Snachts wakker

Plaats reactie
Esther Van breugel
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2021, 06:20

Snachts wakker

Bericht door Esther Van breugel »

Hoi, ik volg nu 10 dagen het programma Tem je brein en het Slaap fit programma. Inslapen ging eigenlijk altijd al wel goed en nu nog beter maar waar ik vaak last van heb is dat ik ergens tussen 3 en 5 wakker word en dan 1 tot 2 uur wakker lig. Soms met een vol hoofd, de stomste dingen die me dan te binnen schieten maar soms ook als ik me gewoon rustig voel. Ik probeer me op die momenten vooral te ontspannen, ademhalingsoefeningen te doen en gewoon in bed te blijven maar echt fit voel ik me niet als ik daarna nog even heb geslapen en de wekker kort daarna weer afgaat. Iemand die dit herkent en wellicht tips heeft? :idea:

Groetjes Esther
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Snachts wakker

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Ha Esther, goedemorgen!

Het is heel vervelend om wakker te liggen in de nacht.
Als je vaak op hetzelfde tijdstip wakker wordt, kan dit een oorzaak hebben in je voeding.
Als je bijvoorbeeld nog laat in de avond eet. Of... juist als je net bent overgestapt op niet meer in de avond eten: dan is je lijf zich aan het herstellen en kun je wakker worden omdat je organen ook aan het herstellen zijn,
Vaak worden emoties ook gekoppeld aan een bepaald orgaan - merk je dat er onrust is in je leven, dan kun je daar dus op een vast tijdstip door wakker worden tijdens de nacht. Dit is vaak tijdelijk en wat je doet is heel goed: Rustig blijven liggen en observeren wat de boodschap is van het wakker worden kan je veel inzicht geven.

Wat we ook vaker horen is dat je door het Tem Je Brein programma 'de reis naar binnen' maakt en dat kan emoties, pijn en verdriet blootleggen die je eerder wegstopte. Dat kan zich ook tijdens de nacht openbaren en je wakker maken. Ook hierbij is wat je doet goed: blijven liggen, aankijken en toelaten. Hoe lastig dat spel soms ook is, het brengt je uiteindelijk wel verlichting.

Groetjes, Janneke
Michel-Olaf
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 feb 2018, 20:41

Re: Snachts wakker

Bericht door Michel-Olaf »

Hoi Esther,
Ik herken jouw klachten wel en kan de reactie van Janneke beamen.
Bij mij ontstond het ook kort nadat ik begon met ademhalingsoefeningen en ik werd ook vaak midden in de nacht wakker met hoge hartslag en soms een onrustig gevoel maar niet altijd. Bij mij heeft het goed geholpen om ademhalingsoefeningen te blijven doen maar vooral ook door een avondritueel toe te passen. Ik zit nu 's avonds minder op mijn iPad. Ik lees nu half uurtje, ga dan even mediteren en doe vervolgens en m'n ademhalingsoefeningen.
Dat heeft uiteindelijk voor een veel rustiger nacht gezorgd.

Gr. Michel
Esther Van breugel
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2021, 06:20

Re: Snachts wakker

Bericht door Esther Van breugel »

Dank je wel Janneke voor de reactie. Het regelmatig wakker wakker liggen snachts is iets waar ik al jaren last van heb en en komt dus niet voort uit het Tem je Brein programma. Ik val heel makkelijk in slaap, wordt dan na 4 a 5 uur wakker soms door het gesnurk van mijn man, omdat ik naar het toilet moet of “zomaar”. Het opnieuw in slaap vallen lukt dan niet meer.
Ik houd nu bij wat ik die avonden doe, was het ritueel anders, heb ik toch later gegeten, te veel koffie gedronken enz enz.
Oorzaak nog niet gevonden maar de 30 dagen zijn nog niet om ;-)

Groetjes Esther
Janneke - Sportrusten schreef: 19 apr 2021, 09:37 Ha Esther, goedemorgen!

Het is heel vervelend om wakker te liggen in de nacht.
Als je vaak op hetzelfde tijdstip wakker wordt, kan dit een oorzaak hebben in je voeding.
Als je bijvoorbeeld nog laat in de avond eet. Of... juist als je net bent overgestapt op niet meer in de avond eten: dan is je lijf zich aan het herstellen en kun je wakker worden omdat je organen ook aan het herstellen zijn,
Vaak worden emoties ook gekoppeld aan een bepaald orgaan - merk je dat er onrust is in je leven, dan kun je daar dus op een vast tijdstip door wakker worden tijdens de nacht. Dit is vaak tijdelijk en wat je doet is heel goed: Rustig blijven liggen en observeren wat de boodschap is van het wakker worden kan je veel inzicht geven.

Wat we ook vaker horen is dat je door het Tem Je Brein programma 'de reis naar binnen' maakt en dat kan emoties, pijn en verdriet blootleggen die je eerder wegstopte. Dat kan zich ook tijdens de nacht openbaren en je wakker maken. Ook hierbij is wat je doet goed: blijven liggen, aankijken en toelaten. Hoe lastig dat spel soms ook is, het brengt je uiteindelijk wel verlichting.

Groetjes, Janneke
Esther Van breugel
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 apr 2021, 06:20

Re: Snachts wakker

Bericht door Esther Van breugel »

Dank je wel Michel, ik had de problemen van het wakker worden al voordat ik startte met het programma. Goed om te horen dat de ademhalingsoefeningen bij jou alsnog hebben geholpen. Het avondritueel helpt mij ook echt om nog lekkerder in slaap te vallen. Hoop dat het doorslapen ook gaat lukken. Ik houd vol :-)

Groetjes Esther


quote=Michel-Olaf post_id=21341 time=1618841689 user_id=5044]
Hoi Esther,
Ik herken jouw klachten wel en kan de reactie van Janneke beamen.
Bij mij ontstond het ook kort nadat ik begon met ademhalingsoefeningen en ik werd ook vaak midden in de nacht wakker met hoge hartslag en soms een onrustig gevoel maar niet altijd. Bij mij heeft het goed geholpen om ademhalingsoefeningen te blijven doen maar vooral ook door een avondritueel toe te passen. Ik zit nu 's avonds minder op mijn iPad. Ik lees nu half uurtje, ga dan even mediteren en doe vervolgens en m'n ademhalingsoefeningen.
Dat heeft uiteindelijk voor een veel rustiger nacht gezorgd.

Gr. Michel
[/quote]
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Snachts wakker

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Fijne berichten, dat geeft hoop.
Plaats reactie