb ik nog een vraag over de hartslag. Mijn omslagpunt is (ook na de veldtest) 173 en met mijn 10km tijd van 43 minuten wordt mijn marathonhartslag dan 152.
Bij 3 vd 4 marathons liep ik met een hartslagmeter die werkte en daaruit bleek dat ik na 5 km al boven de 160 zit, lang rond de 163 blijf hangen en na 30 km in de 170+ kom en bij 1 marathon op het laatst zelfs in de 180+. Al mijn marathons liep ik met een positieve split, het 2e deel dus langzamer dan het eerste deel.
Dus... de les voor de marathon van Rotterdam: Langzamer beginnen en de 2e helft knallen? of zou ik toch rond de 160 moeten blijven?
groet, Wibe Jan
Bij 3 vd 4 marathons liep ik met een hartslagmeter die werkte en daaruit bleek dat ik na 5 km al boven de 160 zit, lang rond de 163 blijf hangen en na 30 km in de 170+ kom en bij 1 marathon op het laatst zelfs in de 180+. Al mijn marathons liep ik met een positieve split, het 2e deel dus langzamer dan het eerste deel.
Dus... de les voor de marathon van Rotterdam: Langzamer beginnen en de 2e helft knallen? of zou ik toch rond de 160 moeten blijven?
groet, Wibe Jan
Re: (echte) marathonhartslag
Tja Wibe Jan,
Mooi dat de methode bevalt. Het blijft een feit dat jij de tweede helft langzamer gaat. Het lijkt er op dat jij dus toch in het begin te snel gaat. Wat was eigenlijk jou eindtijd? Feit is natuurlijk wel dat de marathon hartslag redelijk veilig ver van jouw omslagpunt is gekozen, waarbij je dezelfde snelheid kan blijven lopen en de hartslag niet verder omhoog zou moeten gaan. Doet hij denkelijk altijd wel in de laatste kilometers maar dan mag het wel.
Wel kunnen de toppers dichter bij hun omslagpunt lopen. De vraag dus of het verval daadwerkelijk te hoog was voor jou of eigenlijk best nog wel oke. Uit het feit dat je de vraag stelt denk ik dat jijzelf vindt dat het beter kan.
Onafhankelijk voor welke methode je kiest blijft natuurlijk de stelregel bij een marathon altijd: "Wat je in het begin te snel gaat betaal je later dubbel en dwars terug"
Mooi dat de methode bevalt. Het blijft een feit dat jij de tweede helft langzamer gaat. Het lijkt er op dat jij dus toch in het begin te snel gaat. Wat was eigenlijk jou eindtijd? Feit is natuurlijk wel dat de marathon hartslag redelijk veilig ver van jouw omslagpunt is gekozen, waarbij je dezelfde snelheid kan blijven lopen en de hartslag niet verder omhoog zou moeten gaan. Doet hij denkelijk altijd wel in de laatste kilometers maar dan mag het wel.
Wel kunnen de toppers dichter bij hun omslagpunt lopen. De vraag dus of het verval daadwerkelijk te hoog was voor jou of eigenlijk best nog wel oke. Uit het feit dat je de vraag stelt denk ik dat jijzelf vindt dat het beter kan.
Onafhankelijk voor welke methode je kiest blijft natuurlijk de stelregel bij een marathon altijd: "Wat je in het begin te snel gaat betaal je later dubbel en dwars terug"
dank Peter,
hier mijn tijden:
juli 2013 begonnen met hardlopen.
juni 2014 Sneek 4.12 (2.06 op halve)
okt 2014 Amsterdam 3.59 (1.59)
juni 2015 Sneek 3.44 (1.47) sportrusten
okt 2015 Eindhoven 3.41 (1.49) sportrusten
In Rotterdam wil ik onder de 3.40 lopen. 2 x 1.50 is ook 3.40
op de marathonhartslag train ik nu tussen de 153 en 163 in, moet goedkomen toch?
gr Wibe Jan
hier mijn tijden:
juli 2013 begonnen met hardlopen.
juni 2014 Sneek 4.12 (2.06 op halve)
okt 2014 Amsterdam 3.59 (1.59)
juni 2015 Sneek 3.44 (1.47) sportrusten
okt 2015 Eindhoven 3.41 (1.49) sportrusten
In Rotterdam wil ik onder de 3.40 lopen. 2 x 1.50 is ook 3.40
op de marathonhartslag train ik nu tussen de 153 en 163 in, moet goedkomen toch?
gr Wibe Jan
Op zich wel natuurlijk. Wel mooie tijden en progressie. Misschien met trainen dichter aan de onderkant blijven? En misschien nog belangrijker met de marathon ook niet.
Misschien in Rotterdam achter de Pacers van 3:45 blijven tot halverwege?
Misschien in Rotterdam achter de Pacers van 3:45 blijven tot halverwege?
Dank Peter, misschien wel een goed idee, dan kunnen de pacers mij rustig houden...